دیدار جانشین ریاست المصطفی با اسقف اعظم تانزانیا

حجت الاسلام و المسلمین خالق پور، جانشین ریاست المصطفی و جمعی از بزرگان مسیحی و مسلمان تانزانیا در نشستی صمیمی دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران آقای حسین الوندی، رئیس مرکز صلح و ادیان شیخ الهادی موسی سالم، اسقف اعظم جورج فوپه، اسقف کریستوفر کالاتا، اسقف ریچارد هانانجا، نماینده سیاسی جماعت شیعیان آقای عظیم دوجی، نماینده منطقه‌ای المصطفی حجت الاسلام و المسلمین تقوی و رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی و جمعی از بزرگان اهل سنت و شیعه حضور داشتند.

در ابتدا جانشین ریاست المصطفی ضمن عرض سلام و سپاس بابت برگزاری این نشست صمیمی، نکاتی در خصوص تقریب بین مذاهب و گفتگوی بین ادیان بیان داشت.

وی در ابتدا به عصر امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: در این عصر شرایط برای ورود نرم اسلام به ساحت تمدن‌های دیگر در جهان و ارتباطات تمدنی مهیا شده بود و لازم می‌بود آمادگی های لازم برای مواجهه مبتکرانه عالم اسلام با جهان فراهم بشود. امام (ع) در این زمینه هدایت‌های مؤثری داشتند به ویژه سلوک ایشان در مناظره‌ها و تکلم حضرت به زبان‌های زنده دنیا، نشان داد که رویکرد جهانی اسلام تا چه حد جدی است. لذا پیشنهاد می‌دهم که شیخ الهادی موسی سالم رئیس مرکز صلح و ادیان هستند سخنان امام رضا(ع) در این موضوع را مطالعه کنند.

در ادامه وی اشاره کرد: اسلام، مسیحیت و سایر ادیان در منطقه خاورمیانه یه نوع هویتی دارد و دورتر از خاور میانه به نوعی دیگر مواجه هستیم. که به هم نوع خود در خاورمیانه تفاوت‌های دارد. در خاورمیانه تلاش‌های زیادی برای پررنگ‌کردن مرزبندی‌های و تفاوت ها شده است، تا اینکه فرق و مذاهب اسلامی را از هم دور کنند و همچنین بین اسلام و مسیحیت افتراق ایجاد کنند. اما دوران از خاورمیانه و به عبارتی در غرب تاکید بر اشتراکات و پرهیز از افتراقات است.

جانشین ریاست المصطفی افزود: مطلب بعدی ما امروز مواجه با دو تمدن هستیم، اول تمدن غرب و دوم تمدن اسلام ناب که جلوه این تمدن را در تمدن انقلاب اسلامی میتوان دریافت که در مسیر آن تمدن ناب است. تمدن غربی مادی گرایانه و تمدن انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب تکیه بر خدا است. امروز بین غرب، روسیه و چین اختلاف بر سر تمدن نیست بلکه بیشتر رقابت و اختلافات سیاسی است.

وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس قرآن و نگاه تمدنی قران، دین است که حکومت می‌کند. اما در مقابل در تمدن غرب می‌گوید انسان حاکم است. درحالیکه تمدن اسلامی خدا حکومت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور بیان کرد: انقلاب اسلامی یک جریان سیاسی نیست بلکه عرصه یک تمدن جدید در مقابل تمدن غرب است. انقلاب اسلامی معتقد است هر چه خدا می‌گوید حاکم است نه آنچه هوا و نفس انسان می‌گوید. با تاکید براین نکته امام عصر که حکومت را تشکیل خواهد داد. حاکمیت براساس دین اسلام و بر این اساس تاکید بر اشتراکات است.

در ادامه آقای عظیم دوجی نماینده سیاسی جماعت شیعیان در حکومت بیان کرد: یکی از نکات قابل دکر و تامل این است که ارتباطات و تعاملات بین الادیانی در تاتزانیا با دیکر کشورها بسیار متفاوت است. ما زیبایی‌های زیادی در این کشور دارین که یکی از مهم‌ترین آنها ارتباطات سازنده و پرهیز از مسائل اختلافی است.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از نکات مهم که در برخی از کشورها از آن حمایت می‌شود، مسئله همجنسبازی است که همه ادیان و حتی حکومت بالاتفاق مخالف ورود در این کشور بودند و همه با هم متحد شدند و اجازه ورود به این موضوع را ندادند.

در بخش دیگر جورج فوپه اسقف اعظم اشاره کرد: در ابتدا خدا را بابت نعماتش شاکریم و سپاسگزارم از برگزاری و هماهنگی این نشست و همچنین خیر مقدم به شما می‌گوییم. یکی از نعمت‌های بزرگ در تانزانیا همین نشست‌های صمیمی است که شکل می‌گیرد‌. لازم به توضیح است که در سابق به این شکل صمیمیت وجود نداشت و این نشست‌ها تنظیم نمی‌شد. اما امروز به برکت حضور آقای عظیم دوجی و همچنین شیخ الهادی موسی سالم این اتفاقات رقم خورده است و ما بابت این جریان شکل گرفته از ایشان سپاسگزاریم.

وی در پایان افزود: ما خدا را شاکریم و در برقراری ارتباط بین بزرگان ادیان تلاش می‌کنیم. حتی سفیران کشورهای مختلف را در برنامه‌ها و نشست‌ها جهت برقراری صلح دعوت می‌کنیم.

دیدار جانشین ریاست المصطفی با اسقف اعظم تانزانیا