حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در همایش بین المللی فقه و تربیت که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد گفت: این همایش فرصت بزرگی است برای طلاب به ویژه در عصر حاضر تا ظرفیتها و زیباییهای تربیتی فقه را برای نسل جوان نشان دهند تا آنها به فقه به عنوان یک علم خشک و غیر منعطف نگاه نکنند.
وی افزود: همچنین این همایش میتواند آغاز کننده خوبی در خراسان باشد تا ظرفیتهای فقه را برجسته کند، کما اینکه برخی از فقها این کار را شروع کردهاند، از اینرو لازم است که برخی از علما در بخشی از ارائههای خود به حکمتهای تربیتی فقه بپردازند، زیرا میتواند در ابعاد فقهی تحول آفرین باشد.
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: آنچه خداوند متعال در ابعاد مختلف حیاط بشر تشریح فرموده است، ناظر به نیازهای ثابت و متغیر جامعه و حتی نیازهایی که ممکن است انسانها در آینده به آن مبتلا شوند؛ است که در هدایت تشریعی به ابعاد مختلف زندگی بشر اشاره شده که این هدایت تشریعی طی یک فرایند تدریجی در قرآن کریم، سنت نبوی و سنت معصومین(ع) شکل گرفته است.
حجتالاسلام والمسلمین صالح به نگاه جامع به فقه اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نگاه جامعی به فقه داشته باشیم باید از صرف یک احکام تکلیفی که تکلیف مکلفین را در موارد مختلف بررسی کرده است فراتر برویم، همانطور که نقش اسلام و قرآن کریم یک نقش تربیتی بوده و تمام آیات قرآن کریم ناظر بر تربیت بشر است.
وی تصریح کرد: حتی وقتی خداوند خورشید را میآفریند که به عنوان یک کره در دور دست آفریده شده، در تربیت انسان نقش دارد که اگر خورشید آفریده نمیشد، حیات گیاهان نبود و اگر بسیاری از اجزاء موثر حیات بشر رشد پیدا نمیکردند، در این صورت بشر نمیتوانست حیات خود را ادامه دهد.
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان افزود: این نظم، پیوستگی و هماهنگی که در مجموعه نظام عالم حتی حیوانات، نباتات، اجرام آسمانی و افلاک وجود دارد یک ارتباط سیستمی و کاملا پیوسته با تربیت و رشد تربیتی انسان دارند.
حجتالاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: فقه در تربیت عبادی که بخشی از آن رسیدن به ثواب است نیز نقش دارد. این موضوع که معبود من چه چیزی را امر کرده و من در زندگی باید چگونه توحیدمحور باشم نیز بخش زیادی از فقه را تشکیل میدهد.
وی گفت: اگر در فقه، تربیت را یک تربیت جامع فرض کنیم باید گفت که نه تنها در ابعاد عبادی، معنوی و اخلاقی بلکه برای هر یک از ابعاد عقلانی، خانوادگی، زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جسمانی تقریبا یک باب مخصوص وجود دارد.
رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: در مواردی مشاهده میکنیم که فقه به ابعاد بینشی و اعتقادی توجه دارد، به عنوان مثال مسئله قصد تقرب که هنگام امتثال تکالیف الهی باید صورت گیرد، بحث تربیت عبادی در قصد تقرب معتقد است که در تکالیف تعبدی مانند نماز و روزه و چه در تکالیف توسلی مانند تطهیر لباس، حتما باید با قصد قربت صورت گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین صالح درباره مفهوم قصد قربت اظهار داشت: قصد قربت یعنی هرکاری را به قصد امتثال از امر خداوند متعال انجام دهیم. با توجه به اینکه عبودیت و امر عبادی بدون انگیزه، قصد و نیت صحیح شکل نمیگیرد، این بحث یک تربیت بزرگی برای انسانها تلقی میشود و همواره انسان باید توجه کند عملی که انجام میدهد متقن باشد یعنی عمل او همراه با اخلاص و قربت باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ