دیدار و گفتگوی جانشین ریاست المصطفی با مفتی اعظم تانزانیا

جانشین ریاست جامعةالمصطفی العالمیه و هیئت همراه با شیخ ابوبکر بین زبیر، مفتی اعظم تانزانیا دیدار کردند.

در این ملاقات، نماینده منطقه‌ای المصطفی حجت الاسلام و المسلمین تقوی و رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی نیز حضور داشتند.

در ابتدا جانشین ریاست المصطفی ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مفتی اعظم تانزانیا، نکاتی پیرامون فعالیت‌های المصطفی بیان داشت و گفت: دانشگاه المصطفی یکی از بزرگ ترین دانشگاه‌های بین المللی است و که از ۱۴۷ کشور از کارشناسی تا دکتری در آن تحصیل می‌کنند. همچنین در حال حاضر از تانزانیا، بیش از ۱۰۰ دانش پژوه در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر رشته‌های علوم اسلامی و انسانی، در علوم قرآنی نیز طور خاص برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت داریم. در بحث قرائت و حدیث اجازات زیادی به طلاب ایرانی و غیر ایرانی پس از برگزاری دوره ها داده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور بیان کرد: در خارج از کشور نمایندگی‌ها فعال متعددی داریم که یکی از آنها در تانزانیا فعالیت می‌کند.  ما در ۵۰ کشور در حال فعالیت هستیم و اصرار داریم که همه بزرگان در حوزه فعالیت به ما کمک کنند و عضو هیات امنای ما باشند و در این کشور هم ما از شما انتظار داریم که ما را راهنمایی و حمایت کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: الحمدلله در تانزانیا، یکی از مدیران فعال و با تجربه ما حضور دارند که مدیریت منطقه‌ای را بر عهده دارند. ما در تانزانیا ۲ عرصه در اختیار داریم که جهت ساخت پردیس دانشگاهی با ۴ دانشگاه علوم اسلامی، علوم انسانی، پرستاری و تکنولوژی در حال پیگیری است. این دانشگاه اسلامی با نگاه مرکزیت در شرق افریقا در حال طراحی و پیگیری است.

جانشین ریاست المصطفی تاکید کرد: چه در حوزه علمی آموزشی و چه در حوزه علوم و فنون قرآنی، انتظار داریم شما ما را حمایت کنید که بتوانیم بزرگ ترین آثار قرآنی و اسلامی را در تانزانیا اجرا کنیم و مسلمانان و غیر مسلمانان را با معارف اسلامی آشنا کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما در ایران یک دانشگاه ویژه اهل سنت در شهر گرگان داریم که از مبانی فکری فقهی ۴ مکتب اهل سنت در رشته های علوم اسلامی و علوم انسانی دانش‌پژوه دارد. بنابراین از حضرتعالی جهت حضور و بازدید از دانشگاه های ما در ایران دعوت می‌شود تا از نزدیک با ظرفیت‌های ما آشنا شوید.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در بخش دیگر از سخنان خود یادآور شد: ما آماده پذیرش دانش‌پژوهانی جهت تحصیل در ایران هستیم که از طرف شما معرفی شوند. با توجه به ظرفیت های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کوتاه مدت که در اختیار المصطفی است داریم، علاقمندیم تفاهمنامه‌ای بین این دو مجموعه منعقد گردد و لذا پیشنهاد می‌شود، پیش نویس آن آماده شود و مبنایی برای آغاز همکاری باشد.

جانشین ریاست المصطفی در پایان، از همدردی و پیام ایشان بابت شهادت رئیس جمهور ایران و سایر همکارانشان سپاسگزاری کردند. همچنین از حمایت و حضور ایشان در جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی المصطفی سپاسگزاری کرد.

مفتی اعظم تانزانیا شیخ ابوبکر بن زبیر نیز ضمن خوشامدگویی به جانشین ریاست المصطفی و همراهان وی، اظهار داشت: در ابتدا از همه سپاسگزارم که در منزل بنده مشرف شدید. تمام نکات بیان شده از طرف شما را یادداشت کردم چون نکات بسیار مهم و لازم برای جامعه تانزانیا است. در ضمن بنده نکاتی را آماده کردم تا با شما به اشتراک بذارم که همه آنها را شما اشاره کردید.

وی اظهار داشت: ما آمادگی کامل برای همکاری در همه امور را با شما داریم. لذا شخصا و نائب بنده درخصوص تفاهمنامه تا مرحله اجرا پیگیری خواهیم کرد.

شیخ ابوبکر بن زبیر در ادامه تاکید کرد: اسلام ما را محدود نکرده است که فقط علوم اسلامی را فراگیریم بلکه لازم است رشته‌های تاثیرگذار دیگر را نیز فرا گرفت تا جامعه مسلمان قوی‌تر شود. اما با فراگیری رشته‌های علوم انسانی فرزندان ما قادر خواهند بود که در دولت حضور پیدا کنند. علاوه بر دو رشته علوم انسانی و تکنولوژی و ساخت بیمارستان خدمت بسیار بزرگی به جامعه می تواند باشد.

مفتنی اعظم تانزانیا همچنین بیان کردند: در مباحث علوم و اقتصادی باید جلو رفت و همکاری کرد و از طرح مباحث اخلاقی اجتناب کرد. این امر مختص تانزانیا نیست و بلکه در تمام جهان باید به آن توجه داشت.

گفتی است نماینده منطقه‌ای المصطفی نیز در این جلسه طی سخنانی ابراز داشت: از حمایت‌ها و الطاف مفتی اعظم تانزانیا به المصطفی تشکر می‌کنم. نگاه ایشان بسیار عمیق است و همه مسلمانان و دیگر ادیان را زیر چتر خود گرفتند و نقش پدری برای جامعه تانزانیا دارند. ما در سال گذشته که مهمانان اهل سنت از ایران داشتیم، به بحث اشتراکات بین ادیان تاکید داشتید و ما نیز بر همین اساس قدم بر می داریم.

دیدار جانشین ریاست با مفتی اعظم تانزانیا