با همکاری نمایندگی گلستان برگزار گردید؛

اولین همایش ملی اسوه حسنه با محوریت حکمرانی متعالی،چالش ها و راهبردها

اولین همایش ملی اسوه حسنه با محوریت حکمرانی متعالی،چالش ها و راهبردها به همت دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و با همکاری نمایندگی جامعه المصطفی در گلستان برگزار گردید.

در این همایش مبانی و مفاهیم بنیادی، منابع حکمرانی متعالی و موضوعات اقتصاد، سیاست، مسئله زن، فرهنگ و رسانه، حقوق دادرسی، تحکیم خانواده، علم و فناوری در حکمرانی متعالی مورد بررسی قرار گرفت.

آقایان دکتر سیدزهیر المسیلینی ، دکتر احمد سعادت و دکتر سیدعلی سیداف از اساتید نمایندگی المصطفی در استان بعنوان سخنرانان این همایش به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه ها ی خود در خصوص حکمرانی اسلامی پرداختند.

دکتر مسیلینی در این همایش ضمن ارائه مقاله با عنوان سازوکارهای حکمرانی متعالي در مبارزه با فساد اداری از دیدگاه امام علی(عليه السلام) عنوان کرد : امام علی (علیه السلام) اولین کسی بود که یک نظام اداری فشرده را طراحی و ساماندهی داد که در آن مشاغل، نحوه آزمایش کارگزاران،تبیین وظایف و حقوق آنها، ایجاد روش ها و سازوکارهای نظارتی و پاسخگویی و تعریف ابعاد مسئولیت اداری به طور کلی شامل ساختار سازمانی برای کلیه مسئولیت ها، وظایف و اختیارات و ایجاد رویکردی دقیق برای نظارت،پی ریزی کرد.

وی افزود : محافظت از کارگزاران و فرمانداران در برابر خیانت در امانت ، حفظ بیت المال عمومی، حفظ حقوق مادی و معنوی افراد جامعه، تكميل سريع پروژه ها بر اساس برنامه هاي تهيه شده توسط دولت وحکومت اسلامی، تقویت اعتماد شهروندان به دولتی که کارگزاران خود را مسئول می داند ،انضباط در انتخاب کارگزاران و مدیران بر اساس حرفه و توانایی های شخصی از بایسته های حکمرانی متعالی بشمار می رود.

وی با اشاره به اثرگذاری نظارت بر حمرانی متعالی ابراز داشت : نظارت موثر نقش بسیار مهمی در تحقق عدالت اجتماعی، توسعه حکم رشید، حفظ منابع و مال، و ارتقاء کیفیت سیرکاری و انجام پروژه‌ها با کیفیت دارد. همچنین، این نظارت می‌تواند به تقویت ارتباط بین اعضای جامعه و دولت، و در نتیجه به تحقق خوشبختی و رفاه اجتماعی برای جامعه کمک کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر سخنران این همایش در خصوص حکمرانی متعالی عنوان کرد: اولویت و مسئله جدی بشریت، مسئله حکمرانی است و خیلی مهم است که دانسته شود که حکمرانی چه هست؟ و حکمرانی چه نیست؟ بشر اگر در یک و نیم قرن اخیر با بحران‌هایی مانند بحران محیط زیست، بحران خانواده، بحران هویت یا بحران آب مواجه شده است امروزه با بحران حکمرانی مواجه است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حکمرانی از موضوعات جدی دنیای امروز است و هنوز هم به این سؤال که بهترین مدل حکمرانی چه هست؟ پاسخ دقیقی داده نشده است، گفت: درست است که اصطلاح حکمرانی خوب مطرح شده و گفته‌اند حکمرانی خوب، حکمرانی است که هشت ویژگی مشارکت مردم، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی، وفاق عمومی، تساوی یا عدالت،اثر بخشی و مسئولیت‌پذیری را داشته باشد، اما بعد از حکمرانی خوب، اصطلاح حکمرانی سالم را مطرح کرده‌اند که بعد از این تعریف از حکمرانی خوب یا حکمرانی سالم، سؤال مطرح می‌شود که مثلا عدالت چیست؟ الگوی شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری چیست؟ مثلا در حوزه عدالت، تئوری‌های مختلفی توسط دانشمندان ارائه می‌شود. به این ترتیب باید گفت که پروژه چیستی حکمرانی خوب، هنوز حل نشده است و در این باب هم البته تحقیقات زیادی در حال انجام است.

استاد خسروپناه گفت: سیاستگذاری عمومی، بخشی از حکمرانی است، برخی نیز حکمرانی را مدیریت دانسته‌اند چو ن در حکمرانی و مدیریت، سیاستگذاری، ساماندهی، نظارت و ارزیابی وجود دارد اما حکمرانی فقط مدیریت نیست و تفاوت‌هایی با هم دارنند. در هر حال آنچه از مجموعه بررسی‌های انجام شده در حوزه حکمرانی به دست می‌آید این است که حکمرانی از سنخ فرآیند است و نه یک پروژه. و پروژه تصمیم گیری است برای این فرایند تصمیم گیری، در ساحت سیاستگذاری، تنظیم گری، هدایتگری و راهبری، تصدی گری و نظارت و ارزیابی. حکمرانی از سیاستگذاری عمومی در ساحت فرهنگ، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سلامت و دیگر حوزه‌های اجتماعی شروع شده و بعد از آن نوبت به تنظیم‌گری می‌رسد که البته باید دانست که تقنین بخشی از تنظیم‌گری است، قانونگذاری، ساختار سازی، گفتمان‌سازی، راهبری و هدایت‌گری از عناصر تنظیم‌گری است.

خاطر نشان می سازد ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش واصل گردید که ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه شد.