در بلگراد برگزار شد؛

سومین نشست «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی»

سومين نشست تخصصی از سلسله نشست های «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» در خانه جوانان بلگراد برگزار شد.

در اين نشست با عنوان «فلسفه اسلامی و پوزيتيويسم منطقی»، دکتر سعيد خليلويچ، پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، به بررسی رابطه ميان دين، فلسفه و علم در دو مکتب معرفتی پوزيتيويسم منطقی سده بيستم و فلسفه کلاسيک اسلامی با تأکيد بر آرای علامه طباطبايي و آيت الله جوادی آملی پرداخت.

دکتر خليلويچ در اين نشست که با استقبال و حضور دانشجويان و اساتيد فلسفه، جامعه شناسی، علوم سياسی و الاهيات مسيحی دانشگاه بلگراد منعقد گرديد، معرفت علمی در مکتب فلسفه اسلامی را دارای سطوح طولی متعدد، همچون معرفت دينی، متافيزيکی، عرفانی، رياضی و تجربی دانست و هر سطح را دارای ارزش جهان شناختی معرفی کرد.

وی معرفت علمی در تعريف پوزيتيويستی آن را، به خاطر نقايص بنيادين اصول اثبات پذيری و ابطال پذيری، مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد: علم مدرن در سده بيستم قدرت قضاوت در باب قضايای ارزشی را از دست داده و انسان مدرن را به سوی شکاکيت و ناتوانی در طريق کشف حقيقت سوق می دهد.

از نظر پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، سردرگمی هويتی و وجودی، در نيمه دوم سده بيست، سرنوشت محتوم بشريت قلمداد شده است و انسان ديگر توان فرار از آن را پيدا نمی کند با توجه به اين که تصميم گرفته است از مبانی دينی و متافيزيکی معرفت حقيقی فاصله بگيرد و مسير هبوط تاریخی و ارزشی خود را طی نمايد.

سلسله نشست های تخصصی «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» در سال ۲۰۲۴ از سوی خانه جوانان بلگراد، به عنوان نهاد فرهنگی شهرداری شهر بلگراد، و مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، هر ماه يک بار، برگزار می گردد و تا به حال نشست هايي با عنوان «فلسفه اسلامی و کانت» و «فلسفه اجتماعی اسلام و اميل دورکيم» منعقد گرديد.