رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

قرآن نسخه نجاتبخش الهی و نور روشنگری

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: بشر امروز نیازمند ارائه یک نسخه نجاتبخش است و قرآن نسخه نجاتبخش الهی و نور روشنگری است که خدا برای بشر فرستاده و زندگی فردی و اجتماعی انسان در پرتو آن از تاریکی‌ها و گرفتاری‌ها نجات پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترِ عباسی، در پیام ویدئویی خود به سومین کنگره بین‌المللی “اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای” که عصر روز گذشته (چهارشنبه ۲۹ آذر) در مجتمع شیخ‌بهایی نجف‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه مقام معظم رهبری و مفسران اخیر کوشیده‌اند که نشان دهند از جهان‌بینی الهی می‌توان به نظام اجتماعی رسید، اظهار کرد: آنچه مسئله مهم بشر امروز است، تمدن الهی است که باید به بشر ارائه شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: امروز ما شاهد تقابل و رویارویی تمدن مادی و تمدن الهی هستیم، تمدن مادی چند صد سال است که بر عالم سلطه دارد، اصالت را به ماده می‌دهد و حقایق الهی و غیبی را یا انکار می‌کند و یا ندیده می‌انگارد. طبیعت این نگاه این است که بشر را به سمت فردگرایی، لذت گرایی و سودگرایی سوق می‌دهد؛ لذا می‌بینیم تمدنی بر پایه اصالت سود و لذت فردی شکل گرفته و پیامدهایی هم داشته است، آسیب‌ها و آفت‌های مهمی برای بشر در نتیجه این نگاه شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی گفت: این اصالت سود چه در استعمار کهن که ملت‌های مظلوم قربانی، سودخواهی و منفعت‌طلبی سلطه‌جویان شدند و ده‌ها کشوری که امروز در صحنه جغرافیای سیاسی جهان هستند رسماً مستعمره چند کشور محدود شدند و چه امروز که همان سلطه‌جویان درصدد هستند در قالب استعمار نو و فرانو از طریق سلطه بر افکار و فرهنگ مردم به منافع خود برسند و نتیجه آن فراموشی اخلاق و معنویت، فروپاشی خانواده و از بین رفتن عدالت جهانی شده است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: امروز مهم‌ترین نیاز بشر که انسان‌های صالح و کسانی که احساس رسالت انسانی می‌کنند، باید به آن بپردازند، ارائه راه نجاتی برای این تمدن و نگاه مادی است، قرآن این جایگزین را یک نظام الهی می‌داند که در سایه ایمان، توحید، اخلاق و معنویت جهانی ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به اینکه ما امروز شاهد مشکلات و گرفتاری‌های ایجاد شده توسط باورمندان به نگاه و تمدن مادی هستیم، گفت: همه‌ می‌دانیم که این گروه چه گرفتاری‌هایی برای دنیای امروز ایجاد کرده‌اند و قضایای اخیر در غزه یکی از مصادیق ثمرات این نوع نگاه است؛ برخی از سران رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کردند که ما از تمدن غرب در مقابل بی تمدنی و بربریت دفاع می‌کنیم در حالی که آن‌ها از تمدن مادی در برابر تمدن و نگاه الهی دفاع می‌کنند.

وی تأکید کرد: بشر امروز نیازمند ارائه یک نسخه نجات‌بخش است و قرآن نسخه نجاتبخش الهی و نور روشنگری است که خدا برای بشر فرستاده و زندگی فردی و اجتماعی انسان در پرتو آن از تاریکی‌ها و گرفتاری‌ها نجات پیدا می‌کند.

رییس جامعه المصطفی ادامه داد: شخصیتی که این کنگره به دیدگاه‌های ایشان در خصوص قرآن می‌پردازد، شخصیت برجسته علمی است که عمر خود را از جوانی در خدمت قرآن، در محضر قرآن و در مسیر گسترش آموزه‌های قرآن در مقام بیان و عمل گذرانده است لذا جا دارد که به آموزه‌های قرآنی از نگاه یک مجاهد فداکار و یک رهبراجتماعی که با واقعیات جامعه بشری و واقعیات بین‌المللی کاملاً آشنایی دارد توجه کنیم و ببینیم چنین انسانی که با معارف الهی و قرآنی آشنا بوده‌اند و در مسیر پیاده‌سازی و تحقق آنها تلاش کردند، چه چیزی برای ما بیان کردند اما آنچه مهم است، روح حاکم بر نگاه قرآنی ایشان است، یک نگاه تمدنی و نظام جامع که از قرآن برای زندگی بشر می‌توانیم استخراج کنیم و این همان نکته اساسی است که در همه تفاسیر ایشان از قرآن دیده می‌شود.