حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در درس اخلاق :

حضرت ابوالفضل(ع)، مصداق بارز صبر و بصیرت

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این برنامه که در خجسته ایام اعیاد شعبانیه و مقارن با ولادت با سعادت حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) برگزار گردید ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مازندرانی رئیس نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداخت .

وی در این درس به تبیین موانع رشد از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام پرداخت و اظهار داشت : سعادتمندی انسان در گرو رشد و تعالی همه جانبه است لذا شناخت عوامل و موانع رشد برای سالکان طریق معرفت و سعادت بسیار ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در این زمینه افزود : اهمیت رشد در اسلام به حدی است که در مکتب معارفی اهل بیت هر كه دو روز او مساوى باشد زيانكار معرفی شده است و هركس فردایش بدتر از دیروزش باشد ملعون معرفی می شود. (من ساوى يوماه فهو مغبون و من كان غده شرّا من امسه فهو ملعون)

رئیس نمایندگی گلستان در خصوص شناخت عوامل و موانع رشد ابراز داشت : بصیرت مهمترین عامل برای رشد همه جانبه انسان است و فقدان آن نیز مهمترین عامل برای بازماندن از مسیر سعادت بشمار می رود.
ایشان افزودند : در این زمینه از حضرت ابوالفضل ع بعنوان بارزترین مصداق برای بصیرت یاد می کنیم چرا که امام صادق عليه السلام فرموده اند:عموى ما ، عبّاس ، داراى بصیرتی ژرف و ايمانى راسخ بود (كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ) چرا که همراه با امام حسين عليه السلام با معرفت جهاد كرد و از آزمایشات صعب سربلند بیرون آمد و در نهایت به فوز شهادت نائل آمد .

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در خصوص دیگر موانع رشد عنوان کرد : امام زين العابدين عليه السلام در این زمینه می فرمایند: سه چيز نجات دهنده مؤمن است نخست نگه داشتن زبانش از مردم و از غيبت كردن آنها سپس مشغول شدن به آنچه براى آخرت و دنيا سودمند است و سوم بسيار گريستن بر گناهان.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در تبیین این حدیث شریف اظهار داشت : از امام زين العابدين عليه السلام درباره مفاسد زبان و نقش آن در هلاک انسان مروی است : زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او نزديك مى شود و مى گويد: چگونه ايد؟ آنها مى گوينداز خدا بترس و كارى به ما نداشته باش! و او را سوگند مى دهند و مى گويند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى يابيم و به واسطه تو كيفر مى بينيم!

وی در پایان معادباوری را بعنوان مهمترین عامل رشد و تعالی معنوی انسان معرفی کرد و اظهار داشت : در روایات اهل بیت علیهم السلام میخوانیم که “اى فرزند آدم! تو مى ميرى و برانگيخته مى شوى؛ و نيز در برابر خداوند عزّ و جلّ نگه داشته مى شوى و بازخواست مى شوى؛ پس خود را مهیای پاسخ نما” لذاست که انسان برای آمادگی برای آن روز مهم خود را به فراگیری علم و معرفت و جد و جهد برای عبادت وا می دارد و به رشد و تعالی می رسد.