رئیس المصطفی در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا:

برای نقش‌آفرینی تمدنی نیاز به آشنایی، تقریب و گفت‌وگو با یکدیگر داریم

اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا، بعد از ظهر امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

غرب آسیا؛ مهد تمدن ها و ادیان بزرگ عالم

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی و تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار داشت:‌امیدواریم همایش جریان‌شناسی فرهنگی دستاوردهای بسیار خوبی را برای جامعةالمصطفی، جمهوری اسلامی ایران، منطقه و جهان اسلام به همراه داشته باشد.

وی منطقه غرب آسیا را مهم‌ترین منطقه جغرافیایی عالم برشمرد و تصریح کرد: این منطقه خاستگاه و مهد عمده تمدن‌ها و ادیان بزرگ عالم بوده و بیشترین نقش را در تحولات فکری و تمدنی بشر داشته است. علاوه بر ظرفیت‌های طبیعی، سیاسی و اقتصادی، ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی، این منطقه را از قطب‌های تاثیرگذار در شکل‌گیری آینده جهان قرار داده است.

حرکت انقلاب اسلامی به سمت جهانی شدن

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، انقلاب اسلامی را یکی از ظرفیت‌های مهم منطقه در دهه‌های اخیر دانست و تاکید کرد: امواج انقلاب اسلامی در این نقطه عالم محصور نخواهند ماند و دشمنان انقلاب نیز اذعان دارند این پدیده به سمت جهانی شدن در حال حرکت است. قطعا این ظرفیت به نقش آفرینی منطقه در تمدن آینده جهان کمک شایانی خواهد نمود.

وی انقلاب اسلامی را داعیه‌دار ارائه تمدن تازه برای بشریت خواند و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی خود را انقلابی تمدنی و فرهنگی دانسته و رسما اعلام می‌نماید به دنبال مدنیت تازه و ارائه سبک زندگی فردی و اجتماعی جدیدی برای بشریت است. طبیعی است این تمدن، مخالفانی دارد؛ به ویژه تمدن مادی که با کمک توانمندی سیاسی، نظامی و اقتصادی خود تلاش کرده است بر عالم تسلط یابد.

ظرفیت بالای غرب آسیا در عرصه زبانی

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: ‌ما به دنبال درگیری تمدنی نیستیم اما تمدن مادی و انحصارگرای غرب تحمل نمی‌کند هیچ قطب دیگری پرچمدار شکل‌گیری تمدنی جدید در عالم باشد. از دیدگاه تمدن غربی، تنها تفسیر آنان از هنجارها و نظام‌های عالم اعتبار دارد و از دیگران انتظار تبعیت کامل و تسلیم محض در برابر این نظم تحمیلی را دارند و هرکس خلاف نظر آنان باشد را با عناوینی همچون محور شرارت و برهم زننده نظم بین المللی معرفی می‌کنند. متاسفانه عده‌ای نیز به نام روشنفکری این سخنان را تکرار می‌کنند و رعیتی این نظام را افتخار خود می‌دانند.

وی منطقه غرب آسیا را در کنار ظرفیت فرهنگی و دینی، دارای ظرفیت بالایی در عرصه زبانی دانست و ابراز داشت: زبان‌های فارسی، عربی و… از زبان‌های ریشه دار و حامل پیام‌های عظیم فرهنگی هستند. اگر به پانصد سال قبل مراجعه کنیم، زبان‌های انگلیسی و فرانسوی که امروز داعیه دار تمدن هستند، هیچ نقشی در تمدن عالم نداشتند اما منطقه ما خاستگاه زبان‌های تاریخی در عالم است.

تفرقه افکنی از شگردهای مرسوم نظام سلطه است

حجت‌الاسلام المسلمین دکتر عباسی تفرقه‌افکنی را یکی از شگرد‌های مرسوم نظام سلطه در سده‌های اخیر برشمرد و تصریح کرد: تمدن غرب تلاش زیادی کرده است در منطقه ما که فرهنگ و اعتقادات گره‌ خورده‌ای با هم داریم، جدایی و دشمنی ایجاد نماید و با قرار دادن قومیت‌ها در برابر یکدیگر، در برابر تبدیل شدن منطقه به کانون تمدنی جهان مانع تراشی کند.

وی آشکار نمودن میراث تاریخی و مشترک منطقه و آماده سازی برای استفاده از آن را از رسالت‌های مراکز علمی و دانشگاهی برشمرد و اظهار داشت: ما برای نقش‌آفرینی تمدنی نیاز به آشنایی، تقریب و گفت‌وگو با یکدیگر داریم و برگزاری این همایش‌ها قدم‌هایی در همین مسیر است.

غرب اقشار جوان ما را هدف قرار داده است

رئیس جامعةالمصطفی یکی از اهداف مطالعات شرق شناسی مراکز غربی را مرزبندی و ایجاد تفرقه و جعل تاریخ در منطقه غرب آسیا خواند و گفت: این مراکز به گونه‌ای عمل می‌نمایند که قومیت‌ها در برابر هم قرار گیرند. متاسفانه بخش ساده‌اندیش جریان روشنفکری ما این مسئله را نادیده گرفته است و از این غفلت صدمات متعددی به ما وارد شده است.

وی با اشاره به هدف قرار گرفتن اقشار جوان ناآشنا با پیشینه تمدنی خویش در شگرد جدید تمدن غرب، اذعان داشت: نظام سلطه‌گر در این روش به ویژه در قالب گروه‌های مردم نهاد و … در پی تربیت نسلی است که نگاهشان معطوف به غرب بوده و در برابر نظم جهانی تسلیم باشند. اگر به دنبال آن باشیم که منطقه ما نقش خود را در تحولات آینده عالم ایفا نماید، کار بسیار حساسی بر عهده داریم که امیدواریم با این همایش گام موثری برای توجه و تنبه بیشتر به این مسئله تمدنی صورت پذیرد.

یکی از ابزارهای موفقیت ایجاد رشته های علمی در حوزه علوم انسانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ادامه داد: مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی ما می‌توانند به نزدیکی و تقارب فرهنگی کمک شایانی نمایند و از این جهت مسئولیت سنگینی بر عهده داریم. ترجمه آثار و نشر آن در منطقه، یکی از اقدامات لازم در این عرصه است که جامعةالمصطفی از مراکز پیشگام در آن به شمار می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان یکی از ابزارهای موفقیت تمدنی را ایجاد رشته‌های علمی جدید به ویژه در حوزه علوم انسانی دانست و مجتمع آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی را یکی از مراکزی در المصطفی خواند که می‌تواند در این عرصه پیشگام باشد.

گزارش مسئولان و دست اندرکاران برگزاری همایش

گفتنی است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این همایش پرداخت و اظهار داشت: با پیشنهاد رئیس المصطفی در دو همایش گذشته که با عنوان جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل برگزار گردید، در این دوره به صورت تخصصی منطقه آسیای غربی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به استقبال خوب از این همایش، خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ‍۱۹۰ چکیده مقاله و ۱۲۰ مقاله از چهار زبان فارسی، ترکی، عربی و انگلیسی توسط دبیرخانه همایش دریافت شده است که اکثر مقالات دریافتی مربوط به محققان و پژوهشگران جامعةالمصطفی است.

مسئول برگزاری همایش ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا با اشاره به برگزاری این همایش در هفته آینده، ابراز داشت: تا کنون بیش از ۸ پیش نشست در خصوص همایش برگزار و چهار جلسه کمیته علمی و ده جلسه کارشناسی تشکیل شده است. مقالات با سه داور ارزیابی شده‌اند و مشارکت بسیار خوب طلاب در این همایش از ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر استفاده بسیار خوب از ظرفیت علمی مجموعه المصطفی در این همایش یادآور شد: تقریبا همه ارگان‌های فعال در عرصه بین الملل در این همایش بکار گرفته شدند.

رئیس مجتمع آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی در بخش بعدی سخنان خود اظهار داشت:‌در بحث پژوهش مجتمع تا کنون قدم‌های خوبی برداشته است و با نگاهی به گذشته ارزیابی ما از این حرکت بسیار مثبت است. در این عرصه سال گذشته مجتمع رتبه نخست را بدست آورد و با وجود نوپا بودن، دستاوردهای خوبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد در پایان از عنایت ویژه رئیس جامعةالمصطفی به موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی و نیز همایش بین‌المللی ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا تقدیر و تشکر نمود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی نیز در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش‌های مجتمع زبان و فرهنگ‌شناسی در برگزاری همایش ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا، گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهش المصطفی جهت همکاری در برگزاری همایش را ارائه نمود.

گفتنی است آقای قربان‌پور، دبیر علمی همایش و معاون پژوهش مجتمع زبان و فرهنگ‌شناسی نیز دقایقی پیرامون ضرورت برگزاری این همایش، محورها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه توضیحاتی ارائه نمود.

همچنین در این جلسه شماری از اعضای کمیته‌ علمی همایش ظرفیتهای فرهنگی-دینی و زبانی در غرب آسیا طی سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.