امام خمینی(ره) از نگاه علمای دینی و صاحب‌نظران روسی و ایرانی بررسی شد

علمای دینی و صاحبنظران روسیه و ایران در نشست تخصصی برخط، اندیشه‌ها و ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) را بررسی کردند.

در سی وچهارمین سالگرد بنیانگذارجمهوزی اسلامی ایران حضرت امام خمینی ، مراسم گرامیداشت به همت فارغ التحصیلات المصطفی در شهرهای مختلف روسیه ازجمله مسکو ، سن پطرزبورگ، یکاترین بورگ، دربند ماخاچکالا ….برگزارگردید.

همچنین مراسم باشکوهی در مرکز اسلامی مسکو باحضور دیپلماتها و نهادهای جمهوری اسلامی و علاقمندان امام خمینی(ره) از کشورهای آذربایجان افغانستان،تاجیکستان،روسیه و لبنان وعراق برگزار شد.

وبینارتخصصی با حضور اندیشمدانی از ایران و روسیه در ۱۶خرداد در محل کنفرانس سفارت جمهوری اسلامی ایران تشکیل و سخنرانان ازجمله دکترملکی معاون سفیر،دکترعبدالهی رئیس نمایندگی المصطفی،دکتربخت‌آور مدیرمرکزاسلامی مسکو، مفتی نفیع الله عشیروف،سرگی بابورین رئیس حزب اتحاد ومردم ومعاون سابق دومای دولتی روسیه، الکساندر چوماکرف پروفسوردانشگاه دولتی مسکو،توفیق ابراهیم رئیس انجمن اسلام شناسان وفیلسوف و پژوهشگر ارشدعلمی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه ، نورکرابایف شرق شناس و عضو پیوسته آکادمی علوم اجتماعی به تبیین اندیشه های امام خمینی پرداختند.

«سرگئی بابورین»، رئیس حزب اتحاد مردم و معاون سابق مجلس دومای دولتی روسیه در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه موضوع پایان‌نامه دکترای وی درباره ساختار حکومتی امام خمینی(ره) بوده است، گفت: اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) و تلفیق دین و سیاست در دیدگاه ایشان، امروزه اهمیتی روزافزون پیدا کرده است.

سرگئی بابورین، امام خمینی(ره) را احیاگر ارزش‌های معنوی دانست و افزود: برای ما در روسیه امروز بسیار مهم است که بتوانیم از این الگو بهره ببریم.

«پرفسور کرابایف»، عضو پیوسته آکادمی علوم اجتماعی روسیه نیز، پیروی از سنت پیامبر اعظم(ص) و توالی آن در اندیشه‌های امام خمینی(ره) را شاخص ارزیابی کرد و گفت: ایده تلفیق حکومت با مذهب، ریشه در اندیشه‌های ایرانی و اسلامی دارد.

وی گفت: امام خمینی(ره)، با تسلط کامل بر فقه، فلسفه و کلام توانست اندیشه خود را در جامعه پیاده کند.

«نفیع الله عاشیروف»، رئیس اداره روحانیت اهل سنت بخش آسیایی روسیه هم با اشاره به کمرنگ شدن دین در زمان کمونیسم گفت: امام خمینی(ره) با رهبری انقلاب، جان تازه‌ای به مسلمین بخشیدند و ما در این سوی جهان اعتماد به نفسی دوباره پیدا کردیم.

رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیاسی روسیه افزود: در دوران انقلاب اسلامی، دو جبهه غرب و شرق تنها قدر‌ت‌های مسلط بر جهان بودند، اما امام این موازنه را بر هم زده و شعار نه شرقی نه غربی را به عنوان مسیری جدید نشان داد.

«توفیق ابراهیم»، رئیس انجمن اسلام‌شناسان روسیه نیز، کمال انسانی را آرمان دین اسلام دانست و گفت: امام خمینی مصداق این کمال بود.

توفبق ابراهیم افزود: امام نمونه بارز شخصیتی است که ملاصدرا در اسفار اربعه، از آن به‌عنوان «فنا‌فی‌الحق» یاد می‌کند.

رئیس انجمن اسلام شناسان روسیه گفت: امام خمینی در دورانی که به فلسفه اهمیت داده نمی‌شد و این علم جایگاهی در ایران نداشت، فیلسوفانه وارد کارزار شد و اکنون فلسفه در ایران، جایگاه خود را مدیون امام خمینی است.

در این نشست برخط که به میزبانی سفارت کشورمان برگزار شد، «حسین ملکی»، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، با تبیین نقش امام در ایجاد روحیه خودباوری و عزت ملی گفت: امام به دنیا نشان دادند که با پشتوانه مردمی می‌توان به دنبال دستیابی به عدالت بود.

وی به دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ۴۴ سال گذشته اشاره کرد و افزود: امام با دمیدن روح خودباروی در ملت ایران توانست ملتی قدرتمند و مستقل در چارچوب ایران قوی بسازد و پیشرفت‌های امروز ایران مرهون همان روح خودباوری است که امام در آن‌ها دمیده است.

«حجت الاسلام و المسلمین بخت آور»، رئیس مرکز اسلامی مسکو نیز با بررسی ریشه‌های نظریه ولایت فقیه در ادله عقلی و نقلی گفت: امام اندیشه‌های سیاسی خود را که مبتنی بر دانش علمای پیشین اسلام و مبانی قرآنی است، در آثار مکتوب خود درج کرده است.

وی افزود: اندیشه‌های امام در خصوص حکومت اسلامی و ولایت فقیه، سال‌ها پیش از وقوع انقلاب اسلامی توسط ایشان نگاشته شده بود.

در این نشست همچنین «حجت الاسلام عبداللهی»، رئیس دانشگاه المصطفی در مسکو، شناخت دقیق از اندیشه‌های امام را نیازمند شناخت دقیق از اصول مکتب، خط مشی، آرمان و اهداف امام دانست.

رئیس دفتر جامعه‌المصطفی در روسیه و حوزه اوراسیا افزود: آنچه امام را به این جایگاه رساند، درک درست ایشان از دین، فقه، فلسفه و عرفان بود

حجت‌الاسلام عبداللهی، اخلاص، تدین، اعتماد به مردم و مهربانی با آنان، صراحت لهجه در بیان مواضع، ظلم ستیزی، قاطعیت و اقتدار را از ویژگی‌های برجسته شخصیت امام برشمرد و افزود، امام در زمینه عرفان نیز مشی منحصر به فردی داشتند و بر خلاف عرفان‌های مردم گریز و مسئولیت گریز، عارفی متعهد به جامعه بود.