به همت نمایندگی جامعة المصطفى در افغانستان؛

نقش زن در تربیت جامعه سالم بررسی شد

نشست علمی نقش زن در تربیت جامعه سالم در مدرسه علمیه امام زمان(عج) کورگه ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی از جمله مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان با ارائه خانم ملک زاده، خانم سجادی، خانم میرزایی برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، توسط خانم زرفشان آغاز گردید. پس از آن دبیر علمی خانم عسکری ضمن تشکر از نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان اولین سؤال خویش را تحت عنوان نقش مادر نسبت به تربیت جامعه سالم مطرح نموده و از خانم ملک زاده در این زمینه توضیح خواست.

خانم ملک زاده در ابتدا نقش تربیتی مادر قبل از بارداری را مورد بررسی قرار داد و گفت: در این دوره مادر باید خودسازی داشته و معرفت معنوی کسب نماید و تعبد و تقوا را پیشه گیرد. مسئولیت مادر نه‌تنها در قبال فرزندانش است، بلکه در قبال تربیت جامعه خویش نیز مسئولیت سنگین دارد و باتربیت فرزندان سالم می‌تواند این نقش را ایفا نماید. اگر مادر فاسد باشد، فرزند فاسد به جامعه تحویل می‌دهد. ایمان و باورهای قلبی اثر بسیاری در تربیت فرزندان و جامعه سالم دارد. منظور از باور، باورهای صحیح است نه غلط. مثال این مورد را می‌توان از فاطمه زهرا (س) نام برد که باایمان و باورهای قلبی فرزندان خوب به جامعه تحویل داد.

وی در ادامه به دوران بارداری و شیرخوارگی پرداخت و بیان کرد: زن باید اصالت و نجابت خانوادگی داشته باشد. اخلاق مادر تأثیر فراوانی در فرزند دارد. در دوران بارداری و شیرخوارگی اخلاق مادر تأثیر بر فرزندان دارد. در این دوران مادر از غذای حلال استفاده نماید.

خانم سجادی کارشناس دیگر نشست به نقش همسر در تربیت فرزندان و جامعه سالم پرداخت و گفت: زن خوب آن است که نسبت به شوهرش وظیفه شناس باشد. زن می‌تواند مرد منحرف را مرد جامعه‌ساز و معنوی بسازد. یک همسر خوب می‌تواند جامعه‌ساز باشد. همسر خوب همسرش را کمک مالی و اقتصادی می‌کند. همسر خوب فرزندان خوب تربیت می‌کند و زمینه جامعه سالم را فراهم می‌نماید. ایشان با ذکر مثالی در مورد حضرت خدیجه (س) گفت: حضرت خدیجه (س) به‌عنوان یک همسر خوب و نمونه در جهان اسلام معرفی‌شده است؛ زیرا رسول گرامی اسلام در صدر اسلام با حمایت مالی خود  در توسعه اسلامی یاری نمود. زن خوب با شوهرش بااخلاق نیکو برخورد می‌کند. زن مایه رحمت و مودت است.

سجادی در ادامه افزود: زن فاسد نمی‌تواند شوهرش را از لغزش‌ها نجات دهد، بلکه فاسد می‌سازد. زن خوب مسرف نیست بلکه با اقتصاد زندگی شوهرش را اداره می‌کند.زن خوب الگوی خوب برای دیگران است. می‌توان حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه (س) را به‌عنوان الگوی که از همسرش حمایت می‌کرد نام برد. همسر هم می‌تواند نقش مادر و هم خواهر را ایفا نماید و هم مونس و همکار مرد باشد. همسر خوب ارکان خانواده را پایدار نگه میدارد.

خانم میرزایی پیرامون نقش خواهری زن در تربیت جامعه سالم گفت: خواهر مانند تکیه‌گاه برای برادر است و به دنبال سعادت تمام خانواده و جامعه سالم است.و برادران در نبود مادر جای مادر را پور می‌کند و همواره در راستای تقویت روحی و علمی تلاش خانواده کمک می‌کند. نمونه عملی آن را می‌توان از زینب کبرا (س) نام برد.که در کربلا در اوج گرفتاری و مصیبت برادرش تنها نگذاشت و رسالت خود را بعد از شهادتش به‌خوبی انجام و اهداف قیام عاشورا به خوب تحقق بخشید. آن حضرت با خطبه‌های آتشین خود مردم آن زمان را بیدار کرد. و زمینه انقلاب را درشان فراهم کرد تا اندازه‌ی که یزید بعد از تبیین زینب پشیمان شده و شکست خورد. امام حسین (ع) حضرت زینب را گرامی می‌داشت و او را همراز خود می‌دانست و این امر مقام شامخ زینب را در نقش خواهری می‌رساند. زینب هم دانش و هم استقامت داشت و دین اسلام را پایدار ساخت و الگوی خوبی برای زنان عالم است. در نتیجه خواهر در نقش خواهری خود می‌تواند برادران و خواهران خوب تربیت نماید تا زمینه جامعه سالم را فراهم نماید.