برگزاری دوره تربیت کودکان در برلین

در راستای برنامه راهبردی چهارساله، نمایندگی المصطفی اقدام به برگزاری دوره های کوتاه مدت در حوزه علوم قرآن، اخلاق، احکام و ... کرده است.

یکی از این دوره ها، دوره تربیت کودکان می باشد که در اسفند ماه ۱۴۰۲ در برلین برگزار شد.

در این دوره دو روزه سید ماهر العلی در دو سخنرانی به تربیت کودکان در اسلام پرداخت و آیات و احادیثی که در این باره بودند ، را برای مخاطبان قرائت و تفسیر کرد.

در این کارگاه عملی، حاضران با اصول اصلی تربیت دینی از دیدگاه قرآن و احادیث آشنا شدند و همچنین درباره مصادیق عملی این تعلیمات در تربیت کودکان در دوران امروز بحث و گفت و گو کردند.

سید ماهر العلی ابتدا به این موضوع پرداخت که چه کسی مسئولیت تربیت کودکان را در خانواده بر عهده دارد و نقش پدر و مادر هر یک در جهت دهی به تربیت کودک چه می باشد.

سخنران سپس به دیدگاه اسلام درباره فرزندآوری پرداخت و احادیثی درباره نعمت فرزند و نزول برکت به خانه با وجود فرزندان قرائت کرد.

وی همچنین به حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) درباره اهمیت فرزندآوری و ماجور بودن تربیت فرزند اشاره کرد و تاکید نمود که بعضی اوقات به دلیل ترس از مسائل مالی یا سختی تربیت فرزند ، افراد نمی خواهند بچه دار شوند. در حالی که در احادیث ما آمده است که روزی فرزندان را خدا می رساند. لذا چنین نگرانی هایی بیهوده است.

در ادامه آقای العلی به هدف از تربیت فرزندان و عناصر موثر در تربیت کودکان پرداخت و گفت: اولین عامل موثر در تربیت کودکان تاثیر ژنتیک بر شخصیت کودک می باشد. دوم، ویژگی های شریک زندگی یعنی شخصیت پدر و مادر هر دو در تربیت کودک نقش مهمی دارند. در توضیح این بحث، باید توجه کرد که زن و مرد چه ویژگی های اخلاقی دارند، چراکه شخصیت ایشان به نحو موثری بر اخالقیات و تربیت کودک اثر خواهد داشت.

وی ادامه داد: سوم، مسائلی که مربوط به بارداری، شیردهی و مراقبت از کودک در دوران طفولیت است، در شکل گیری شخصیت فرزند اثر مهمی دارد. در این باره بسیاری از احادیث به ما آموزش می دهند که چه نکاتی را در این دوران رعایت کنیم. برای مثال با وضو بودن مادر در هنگام شیردهی و قرائت قرآن اثر تربیتی بر شخصیت کودک دارد.

در بخش بعدی سخنران به مسئولیت والدین برای تربیت فرزند و سه روش اصلی تربیت یعنی برقراری عدالت، الگو بودن و عشق و محبت پرداخت و هر سه شیوه را ناظر به احادیث وارده در این بخش توضیح داد.

وی هر سه روش تربیتی را ضروری خواند و اشاره کرد که در یک تربیت دینی همان قدر که رعایت عدالت و آموزش مفاهیم اخالقی به کودک اهمیت دارد، برقراری رابطه محبت آمیز و پر از عشق و امنیت نیز مهم است. به علاوه نباید فراموش کرد که والدین به شکل غیرمستقیم نیز در تربیت کودکان نقش بسیار مهمی دارند چراکه برای کودکان پدر و مادر الگو زندگی هستند و آنها به طور طبیعی در بسیاری از موارد از والدین خود تقلید می کنند.

شایان ذکر است در پایان سخنران به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد و جلسه به اتمام رسید.