سمینار روز جهانی زن با موضوع «سرمایه گذاری در حوزه زنان»

سمینار روز جهانی زن با موضوع «سرمایه گذاری در حوزه زنان: سرعت بخشیدن به توسعه: مشکلات ما و راه حل های ما در کشورهای شرق آفریقا» که همزمان با تعطیلات رسمی هشتم مارس در کالج اسلامی المصطفی با مشارکت سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا برگزار شد.

روز هشتم مارس، سالهاست که به نام روز جهانی زن، ثبت شده است و در اکثر کشورهای جهان، تعطیل رسمی است و در این روز، گرایش های مختلف فکری و گروه‌های متفاوت اجتماعی، تلاش دارند تا از منظر خود، ضمن گرامیداشت مقام زن در جامعه، به تبیین وضعیت و بررسی مسائل و چالش های آن بپردازند.

از این رو، فرصتی برای طرح اندیشه اسلامی و رویکرد گفتمانی انقلاب اسلامی به موضوع زن در برابر اندیشمندان و مراکز علمی و فرهنگی قرار می‌گیرد. کالج اسلامی المصطفی، با دعوت از اندیشمندانی از مراکز مختلف علمی کشور اوگاندا و با حضور شرکت‌کنندگانی از ده مرکز علمی اصلی کشور، این روز را با سمیناری در عنوان «سرمایه‌گذاری در حوزه زنان: سرعت بخشیدن به توسعه: مسائل ما و پاسخ‌های ما در کشورهای شرق آفریقا» علاوه بر آن که رویکرد اسلامی را برای طرح موضوع، انتخاب می‌کرد، بر اساس آموزه انقلاب اسلامی، توصیه داشت تا مسائل و راه‌حل‌ها در درون مختصات زیست بومی منطقه جست‌وجو شود.

در این برنامه، مدیر کالج اسلامی المصطفی، اولین سخنران بود که ضمن خوش آمدگویی، مقاله‌ای با موضوع «روش شناسی مطالعات بومی زنان» را ارائه کرد که به طور خلاصه ضمن نقد رویکردها و روش‌های جاری مطالعات علوم اجتماعی در حوزه زنان، با تاکید بر الگوی تمدن اسلامی، روش شناسی وحیانی و عقلانی را معرفی کرد و ظرفیت‌های آن در حوزه مطالعات زنان را برشمرد. پس از آن، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای عباسی، فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری مدظله¬العالی در حوزه زن و خانواده را برای حاضران قرائت کرد.

اولین پنل تخصصی سمینار با شرکت شش نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف شامل دانشگاه مکرره، دانشگاه اسلامی اوگاندا، دانشگاه چامبوگو و کالج اسلامی المصطفی بود که هر کدام از زاویه‌ای به بررسی مسائل زنان در شرق آفریقا و راه‌حل‌هایی که حکومت‌ها و جامعه بومی منطقه در برابر آن می‌تواند ارائه کند، پرداختند.

پنل دوم که با حضور چهار نفر از زنان عادی جامعه شامل معلم دبیرستان، مغازه‌دار و عضو گروه داوطلبی آموزش‌ها و خدمات پزشکی بود، برگزار شد و هر کدام از آنها به شرح زیست عادی خود به عنوان یک زن و مسائل و مشکلاتی که دارند، پرداختند و توصیه‌هایی به شرکت‌کنندگان برای توجه به مادران، خواهران و همسران خود داشتند.

سخنران ویژه سمینار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا، جناب آقای مجید صفار که با همسر خود در این سمینار شرکت داشت، ضمن گرامیداشت روز زن و یادآوری گرامیداشت آن در فرهنگ اسلامی همزمان با میلاد دختر پیامبر خاتم سلام‌الله‌علیها، با توجه به موضوع اصلی سمینار که تلاشی برای شناسایی مسائل و یافتن راهکارهای بومی زنان در آفریقا است، به تجربه توسعه حوزه زنان پس از انقلاب اسلامی ایران به عنوان الگویی در برابر یافتن راهکارهای بومی و بدون وابستگی به مسیرهای شکست خورده تمدن غربی در دیگر مناطق، اشاره کرد.

سمینار روز جهانی زن