سمینار آشنایی با امام خمینی (قدس سره) در اوگاندا

به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس سره)، سمینار «تاثیر امام خمینی بر عصر خود و هویت ما» با حضور کارکنان، اساتید و دانش پژوهان کالج اسلامی المصطفی در اوگاندا، برگزار شد.

در این سمینار، جناب آقای شیخ محمد مکاسا، معاون فرهنگی کالج المصطفی، خلاصه ای از زندگی امام خمینی  را برای شرکت کنندگان ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر دهقانی، رئیس کالج اسلامی المصطفی، به این سوال پرداخت که تاثیرات بلندمدت امام خمینی رحمت الله علیه بر هویت ما چه بوده است؟ وی در ابتدا در توضیح مفاهیم پژوهش، امام خمینی را در دو بخش پیش از انقلاب و پس از انقلاب، معرفی کرد و در بخش اول، از دست دادن پسر توسط ایشان در کودکی و در بخش دوم، مسوولیت پذیری ایشان و عدم سکوت در برابر ظلم را برجسته کرد.

وی در ادامه توضیح مفاهیم، به مفهوم قرن که در اینجا منظور از قرن بیستم است اشاره کرد و یکی از ویژگی های برجسته این قرن از نظر اندیشمندان را انقلاب های متعدد دانست تا جایی که به قرن انقلاب شناخته شده است.

نماینده المصطفی در اینجا به نظر اندیشمند پست مدرن، میشل فوکو در معرفی انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب معنوی به عنوان ویژگی متمایز انقلاب اسلامی ایران نیز اشاره کرد و همچنین مفهوم هویت را که بیانگر چیستی و ماهیت یک فرد یا گروه است، توضیح داد.

وی، تحلیل خود را درباره تاثیرات امام خمینی بر هویت، در سه لایه فردی، دولت ـ ملت، و جهانی ارائه کرد و در عرصه هویت فردی، تاثیر امام خمینی در ایجاد خودباوری در انسان ها، فراتر از جغرافیای ایران را خاطرنشان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر دهقانی در عرصه هویت ملی، تاکید امام بر «استقلال» را تاثیر محوری ایشان در دولت ـ ملت ایران ارزیابی کرد و در عرصه جهانی، در دو بخش جهان اسلام و بین الملل، تاثیر امام خمینی را در «وحدت اسلامی» و «عدالت جهانی» خاطر نشان کرد.

وی با بیان نمونه هایی از رفتار و عمل کنشگران هر کدام از لایه های فردی، ملی و بین المللی، تاثیرات این اندیشه را ردیابی کرد و به عنوان نمونه سخنان رئیس جمهور اوگاندا در بیان ضرورت تعریف سهم عادلانه برای کشورهای جهان سوم در تصمیم گیری های جهانی را مصداقی از تاثیر اندیشه «عدالت جهانی» امام خمینی معرفی کرد.

در ادامه برنامه، برخی اساتید و دانش پژوهان به بیان نکات و سوالات خود درباره موضوع سمینار پرداختند که نکاتی توسط سخنران سمینار در پاسخ به آنها مطرح شد.