یادداشت:

وظیفه امروز ما در برابر ملت مظلوم فلسطین چیست؟

مقام معظم رهبری، در دیدار شیخ زکزاکی درباره موضوع فلسطین فرمودند : همه در دنیای اسلام وظیفه دارند به مردم فلسطین کمک کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالح رئیس جامعةالمصطفی (ص) در خراسان در یادداشتی به ارائه راهکارهای عملی برای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب و حمایت فلسطین به عنوان یک وظیفه عمومی این چنین پرداخته است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

همه وظیفه دارند

براساس تعالیم اسلامی، در اسلام مرز جغرافیایی وجود ندارد و مرز اسلام تا جایی امتداد دارد که فردی از مسلمانان کمک بطلبد.

قرآن کریم مسئولیت‌ها و وظایفی را درباره‌ی دفاع از مستضعفان بر روی دوش مسلمانان قرارداده است.

اگر متجاوزان، گروهی از مسلمانان را مورد تجاوز قرار دادند، سایر مسلمانان باید به یاری برادران مسلمانشان بشتابند.

” وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً «نساءآیه ۷۵»

یعنی: شما را چه شده كه در راه خدا و (در راه نجات) مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى‌جنگيد، آنان كه مى‌گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستى براى ما قرار ده و از سوى خودت، ياورى براى ما تعيين فرما.

براساس این آیه شریفه، دفاع از مظلوم بدون توجه به منطقه جغرافیایی یا هر شاخصه دیگری لازم شمرده شده، یعنی هرجا كه مستضعفى باشد، جهاد است.

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله‌ وسلّم) نیز آمده است که “مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم‏.” هر کس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست. کافی، ج ۲، ص ۱۶۴

بر همین اساس امروز که مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی مبارزه می کند، همه ما نسبت به فلسطین مسئولیت و وظیفه داریم.

این روزها که از سویی شاهد حماسه بزرگ پیروزی‌های شگفت انگیز محور مقاومت و مبارزان غیور فلسطینی هستیم و از سوی دیگر جنایات بی سابقه صهیونیست‌های غاصب قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد می آورد،

یک سوال برای هر انسانی به ویژه اصحاب علم و فرهنگ و قلم از حوزه و دانشگاه رخ می نماید که در شرایط حاضر وظیفه ما چیست؟

چگونه و با چه روشی در میدان مبارزه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین سهیم باشیم؟

در این نوشتار در پی آن هستیم که به صورت گذرا به ارائه راهکارهای عملی برای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب و حمایت فلسطین به عنوان یک وظیفه عمومی بپردازیم.

بی تردید آنچه در کلان این موضوع بسیار مهم است این است که هیچ کس نباید نسبت به قضیه فلسطین بی تفاوت باشد.

هر کس با هر استطاعت وظرفیت مادی و معنوی که در اختیار دارد باید وارد میدان اقدام و عمل شود.

البته کمک به مردم مظلوم فلسطین در شرایط کنونی برای افرادی که امکان حضور مستقیم و میدانی ندارند می تواند در قالب روش‌های فرهنگی تبلیغی، علمی تخصصی، سیاسی اجتماعی و مالی اجرایی شود که به‌ چند نمونه اشاره می کنم.

 

۱. جهاد تبیین

دفاع از آرمان فلسطین و روشنگری از طریق تبیین ابعاد مختلف انسانی، دینی مذهبی، حقوقی، تاریخی و آگاهی بخشی و روشنگری درباره ابعاد جنایت اسرائیل با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی فرهنگی امکان پذیر است.

هر فرد با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد اعم از سخنرانی، روش‌های هنری مانند تولید پوستر و هنرهای طراحی و گرافیک، شعر و سرود، تئاتر، تولید فیلم‌های کوتاه و کلیپ‌های موبایلی می تواند وارد میدان تبیین شود.

هدف اساسی از این اقدام، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی و جلوگیری از بی تفاوتی جامعه به وظایف خود در برابر مظلومان است و این که عامل به سخن امیرالمومنین علی علیه السلام باشیم که در وصیتی به فرزندان

و پیروانش فرمودند: «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» این بیان راهبردی مولای امیرالمؤمنین(علیه السلام) بیانگر این اصل مسلّم اسلامی است که همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومین خواهیم بود.

 

۲. تقویت روحیه و امید به پیروزی

یکی از وظایف اصحاب فرهنگ و افراد ذی نفوذ و موثر اجتماعی در شرایط کنونی، امیدبخشی به مردم و مبارزان فلسطین برای پیروزی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف بازبینی عالمانه خود این نقش را داشته اند: “ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود و بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز می‌گردد؛ ان‌شاالله”

 

۳. تولید محتوا

۱. استخراج و ترجمه پیامهای آیات سیاسی اجتماعی قرآن و روایات در زمینه دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی همراه با گزیده‌ای از بیانات شخصیت‌های بزرگ دینی و چهره‌های جهانی تاثیرگذار و انتشار آن در سطح جهانی.

۲. نگارش مقالات، تحلیل‌های سیاسی، بویژه در قالب متن‌های کوتاه برای روزنامه‌ها و مجلات و فضای مجازی.

۳. ترجمه و ارسال پیام و مطلب در کانال‌های مجازی به زبان‌های مختلف.

۴. برگزاری نشست‌های علمی تخصصی و تشریح ابعاد حقوقی، فقهی، سیاسی اجتماعی توسط متخصصین و اساتید و دانشجویان به زبان‌های مختلف.

۴. برگزاری وبینارهای مشترک علمی با مراکز معتبر جهانی.

 

۴. برنامه های سیاسی اجتماعی

۱. حضور جدی در برنامه‌های سیاسی، اجتماعی فرهنگی در قالب اجتماعات، تظاهرات و نشست‌ها با هدف اعلام پشتیبانی و تقویت روحیه مبارزان و ملت مظلوم فلسطین.

۲. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرماید: ” حضور شما در میدان سیاسی و مردمی برای دفاع از قدس، دفاع واقعی از قدس است؛ این دفاعِ واقعی است. آن کسانی که امروز با جسم و جان خود دارند از قدس، از مسجدالاقصیٰ -قبله‌ی اوّل مسلمین- دفاع می کنند، با این حرکت شما دلگرم می شوند، نیرو میگیرند، استقامت پیدا می کنند. به امید خدا و به توفیق الهی حرکت فلسطینی و مبارزه‌ی بزرگ فلسطینی به نتایج نهائی خود که نتایج مبارکی خواهد بود، نزدیک خواهد شد.”

۳. نگارش نامه به مجامع حقوقی، سیاسی و بین المللی جهان جهت ایفای نقش خود در دفاع از ملت مظلوم فلسطین.

 

۵. جهاد مالی و حمایت مادی

۱‌ کمک مالی و تامین نیازهای اولیه با توجه به فشارها و محاصره اقتصادی دشمن، انفاق و جهاد مالی به منظور تامین نیازهای معیشتی و تجهیزات مورد نیاز فلسطین نقش مهمی در استمرار مبارزات و پیروزی آنان دارد.

۲. تشویق و تحریض خیّرین و دیگران به حمایت مالی و راه اندازی کمپین‌های متعدد برای ایجاد روحیه مشارکت عمومی.

البته تمام این اقدامات باید با استمداد از قدرت الهی و دعا و استغاثه برای پیروزی مسلمانان و نابودی دشمنان باشد.

همانگونه که امام زین العابدین علیه‌السلام در  دعای بیست‌و‌هفتم صحیفه سجادیه برای مرزداران و عزیزانی که در صف مقاومت می جنگند و شهید و زخمی می دهند دعا می کند.

بخشی از دعای امام سجاد(ع) برای مرزداران علیه دشمنان اسلام است که با عبارت‌های بسیار زیبایی همراه است.

خدایا دشمنانشان را سست کن

کمک‌رسانی به آنها را قطع کن

و بین آنها و سلاحشان جدایی بیافکن

و به تعبیری بند دلهایشان را از ترس پاره کن. خدایا اهل هر منطقه‌ای از مسلمانان را به جنگ با مشرکانی که در برابر آنها هستند، کمک کن.

محمد رضا صالح

۱۴۰۲/۷/۲۳