آیت الله دکتر عباسی:

حجاب نماد سبک زندگی اسلامی در برابر تمدن غربی است

اعضای کمیته برگزاری همایش بین‌المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی ظهر امروز با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با آیت الله دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی و تقدیر از زحمات کمیته برگزاری این همایش، اظهار داشت: موضوع همایش یکی از مسائل مهم روزگار ما به شمار می‌آید. در تمدن جدید چند کلید واژه از جمله مردمسالاری، حقوق بشر، آزادی و حقوق زن نقش بنیادی و اساسی دارد و غرب در باب این مفاهیم خود را مدعی می‌داند؛ جا دارد صاحبان فکر و نظر این ادعاها را ارزیابی نمایند تا مشخص شود در مقام عمل، مردم جهان از تفسیر خاص تمدن مادی نسبت به این مفاهیم، چه میزان منفعت برده‌اند.

آیت الله دکتر عباسی تمدن جدید را در موضوع زن و خانواده بدهکار بشریت دانست و گفت: هرچند ادعای بزرگ تمدن غربی دفاع از حقوق زن بوده است؛ اما در کمتر دوره‌ی تاریخی به اندازه عصر حاضر به زنان و نهاد مهم و اساسی جامعه یعنی خانواده، آسیب وارد شده است. هنگامی که به دوران جدید می‌نگریم, هرچند ادعای دفاع از حقوق زنان وجود دارد، اما نگاه ابزاری و تجاری بیش از هر زمان دیگری نسبت به زنان بارز و آشکار است.

وی با اشاره به فروپاشی نهاد خانواده در بسیاری از کشورهای غربی، اظهار داشت: در گذشته زن با وجود همه محدودیت‌ها, حداقل از کانون خانواده محروم نبود؛ اما نگاه سلطه‌جو و خودبرتربین تمدن مادی, ظلم کم‌نظیری را نسبت به زن و خانواده روا داشته است و تلخی مضاعف ماجرا قرار گرفتن عاملان اصلی این ستم تاریخی در مقام مدعی است.

رئیس جامعةالمصطفی، گفتمان انقلاب اسلامی را تنها پرچمدار نجات بشر و ارائه نسخه تمدنی جایگزین خواند و اذعان داشت: پریشانی مدعیان تمدن جدید از انقلاب اسلامی به دلیل همین رقابت تمدنی است. ما به دنبال ارائه تمدنی با محوریت توحید، عدالت، اخلاق و معنویت هستیم که از ارزش‌های مشترک انسانی به شمار می‌آید. امروز این پرچم در دست ما قرار دارد و البته بسیاری از ملت‌ها در سراسر جهان همراه و پشتیبان ما هستند.

وی یکی از نقاط برخورد تمدن مادی و تمدن اسلامی را در مسئله زن و خانواده دانست و تصریح کرد: واضح است که تمدن اسلامی در این رویارویی دست بالاتر را دارد. آمار ولادت خارج از کانون خانواده (بیش از ۶۰ درصد کودکان) در برخی کشورهای غربی، گویای مصیبتی است که تمدن مادی به بشریت وارد ساخته است.

آیت الله دکتر عباسی در پایان موضوع حجاب را نماد سبک زندگی اسلامی در برابر تمدن غربی خواند و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، نوع مواجهه ما در مسئله زنان باید فعالانه و طلبکارانه باشد. غرب در حال آسیب رساندن به زنان و خانواده است و مسئله پوشش نیز یک نماد مهم در این رویارویی است. تمدن مادی هویت زن را به ابزار لذت جویی تنزل داده است در حالی که در گفتمان اسلامی، آنچه معیار ارزش انسان‌هاست, ایمان و عمل صالح است.

گفتنی است در ابتدای دیدار حجت الاسلام والمسلمین احمدی میانجی، رئیس موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی و دبیر همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی، پس از معرفی اعضای کمیته برگزاری این همایش، به تبیین الگوی زن مسلمان در رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پرداخت.

در ادامه، سرکار خانم میانجی در بخشی از این دیدار گزارشی از همایش ارائه نمود و ابراز داشت: موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی، دارای هفت گروه علمی است که هر گروه متکفل جهانی سازی یک گفتمان اهل بیتی(علیهم السلام) به شمار می‌آید. گروه مطالعات اسلامی مناطق ترک زبان موسسه نیز عهده دار جهانی سازی گفتمان فاطمی است.

وی در ادامه ضمن تشریح پیشینه همایش اظهار داشت: با توجه به دوره‌های برگزار شده و بازخوردگیری از آنها، کمیته علمی همایش عنوان “چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی” را انتخاب و طی برگزاری جلسات مداوم محورهای اصلی و فرعی همایش معین گردید.’

مدیر گروه مطالعات اسلامی مناطق ترک زبان موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت در پایان اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور، جامعةالزهرا(سلام الله علیها) و مجتمع بنت الهدی، مهم‌ترین همکاران ما در برگزاری این همایش بین‌المللی هستند.

در ادامه دیدار حجت الاسلام والمسلمین نجفی، دبیر اجرایی همایش نیز طی سخنان خود گزارشی از فرایند اجرایی همایش ارائه نمود و اظهار داشت: این همایش با همکاری بیش از بیست مرکز داخلی و خارجی به یازده زبان مختلف برگزار گردید و حدود یکصد نفر در قالب کمیته‌های علمی، رسانه‌ای و اجرایی در آن ایفای نقش می‌نمایند.