برگزاری آئین آغاز سال تحصیلی نمایندگی گلستان

همزمان با آغاز هفته وحدت و در آستانه میلاد مسعود پیامبر مهربانی و رحمت و امام صادق علیهما السلام، آئین آغاز سال تحصیلی جدید در نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در استان گلستان برگزار شد.

در این آئین که با حضور پرشور طلاب، اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حسینی نماینده جامعة المصطفی در استان های مازندران و گلستان به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که “آیا ما بعنوان طلبه و استاد در امر تعلیم و تعلم موفقیم یا خیر؟”، به تشریح سه عامل مهم و اثرگذار در نیل به اهداف آموزشی یعنی هدف، برنامه ریزی و عملگرایی پرداخت و ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم از سرنوشت تلخ افراد سست و بی هدف که برای آینده خود تلاشی نکردند، چنین به تصویر می کشد که ” كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ” (خداوند این چنین اعمال آنها را به صورت حسرت‌زایی به آنان نشان می‌دهد) و این مهم بیانگر این مطلب است که برای پیشگیری از حرمان در آینده باید امروز به هدف گذاری، برنامه ریزی و اقدام و عمل کمر ببندیم و از سستی و کاهلی بپرهیزیم.

وی در ادامه به طرح موضوع “رابطه استاد و شاگرد از منظر قرآن کریم پرداختند و اظهار داشتند : قرآن کریم خود را تبیین گر هر موضوعی معرفی می نماید و بشر را برای دریافت راهنمایی و آگاهی به مطالعه خود فرامی خواند و می فرماید : ” وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ” (ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است) لذا ما برای شناخت بیشتر درباره مسائل و موضوعات باید به قرآن کریم مراجعه نمایم و از این رو و در آستان آغاز فصل تعلیم و تعلم درباره رابطه استاد و شاگرد نظر قرآن کریم را جویا می شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه و در تبیین مولفه های رابطه استاد و شاگرد از منظر قرآن کریم اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه کهف در ماجرای حضرت خضر و موسی نبی علی نبینا و آله و علیهما السلام، رابطه استاد و شاگرد را به خوبی به تصویر کشیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: نخستین درس از این آیات آن است که شاگرد می‌بایست در جستجوی علم به سوی استاد بشتابد . در واقع حرکت و اظهار نیاز از سوی شاگرد باید صورت پذیرد.( هَلْ أَتَّبِعُكَ) .

وی یادآور شد: درس دوم آن است که هدف شاگرد از حضور در محضر استاد علم آموزی و کسب معرفت باشد نه چیز دیگر.( عَلَىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ) چه بسا افرادی با اغراض پست دنیایی و با نیت های ناصواب به دور عالمان گردآمده و بجای کسب معارف درصدد نیل به اهداف نا صحیح خود می باشند .

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان در تشریح دو مولفه دیگر ابراز داشت: سوم آنکه شاگرد باید از استاد علومی را طلب نماید که منشا وحیانی داشته باشد (مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا ) بعبارت دیگر در طلب علومی برآید که دارای منافع معنوی بوده و از جمله علوم مضر و بی فایده نباشد. و چهارم آنکه در مسیر علم آموزی سختی‌ها و ناملایمات را پذیرا باشد و در این مسیر صبوری به خرج دهد.( إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا) چرا که علم آموزی و کسب مدارج و معارف جز با سختی و مرارت حاصل نگردد.