رئیس جامعةالمصطفی:

قرآن کریم بهترین مفسر عالم هستی است

چهل و ششمین دوره‌ی مسابقات قرآن کریم در بخش معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه عصر دیروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در قم آغاز به کار کرد.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت اسلامی به ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی، به بیان نکاتی درباره اوصاف قرآن کریم پرداخت و ابراز داشت: بهترین معرف قرآن کریم خود این کتاب الهی است، صفات گوناگونی در برخی از آیات، برای توصیف قرآن بیان شده است. یکی از این صفات، نور مبین و روشنگر بودن آن است. خصوصیت نور، شکافتن ظلمت‌ها و نشان دادن راه و هدف به انسان است. قرآن کریم می‌فرماید تنها نوری که برای هدایت بشر فراهم است نوری است که از جانب خداوند در مسیر او قرار داده شده است.

وی یکی دیگر از صفات قرآن کریم را هدایت و بشارت آن برای مومنان خواند و یادآور شد: قرآن کریم آینده روشن و تابناکی را که  موجب خوشحالی و سرور مومنان می‌‌شود نشان می‌دهد. یکی دیگر از صفات کلام الله مجید، تبیین‌گر بودن آن است. بدون این کتاب الهی، گویی حقیقت‌ها بر آدمی پوشیده می‌ماند. قرآن کریم است که حقایق عالم را بر انسان آشکار می‌نماید و جهانبینی درخشان و بدون ابهام را در اختیار او قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، با اشاره به بصیرت افزایی و عبرت آموز بودن قرآن کریم، خاطرنشان کرد: حقیقت همواره وجود دارد اما گاهی چشم انسان نسبت به آن گشوده نیست. قرآن کریم چشم حق‌بین بشر را به روی حقایق باز می‌نماید.

وی قرآن کریم را از بالاترین نعمت‌های الهی به بشر دانست و تصریح کرد: چه نعمتی برجسته‌تر از این وجود دارد که خدای عالم با انسان‌ها روشن، بی‌پرده و محکم سخن گفته باشد. در هر سخنی کهبه غیر از جانب منبع علم مطلق الهی، به انسان می‌رسد، احتمال خطا و اشتباه وجود دارد. قرآن کریم حجت بی‌تردید و مستحکمی است که در آن هیچ شبهه‌ای وجود ندارد. ما با چنین مائده الهی روبرو هستیم و اوج بی‌توفیقی ماست اگر خدای ناکرده از این نعمت بهره‌مند نباشیم و آن را مهجور قرار دهیم.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: به حمد الهی پس از انقلاب اسلامی اقبال مردم به ویژه جوانان عزیز به سمت و سوی قرآن و معارف الهی افزایش یافته است و جا دارد به متسابقان و همه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد قرآنی تبریک گفت.

وی انسان عصر حاضر را همانند گذشته درگیر و مبتلا به ظلمت و تاریکی دانست و گفت: این ظلمت‌ها که قرآن کریم برای زدودن آن نازل شده است، حداقل در دو عرصه قابل بررسی است. ظلمت نخست که همواره بشریت با آن مواجه بوده است، در نوع جهان‌بینی و تفسیر ما از عالم هستی نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، بهره‌مندی از جهان‌بینی الهی و نورانی را موجب شناخت معنای عالم و راز هستی برای بشر دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی نتواند مبدأ، مقصد و راه و وظیفه خود در  عالم را بداند، گرفتار ظلمت در جهان‌بینی و گم‌گشتگی اعتقادی می‌شود که امروز به وضوح در جوامع بشری دیده می‌شود. پاسخ نادرست به سوالی که میان فیلسوفان و اندیشمندان به عنوان معنای زندگی مطرح است، انسان را دچار بدترین ظلمت و گمراهی خواهد نمود.

وی قرآن کریم را بهترین مفسر معنای عالم هستی برای بشر دانست و ابراز داشت: قرآن کریم بهترین و دقیق‌ترین تبیین را نسبت به حقایق متعالی عالم، خالق هستی و نوع رابطه ما با آن ارائه می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی، نوع رفتار و عمل را مهم‌ترین چالش زندگی بشر پس از ساحت اعتقادی دانست و اظهار داشت: بر اساس نگاه ما به عالم هستی، رفتار و عمل ما در عرصه‌های فردی و اجتماعی و نظامات اجتماعی تعریف می‌شود. دین خدا و کتاب الهی و انبیای الهی تنها مأمور به ارائه جهان‌بینی به بشر نبودند. ایمان و باور صحیح به عالم، اقتضائاتی را نیز به دنبال دارد. قرآن کریم سبکی از زندگی را برای ما تبیین می‌نماید که در تناسب و اتحاد با جهان‌بینی و عقاید ما است. ممکن نیست انسان به مبدأ و مقصد عالم ایمان داشته باشد اما به نحو دلخواه خود رفتار نماید. این کتاب الهی، نوری مبین برای ارائه یک مدنیت و نظام زندگی است.

وی بشر امروز را گرفتار در ظلمت یک تمدن مادی سودمحور و منفعت‌طلب خواند و خاطرنشان کرد: فجایع دلخراشی که در دنیای امروز شاهد هستیم، بخشی از پیامدهای نگاه مادی به عالم است. در اظهارات برخی از سران رژیم جنایتکار صهیونیستی رسماً بیان شده است که ما در این رویارویی از تمدن مادی غرب در برابر مخالفان آن دفاع می‌نماییم. آنچه امروز در عالم با آن روبرو هستیم، یک مواجهه‌ی تمدنی و تقابل تمدن الهی و معنوی با تمدن مادی لذت محور و سودجو و فردگراست که در آن تمام ارزش‌های اخلاقی و معنوی انکار می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی معارف قرآن کریم را متوجه هر دو عرصه‌ عظیم تفسیر حقیقی عالم و ارائه نظام صحیح اجتماعی دانست و در پایان ابراز داشت: امیدواریم در سایه عنایات الهی و اهل بیت اطهار(علیهم السلام) در شناخت  این معارف ارزشمند و معرفی آن به عالم توفیق روزافزون داشته باشیم.