معرفی و نقد کتاب «نقد صوفی؛ درنگی انتقادی در نظریه رویاهای رسولانه»

نشست معرفی و نقد کتاب «نقد صوفی؛ درنگی انتقادی در نظریه رویاهای رسولانه» در مدرسه علمیه صادقیه ولایت کابل که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است برگزار گردید.

در این نشست آقای جعفر عباسی ناقد کتاب و آقای سیدهادی صادقی نژاد مولف کتاب و آقای مهدی رسولی دبیر علمی بود.

جلسه نقد کتاب با تلاوت آیاتی از قرآن‌کریم توسط عباس صفدری آغاز شده و سپس دبیر نشست آقای رسولی به طرح بحث پرداخت.

بعد از آن نویسنده‌ی کتاب، آقای سیدهادی صادقی‌نژاد به معرفی کتاب و بخش‌‌های آن پرداخته و بیان داشت: آقای عبدالکریم سروش در باب وحی دو نظریۀ متفاوت ارائه کرده است. وی در «بسط تجربۀ نبوی» بر آن است که وحی تجربه‌ای از سنخ تجارب عارفان و شاعران است، اما در «رؤیاهای رسولانه» آن را از جنس رؤیا می‌داند و بر آن می‌رود که وحی همان رؤیاهای پیامبر است که در افقی برتر از افق حس، صورت بسته و پیامبر آن را صادقانه با ما در میان نهاده است. بدین ترتیب زبان قرآن زبان رؤیا و لاجرم نیازمند تعبیر است.

وی در ادامه در مورد فصل‌بندی کتاب افزود: نقد صوفی در چهار فصل سامان یافته است. فصل نخست مثل هر پژوهش دیگری متکفل پرداختن به کلیات و مفاهیم است. البته در پی آن به تقریر نظریۀ رؤیاهای رسولانه به اختصار می‌پردازد. فصل دوم از مبانی مسأله بحث می‌کند. در این راستا مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی آن را می‌کاود.

نویسنده کتاب اظهار داشت: فصل سوم به نشانه‌های ساختارشناسانه‌ای می‌پردازد که عبدالکریم سروش آن را به عنوان دلایل نظریه‌اش مطرح می‌کند. در این فصل نشان می‌دهیم سروش چگونه و با نادیده‌گرفتن چه اصولی در فهم قرآن، به آن نتایج رسیده است. در پی آن استدلال سروش از طریق بهترین تبیین بررسی و نشان داده می‌شود که نظریۀ سروش بهترین تبیین از فراز و فرود قرآن نیست.

آقای صادقی‌نژاد درباره فصل چهارم کتاب اذعان داشت: در نهایت در فصل چهارم این پژوهش نشان‌داده می‌شود که دیدگاه سروش در باب رؤیایی‌بودن وحی و قرآن به چه لوازم مخربی می‌انجامد و چگونه به انتفای فهم قرآن، ناسازگاری با هدف بعثت، نسبت‌دادن لغو به خداوند و تنزل جایگاه معنوی پیامبر می‌انجامد.

پس از آن، آقای جعفر عباسی ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیریت حوزه عالی صادقیه ولایت کابل که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است و نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان در خصوص ایجاد زمینه پژوهشگری برای محققان و طلبه‌های جوان و سپاسگزاری از نویسنده کتاب، اذعان داشت: نقد صوفی یک کتاب خواندنی بوده و می‌توان از ویژگی‌های آن به تسلسل منطقی مطالب، مستند بودن مطالب، تسلط نویسنده بر محتوای متن و قلم روان و زیبای مولف آن اشاره کرد.

استاد عباسی در ادامه به لحاظ ساختاری و محتوایی نقدهایی را بیان کرد که از سوی نویسنده مورد قبول واقع شده و قرار شد در اصلاحات پایانی قبل از چاپ، بر طرف گردد.

نشست علمی معرفی و نقد کتاب « نقد صوفی؛ درنگی انتقادی در نظریه رویاهای رسولانه» با دعائیه استاد رجب‌زاده، خاتمه یافت.