پنجاه و هفتمین پیش نشست علمی ۷۵ سال اشغال‌گری در فلسطین برگزار شد

دکتر مجتبی فردوسی‌پور دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در اردن در پنجاه و هفتمین پیش نشست علمی 75 سال اشغال‌گری در فلسطین در تالار شهید بهشتی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در حضور استادان و دانشجویان علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای به تحلیل ژئوپلتیک دیتا، بحران غزه و نظم جدید منطقه‌ای پرداخت.

دکتر مجتبی فردوسی‌پور دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در اردن در پنجاه و هفتمین پیش نشست علمی ۷۵ سال اشغال‌گری در فلسطین در تالار شهید بهشتی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در حضور استادان و دانشجویان علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای به تحلیل ژئوپلتیک دیتا، بحران غزه و نظم جدید منطقه‌ای پرداخت.

دکتر مجتبی فردوسی‌پور اظهار کرد: پس از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ سه رخداد اساسی در جهان به وقوع پیوست؛ عملیات طوفان الاقصی، حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت کشورمان در سوریه و انجام عملیات وعده صادق.

دکتر فردوسی پور ادامه داد: دوران نظم دو قطبی، تک قطبی و چند قطبی به سرآمده است و جهان وارد دوره فراقطبی گرایی شده است و اکنون دوره دیتا و بیگ دیتاها رسیده است. آمریکا سعی می کرد با کمک ژاپن، استرالیا، کره، اروپا و ثروت و سرمایه کشورهای نفت خیز خلیج فارس، امارات را مرکز دیتای منطقه نماید و از طریق عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل و ایجاد دالان‌های حمل و نقل از هند به امارات، عربستان، اردن، اسرائیل و در نهایت اروپا، اسرائیل را شریک اقتصادی منطقه‌ای و جهانی برای کشورهای عربی و اسلامی بنماید که طوفان الاقصی این برنامه‌ها را به هم زد و در کوتاه مدت و حتی میان مدت، عادی سازی روابط را به هم زد.

رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه افزود: هدف دوم آمریکا با ایجاد ائتلاف جهانی اقتصادی، محاصره ایران، روسیه و چین بود که نه تنها در این هدف هم ناکام ماند بلکه با انجام طوفان الاقصی و به میدان آمدن انصارالله و تهدید به قطع کابل‌های انتقال اطلاعات جهانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب، امنیت اقتصاد جهانی به خطر افتاد.

وی یادآور شد: اثر و پیامد دیگر طوفان الاقصی، معرفی اسرائیل به عنوان یک موقعیت بحران ساز بود؛ از سوی دیگر لزوم ایجاد امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا موجب شد تا عربستان دست به دامان چین شود و احساس کرد که آمریکا توانایی ایجاد امنیت برای عربستان را ندارد به خصوص با حمله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو که ۵۰ درصد صادرات نفت عربستان به مخاطره افتاد.

حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت کشورمان در سوریه باعث شد تا حامیان اسرائیل نتوانند از اسرائیل دفاع نمایند؛ چراکه حمله به اماکن دیپلماتیک خلاف مقررات واضح بین المللی و عبور از خط قرمز ها بود و دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران و اقدام به حمله ترکیبی جمهوری اسلامی ایران برای ایران بازدارندگی امنیتی و  صیانت و حفظ انقلاب و فضای تنفس ایجاد کرد.

باید برنامه آینده جمهوری اسلامی ایران تلاش برای ایجاد ظرفیت منطقه ای برای مرکزیت دیتای منطقه ای و نظم منطقه ای طبق اهداف عالیه باشد.