دبیر علمی همایش خبر داد:

همکاری چهل مرکز داخلی و خارجی با همایش ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین

دبیر علمی همایش 75 سال اشغالگری در فلسطین در دیدار اعضای کمیته های برگزاری همایش با رئیس جامعةالمصطفی، گزارشی از روند برگزاری این همایش ارائه نمود.

آقای دکتر طاهری، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: همایش ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین از پاییز ۱۴۰۲ روند خود را آغاز نمود و پس از اخذ مجوز و گواهی isc، فراخوان همایش به شش زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، ترکی استانبولی و اردو صادر شد.

وی در ادامه به توضیح کمیته های همایش ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین پرداخت و افزود: پس از صدور فراخوان و اطلاع رسانی گسترده همایش، کمیته های پنج گانه همایش شامل کمیته سیاست گذاری، علمی، ارزیابی، اجرایی و رسانه ای تشکیل گردید.

آقای طاهری ادامه داد: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی اجرای این همایش را به عهده دارد و نزدیک به چهل مرکز داخل و خارج از کشور شامل ۱۰ مرکز همکار جامعةالمصطفی، ۲ مرکز فرهنگی، ۵ مرکز حوزوی، ۱۲ مرکز دانشگاهی، ۵ مرکز پژوهشی، ۳ انجمن علمی و ۴ مرکز رسانه ای در آن مشارکت دارند.

وی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه اطلاع رسانی همایش، خاطرنشان کرد: در همین زمینه مسابقه کتابخوانی از کتاب «مسأله فلسطین در کلام حضرت آیت الله خامنه ای» بین طلاب و کارکنان المصطفی در داخل کشور در شهرهای قم، گرگان و اصفهان برگزار گردید.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی با اشاره به زمینه سازی نگارش مقاله برای محققان، اظهار داشت: ایجاد میز مطالعات فلسطین و مقاومت در مجتمع امین با همکاری پژوهشکده منطقه ای پژوهشگاه المصطفی، معرفی کتب در زمینه فلسطین و مقاومت در کانال همایش و معرفی منابع دیجیتال به همراه راه اندازی کتابخانه های مجازی در کانال همایش از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود.

وی با تاکید بر برنامه ریزی ۷۵ پیش نشست همایش در ایران و خارج کشور به مناسبت ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین، ابراز داشت: اولین پیش نشست ۸ فروردین در نمایندگی لبنان برگزار شد و در ادامه نیز ۵۶ پیش نشست در ۵ کشور و ۱۰ شهر ایران برگزار شد و هماهنگی اولیه برای برگزاری سایر پیش نشست ها در دستور کار قرار دارد.

دکتر طاهری در پایان آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش را ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ و زمان برگزاری همایش را ۷ تیرماه سال جاری خواند و گفت: با توافق صورت گرفته با فصلنامه علمی – پژوهشی «بحران پژوهی در جهان اسلام»، مقالات منتخب همایش در این مجله علمی منتشر خواهد شد. همچنین به منظور چاپ کتاب ویژه نامه همایش، کتاب چکیده مقالات و کتاب مقالات برتر همایش به ۶ زبان برنامه ریزی صورت گرفته است.

گفتنی است در ادامه این جلسه، اعضای دبیرخانه همایش و نمایندگان نهادهای مشارکت کننده دقایقی به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند که تغییر عنوان همایش به «۷۵ سال مقاومت در فلسطین»، طراحی رشته صهیونیست شناسی، توجه به جنبش های دانشجویی برآمده در حمایت از فلسطین، حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری در موضوع فلسطین، توجه به نقش بانوان در موضوع فلسطین، اتخاذ نگاه فراملی و فرامذهبی در همایش، ارتقای بازتاب رسانه ای همایش به ویژه در عرصه بین المللی و استفاده از ظرفیت نهادهای مختلف به ویژه رایزنی های فرهنگی کشور برای تقویت بخش بین الملل همایش از مهم ترین پیشنهادات مطرح شده در جلسه بود.