به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

تمدن اسلامی در اندیشه علامه طباطبایی در افغانستان بررسی شد

پیش نشست کنگره علامه طباطبایی با عنوان «تمدن اسلامی در اندیشه علامه طباطبابی»  با کارشناسی عبدالقادر کمالی و سرور حسینی و دبیری زکریا فصیحی در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

کمالی در ابتدای این نشست با تعریف تمدن، مؤلفه‌های تمدن اسلامی از نظر علامه طباطبایی را تبیین نمود و گفت: تمدن از نظر علامه طباطبایی بیشتر در قالب حکومت شکل می‌گیرد؛ جامعه و امتی که بر اساس دستور الهی شکل بگیرد، تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به علل شکوفایی تمدن اسلامی، گفت: از منظر علامه، عدالت در جامعه، آزادی، ایمان، فوز و فلاح و رستگاری در پرتو ایمان و سپاسگزاری از نعمت های الهی برخی از مهمترین عوامل تمدن‌ساز است.

کمالی در ادامه به عوامل سقوط تمدن‌ها از نظر علامه پرداخت و انحراف جوامع از فطرت انسانی، کفران نعمت، ظلم و استبداد، اسراف نعمتها و خوشگذرانی یا استفاده بی رویه، فساد و انحراف اخلاقی، خیانت و تقلب را عوامل سقوط تمدن‌ها دانست و گفت: تمدن اسلامی هویتی الهی دارد یعنی از خدا، برای خدا و بسوی خدا است و این محقق نمی‌شود مگر با اخلاص، توکل و کار سخت و نرم بر اساس  اطاعت اوامر و نواهی الهی.

سرور حسینی نیز به زندگی علمی و عملی مرحوم علامه طباطبایی اشاره و تفسیر المیزان را دائرة‌المعارفی دانست که در آن معارف قرآنی، اعتقادی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و… موج می‌زند؛ تفسیر المیزان مهم‌ترین و جامع‌ترین تفسیر شیعی در عصر جدید به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که علامه با نیازسنجی در حوزه علمیه قم، خلا وجود درس تفسیر، درس اخلاق و دروس عقلی را احساس کرد؛ لذا شخصا به تدریس این موضوعات و پایه گذار این دروس شد.

این نشست به صورت آنلاین نیز پخش گردید و مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت.