رئیس المصطفی در دیدار علمای حوزه علمیه نجف تاکید کرد:

ضرورت افزایش همکاری‌ها میان حوزه‌های علمیه جهان اسلام

شماری از علما و فضلای حوزه علمیه نجف که برای شرکت در دوره‌ی مطالعاتی در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برند، عصر امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار کردند.

استقبال بی‌سابقه برای تحصیل در حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامی

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی به علما و فضلای عراقی حاضر در جلسه و گرامیداشت دهه کرامت، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه نجف و قم همواره مورد استقبال تشنگان کسب علم و معارف اسلامی از سراسر جهان بوده‌اند. پیش از انقلاب اسلامی، جمعیت محدودی از علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(علیهم السلام) از حدود ۱۳ ملیت در حوزه قم حضور داشتند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقبال ویژه‌ای برای تحصیل در حوزه علمیه قم از اقصی نقاط عالم پدید آمد که در تاریخ حوزه‌های علمیه بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه به تشریح روند شکل‌گیری جامعةالمصطفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و یادآور شد:‌ جامعةالمصطفی در حقیقت بخش بین‌الملل حوزه‌علمیه قم به شمار می‌آید که امروز میزبان ده‌ها هزار فراگیر از بیش از ۱۳۰ ملیت مختلف است و از لحاظ تنوع ملیتی یکی از دانشگاه‌های کم نظیر در میان مراکز علمی جهان محسوب می‌شود.

همکاری فعالانه جامعةالمصطفی با مراکز علمی داخل و خارج از کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به ارائه بیش از ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی و دکتری در سه حوزه دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی – اسلامی و زبان و فرهنگ‌شناسی، ابراز داشت: علاوه بر آموزش‌های بلندمدت حضوری، دانشگاه مجازی المصطفی میزبان هزاران دانش‌پژوهی است که امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را ندارند. همچنین موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی نیز پذیرای اساتید و محققان از سراسر جهان است.

وی با اشاره به امضای بیش از دویست تفاهم‌نامه همکاری میان جامعةالمصطفی با مراکز علمی و دانشگاهی در داخل و خارج از کشور، ابراز داشت:‌ المصطفی در بخش پژوهشی دستاوردهای بزرگی داشته است که تالیف بیش از ۴۴۰۰ جلد کتاب به سی زبان و انتشار حدود ۱۷ نشریه علمی و بیش از ۸۰ مجله علمی ترویجی در مراکز المصطفی گوشه‌ای از آن است.

هدف اصلی حوزه‌های علمیه نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) است
رئیس جامعةالمصطفی در بخش بعدی سخنان خود، همه تلاش‌های علمی حوزه‌های علمیه را در جهت ارائه معارف اهل بیت‌(علیهم السلام) به مردم عالم دانست و تصریح کرد: دنیای امروز درگیر تمدن مادی غرب است که با تسلط بر عالم به دنبال آن است که همه ملت‌ها را مقهور خود نموده و روابط جهانی، اجتماعی و شخصی همگان را بر اساس ارزش‌های خویش تنظیم نماید.

وی مهم‌ترین هدف این تمدن استعمارگر را در سلطه بر اذهان عمومی به ویژه نسل جوان دانست و یادآور شد:‌ در دهه‌های اخیر، رسانه مهم‌ترین ابزار تمدن مادی بوده است که با استفاده از آن، به راحتی بر ذهن و فکر و احساسات همگان تاثیر می‌گذارند. رسالت اصلی حوزه‌های علمیه و ماموریتی که انقلاب اسلامی برای خود در دنیای امروز قائل است، رساندن معارف الهی و اهل بیتی به مردم گرفتار تمدن مادی است.

رویارویی قدرت‌های مادی با حوزه‌های علمیه، فرهنگی و تمدنی است

رئیس المصطفی دشمنی تمدن مادی با گفتان انقلاب و حوزه‌های علمیه را یک رویارویی فرهنگی و تمدنی دانست و ابراز داشت:‌ مشکل قدرت‌های سلطه‌گر با انقلاب اسلامی تنها به مسائل سیاسی محدود نیست بلکه آنان این ندای الهی و پرچمداری از معارف اهل‌بیت‌(علیهم السلام) را بزرگترین خطر تمدنی در برابر خود می‌بینند و تا رفع کامل آن دست از دشمنی و توطئه برنمی‌دارند.

وی باور به تحقق وعده حق الهی و حفظ یکپارچگی را باطل‌کننده همه دشمنی‌ها و توطئه‌ها دانست و تصریح کرد:‌اگر در مسیر الهی هستیم، نباید هیچ نگرانی از قدرت دشمن داشته باشیم. همانگونه که خداوند وعده داده است، آينده عالم از آن بندگان صالح اوست به شرط آنکه به این وعده باور داشته باشیم و در این مسیر استقامت نماییم.

ایجاد تفرقه سیاست شناخته‌شده مستکبران است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان با تاکید بر ضرورت ارتباط و همکاری میان مراکز علمی جهان اسلام به ویژه حوزه علمیه قم و نجف، خاطرنشان کرد: ‌یکی از سیاست‌های شناخته شده تاریخی مستکبران، ایجاد تفرقه برای تسلط بر ملت‌هاست. قطعا همه ما موظف به تلاش در جهت تقویت وحدت و برادری جهان اسلام به ویژه در میان علما و مجامع علمی هستیم.

شایان ذکر است در ادامه این دیدار، شماری از علما و فضلای عراقی حاضر در جلسه، دقایقی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه وظایف علمای حوزه‌های علمیه و نحوه گسترش همکاری‌های دوجانبه میان حوزه علمیه نجف و قم پرداختند.