معاون دانشگاه یونن چین تاکید کرد؛

نقش مهم ایران و چین در احیای جاده ابریشم

معاون دانشگاه یونن چین در آیین افتتاحیه چهارمین دوره گفتگوهای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که صبح امروز در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد، به نقش مهم ایران و چین برای احیای جاده ابریشم تاکید کرد.

آقای فوجی مین با اشاره به آغاز به کار چهارمین دوره گفتگوهای ایران و چین با همکاری جامعةالمصطفی و دانشگاه یونن، اظهار داشت: بابت میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران و جامعةالمصطفی از این دوره گفتگوها تشکر صمیمانه می نمایم.

وی در ادامه به معرفی دانشگاه یونن چین پرداخت و ابراز داشت: دانشگاه یونن در سال ۱۹۲۳ آغاز به کار کرد و یکی از نخستین دانشگاه ها در غرب چین و با سابقه صد ساله است. دانشگاه یونن امروز به یک دانشگاه پژوهش محور مبدل شده است که دارای ۲۸ کالج بوده و بیش از سی هزار دانشجو را پذیراست.

معاون دانشگاه یونن ادامه داد: این دانشگاه در حال حاضر ۸۴ رشته کارشناسی، ۲۳ رشته دکتری و ۶۸ رشته در مقطع کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. رشته های مانند جامعه شناسی، زیست شناسی و بوم شناسی از برجسته ترین رشته های دانشگاه یونن به شمار می آیند. همچنین این دانشگاه در تربیت دانشجویان خارجی فعالیت داشته و تمام کشورها جنوب و جنوب شرق آسیا را پوشش می دهد.

وی بررسی مسائل بین المللی را یکی از ویژگی های دانشگاه یونن برشمرد و گفت: دانشگاه یونن از ۱۳۴۳ مطالعات ایران شناسی را آغاز نمود. مرکز مطالعات ایران شناسی این دانشگاه در زمینه ترجمه آثار و تبادلات فرهنگی میان ایران و چین، فعالیت های زیادی داشته است. این مرکز مطالعات میزبان اولین همایش شمس الدین در چین بوده و بسیاری از آثار و کتب علمی و فرهنگی را از زبان چینی به فارسی و چندین کتاب اسلامی همچون شیعه در اسلام اثر علامه طباطبایی را به زبان چینی ترجمه و منتشر نموده است.

فوجی مین این سمینار را فرصتی برای درک متقابل فرهنگی میان دو کشور دانست و ابراز داشت: جاده ابریشم یکی از محورهایی است که به لحاظ تاریخی دو تمدن ایران و چین و حدود ۷۰ کشور دیگر را به یکدیگر متصل می نماید و ایران و چین نقش مهمی در احیای آن دارد.

وی ادامه داد: در شرایط امروز جهان ما باید بیش از گذشته در زمینه های فرهنگی و علمی با یکدیگر همکاری داشته داشته باشیم تا تمدن کهن دو کشور را ترویج نماییم.

معاون دانشگاه یونن چین با اشاره به همایش یک جاده و یک کمربند که میزبانی چین در حال برگزاری است، ابراز داشت: ما نیز امروز چهارمین همایش گفتگوهای ایران و چین را برگزار می نماییم که هر دو همایش نقش مهمی در تعمیق همکاری دو کشور در عرصه های مختلف ایفا می نمایند.

آقای مین در پایان با اظهار امیدواری برای دستیابی این سمینار به همه اهداف خود، از تمهیدات جامعةالمصطفی برای برگزاری آن تقدیر و تشکر نمود.