جانشین ریاست المصطفی:

هدف اصلی انقلاب ما، تحقق تمدن نوین اسلامی است

همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه فجر، همایش بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با سخنرانی جانشین ریاست جامعةالمصطفی صبح امروز در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور با اشاره به وقوع انقلاب های فراوان در تاریخ جهان، ابراز داشت: تفاوت ماهوی انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب های عظیم جهانی، ابعاد دینی و معنوی آن است. انقلاب اسلامی، مدعی آن است که جوهر و حقیقت آن برخاسته از دین بوده و هدف به حاکمیت رساندن دین را دنبال می نماید.

وی تحقق تمدن نوین اسلامی را هدف اصلی در تمام مراحلی طی شده توسط انقلاب اسلامی دانست و گفت: ما تنها به دنبال توفیق اقتصادی یا سیاسی نیستم؛ بلکه توفیق الهی نصیب ملت ما شده است تا پرچم به حاکمیت رساندن دین را در عرصه مدیریت جهانی به دست بگیریم تا جایگاه عنصر دین و معنویت در همه لایه های مدیریتی جامعه به ویژه فرهنگ و دانش، برجسته و محسوس باشد.

جانشین ریاست المصفی با تاکید بر رسالت حوزه های علمیه در رساندن انقلاب اسلامی به این هدف بزرگ، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی پیشرفت های فراوانی داشته و سرعت رسیدن ما به قله بسیار زیاد بوده است و با وجود حجم بالای توطئه های دشمن، توانسته ایم در مدت زمان کوتاهی دامنه را به سرعت طی کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، به قله نزدیک شویم.

وی عملکرد روحانیت در دینی سازی حرکت به سمت قله انقلاب اسلامی را نیازمند ارزیابی دانست و ابراز داشت:دین در همه لایه های مدیریتی اجتماع و همه حوزه های فرهنگی و دانشی بشر سخن دارد. خدوند انبیا را مبعوث ساخته است تا زندگی مردم را به سوی سعادت دنیا و آخرت هدایت نمایند. این هدایت تنها به معنی سفارش و توصیه نیست؛ بلکه گام به گام بشر را بر اساس آموزه های دینی و الهی به سمت سعادت پیش می برند.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در ادامه به تبیین نکاتی پیرامون نحوه هدایت جامعه به سمت سعادت دنیوی و اخروی پرداخت و گفت: اولین نکته برای پیوند دین با متن جامعه با وجود تنوع مخاطبان، ایجاد انگیزه دینی در میان مردم است. یعنی جامعه سرشار از اراده برای احیای دین در محیط خود شود و از هر چه غیر دین است، روی برگرداند و به دین و حاکمیت دینی علاقه مند باشد. امام راحل در این عرصه فوق العاده عمل نمود تا جایی که همه آحاد جامعه به عشق اسلام همه جان و مال خود را برای حفظ و اعتلای دین و معنویت در طبق اخلاص قرار می دادند. اعتماد و علاقه و دلباختگی به دین در ادبیات امامین انقلاب روشن است و روحانیت باید مردم را به دینداری علاقه مند نمایند و جامعه را به این باور برساند که دین او را به سعادت خواهد رساند.

وی گام دوم را جهت دهی و هدفمند سازی اولویت ها برشمرد و ابراز داشت: انسان در رسیدن به کمال ناچار به حرکت در مسیر تدریجی است و اگر جامعه دینی نتواند بین اهمّ و مهم تفکیک قائل نشوند، گاهی به خاطر مقدم داشتن مهم، بسیاری از امور مهم تر را از دست می دهد. حوزه های علمیه و روحانیون در این زمینه و تربیت جامعه باید به رسالت خود عمل نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور ادامه داد: سومین نکته ساختن پیش فرض هاست. بخش معظم تمدن سازی برعهده جامعه دانشگاهی ماست و روحانیت موظف است برای جامعه علمی خود پیش فرض های دینی را در تمام حوزه های دانشی فراهم آورد. حوزه های علمیه باید برای دانش پیش فرض الهی و آسمانی تعریف نمایند. برای مثال دین در حوزه دانش اقتصاد، ایجاد عدالت اجتماعی را بجای سودمحوری پیش فرض خود قرار داده است.

وی تبیین موضوعات علوم را چهارمین گام در این مسیر برشمرد و ابراز داشت:‌هر حوزه دانشی دارای موضوعاتی است. در حوزه علوم انسانی، ابتدا باید تعریف از انسان دانسته شود. دین تعریف خاصی از انسان دارد. در تعریف مادی، انسان هیچ هدفی جز رسیدن به سعادت محض دنیوی ندارد؛ اما در اسلام، جایگاه حقیقت انسان، جانشینی و خلافت خدا در زمین است.

جانشین ریاست المصطفی، گام بعدی را تبیین اصول حاکمه خواند و تصریح کرد: در هر علمی، دین از اصول حاکمه برخوردار است. اسلام در حوزه علم سیاست، اصل را بر عدم حکومت ظالم بر مظلوم می داند. استخراج اصول حاکمه از مبانی دینی در حوزه های مختلف دانش بشری از وظایف علمای دین است زیرا بدون آن، مسیر علوم به انحراف کشیده خواهد شد.

وی افزود: رسالت حوزویان این است که در حوزه های مختلف دانشی، اصول حاکمه را از آیات و روایات استخراج نمایند. اسلام از اصول حاکمه بهره مند است که مانع می شود دانش بشری به سمت متاع بی ارزش دنیوی منحرف گردد. عمده روایات ائمه(علیهم السلام) نیز در تبیین همین اصول است.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور، دین را عهده‌دار هدایت مولدان علم در مسیر سعادت بشری دانست و گفت:‌خداوند سرمایه عقل را به بشر عنایت فرمود تا جهان پیرامون خود را توسط آن توصیف نماید، اما در مرحله بعدی که موضوع ارتباط میان انسان و توصیفات علمی است، دین شاخص‌های سعادت و شقاوت را بیان می نماید. تبیین دینی نحوه ارتباط انسان با توصیفات پیرامونی در حوزه‌های مختلف، از دیگر وظایف علما و حوزه‌های علمیه است.

وی تامین منابع شناخت بشریت را یکی دیگر از رسالت حوزه های علمیه خواند و اذعان داشت: انسان در کسب معرفت و دانش، نمی تواند تنها به تجربه و تامل در محسوسات بسنده نماید. کتاب و سنت، الطاف و توفیقات الهی و رجوع به فطرت انسانی، به عنوان دیگر منابع کسب علم باید مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

جانشین ریاست المصطفی، گام نهایی برای تحقق تمدن اسلامی را دعوت بشریت به ایمان به عالم غیب دانست و اظهار داشت: سررشته همه سعادت‌ها در تکیه بر ربوبیت خداوند است. وظیفه ماست تا در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بر عملکرد خود تامل نماییم که تا چه میزان توانسته ایم این نکات و ویژگی ها را به مرحله اجرا درآوریم و جامعه و بشریت را با این فرایند، مانوس و آشنا نماییم.