مبانی قرآنی اندیشه امام خمینی(ره) در مبارزه با رژیم جعلی صهیونیسم

بیست و ششمین پیش نشست "همایش بین المللی 75 سال اشغالگری در فلسطین" به میزبانی دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی برگزار گردید.

دکتر رشید رکابیان با اشاره به مبانی قرآنی اندیشه امام خمینی(ره) در مبارزه و مخالفت با رژیم جعلی صهیونیسم با استناد به قرآ ن و آیات سوره مائده اظهار داشت: در قرآن سرسخت ترین دشمنان مسلمانان از یهودیان(صهیونیست) خوانده شدند و امام (ره) به همین دلیل مبارزه و دفاع در برابر صهیونیسم را واجب می داند. امام(رحمة الله علیه) نیز اتخاذ هرگونه سیاست‌ سازشکارانه و همراه با مسامحه را در برابر آنها جایز نمی‌دانند: « اگر سست بگیرید، اینها تا فرات می‌خواهند بروند. اینها همه اینجا را ملک خودشان می‌گویند هست.» در همین خصوص امام خمینی(ره) در مساله ۲۸۲۶ توضیح المسائل می فرمایند:”اگر دشمن بر بلاد مسلمانان و سرحدات آن هجوم نمايد، واجب است بر جميع مسلمانان دفاع از آن به هر وسيله ‏اى كه امكان داشته باشد از بذل جان و مال و در اين امر احتياج به اذن حاكم شرع نيست.”

وی ادامه داد: در اندیشه امام راه نجات فلسطین اتحاد جهان اسلام و معرفی ماهیت این رژیم به مردم جهان است و به همین دلیل روزجهانی قدس را معرفی کردند.

در ادامه دکتر سیفی خاطرنشان کرد: یکی از دکترین های نظامی رژیم صهيونيستی دکترین ضاحیه است. این دکترین مبتنی بر پاسخ نامتناسب به تهدیدات در قبال رژیم صهیونیستی است. «دکترین ضاحیه» به عنوان یکی از مبنایی‌ترین اصول عملیات جنگی رژیم صهیونیستی به خصوص در دو دهه اخیر، اشاره به استفاده از نیروی نظامی نامتناسب و با حجم تهاجم و آتش بالا بر علیه اهداف دولتی، مدنی و غیر نظامیان به منظور وادار کردن طرف مقابل به تسلیم در جبهه نبرد است. این دکترین برای اولین‌بار در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ توسط این رژیم عملیاتی شد و محله ضاحیه در جنوب بیروت که پایگاه نیروهای حزب الله لبنان به شمار می آمد با بمباران شدید نیروی هوایی اسرائیل تا مرز ویرانی کامل رفت. این دکترین به شکل کاملی در غزه طی ۸ ماه اخیر به کار گرفته شده و تلاش داشته با کشتار و فشار حداکثری بر غیرنظامیان جبهه مقاومت را مجبور به تسلیم کند اما با استقامت مردم فلسطین در غزه ناکام مانده است.

سپس ️ دکتر خندان طی سخنانی اظهار داشت: اشغالگری فلسطین سابقه ۱۰۵ ساله دارد و از ابتدای حاتم بخشی قدس شریف از طرف انگلیس صورت گرفت؛ لکن ۷۵ سال اخیر اشغالگری و شهرک سازی و تجاوز به حقوق مردم فلسطین بصورت فزاینده و قلدرانه روز به روز افزایش یافته است.‌ طوفان الاقصی واکنشی به این زورگویی و اشغال حداکثری زیاده خواهانه وکابینه افراطی جنگی نتانیاهو بوده است زیرا رزیم صهیونیستی با یهودی سازی کرانه باختری و اطراف قدس شریف و دربند کردن فلسطینیان صبر انان را به اتمام رسانده بود و طوفان الاقصی دفاع مشروع و انتفاضه مقدس و حق قانونی فلسطینیان برای جلوگیری از این اشغالگری زیاده خواهانه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه رژیم صهیونیستی برخلاف تمام قوانین و کنوانسیونها و اسناد بین المللی، بمنظور ابراز قدرت پوشالی خود به منطقه و جهان به کنسولگری ایران در سوریه تجاوز نمود که با پاسخ بازدارنده وقاطع جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ فروردین فروردین مواجه شد تصورصهیونیست ها این بود که صبر ایرانیها زیاد است و کنش زبانی امتداد دارد؛ لکن عملیات قاطع و بازدارنده وعده صادق نشان داد صبر ایران صبری استراتژیک و حکیمانه بوده است و برخورد مناسب در زمان مناسب با دقت و جامعیت صورت گرفته است که این برخورد موجب محبوبیت ایران در منطقه و جهان گردیده است.‌

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی با اشاره به برخی از عملیات موفق جنگ تحمیلی ایران در برابر بعثیون مساله امداد وسنت الهی را در نصرت مظلوم و صبر بی نظیر مردم غزه زمینه پیروزی مظلوم بر ظالم برشمرد.

دبیر هم اندیشی دانشگاه در پایان به جمع بندی موضوع و رسالت مهم تبیینی به عنوان وظیفه جهاد تبیین که رسالت دانشگاهیان محسوب میشود پرداخت تا جای جلاد و نسل کش با مستضعف و مظلوم عوض نشود.

وی در پایان از جامعه دانشگاهی دعوت نمود که برای این همایش که در دهم خرداد در قم برگزار می شود، مقالات خود را ارسال نمایند.

ارائه دهنده دیگر نشست آقای دکتر علی پور با اشاره به وضعیت متزلزل رژیم صهیونیستی، عدم امنیت روانی این رژیم را گوشزد کرد و آن را ناشی از روزهای آخر عمر این رژیم دانست.

در ادامه جناب دکتر پورحسن، دانشیار علوم سیاسی نیز در این پیش همایش گفت: مجموعه اقدامات نظام یافته رژیم صهیونیستی از بدو اشغال فلسطین تا کنون را می توان ذیل عنوان «انهدام سیاسی» مفهوم بندی کرد.

وی افزود: در این راستا کشتار فلسطین ها از طرح بی در سال ۱۹۴۸ تا کشتار صبرا و شتیلاو قانا و کشتار آرد در سال ۲۰۲۴ تداوم یافته است. رژیم صهوینیستی با هدف نابود سازی فلسطینی ها مانع بازگشت آوارگان شده، از گرسنگی به عنوان سلاح علیه آنها استفاده کرده، زیرساخت های آنها حتی ساختمان های مسکونی را ذل عنوان راهبرد هایی چون ضاحیه جنوبی از بین برده است. انهدام سیاسی با حمایت گسترده سیاسی، دیپلماتیک و نظامی غرب بویژه آمریکا از سال ۱۹۴۸ تا جنگ اخیر غزه پشتیبانی شده است.