نشست علمی دلایل وقوع عاشورا و نقش تربیتی مادران

نشست علمی- فرهنگی « دلایل به وقوع پیوستن واقعه عاشورا و نقش تربیتی مادران» در مدرسه علمیه پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار گردید.

در ابتدا خانم یوسفی به نقش تربیتی مادران تاکید و بیان کرد: از آنجایی که ماه محرم و مجلس حسینی مناسب برای تربیت است، نقش مادر خیلی برجسته و اساسی است، فاطمه زهرا(علیها السلام) زمانی که دعا می کرد بچه ها را می گفتند کنار من بنشیند و آمین بگوید بخاطریکه می خواست دعا و ارزش های دینی از بچگی در ذهن کودکانش شکل بگیرد.

وی یادآور شد: یقینا که مادر در انواع تربیت دینی، اجتماعی و اخلاقی نقش و تاثیر بسزای دارد، اگر امام حسین(علیه السلام) به درجه از کمال رسید و معنای شهادت را به ظهور رساند یعنی مربی چون حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) داشت.

در ادامه آقای جعفری پیرامون عوامل به وقوع پیوستن واقعه عاشورا را توضیح داد و گفت: اولین دلیل می تواند مسلمان ندانستن خانواده امام علی(علیهم السلام) باشد زیرا در زمان معاویه تبلیغات گسترده علیه امام علی(علیه السلام) شده بود در تبلیغات اش دستور به لعن علی(علیه السلام) می دادند و حتی او و خانواده اش را غیر مسلمان معرفی می کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از جمله عوامل دیگر به وقوع پیوستن حادثه عاشورا عبارت است از حب ریاست، قدرت، پول، غنیمت، جایزه، ترس و سستی ایمان و بزدلی مردم کوفه بود با وجود اینکه تعداد زیادی از آنها امام حسین(علیه السلام) را می شناختند جایگاه، علم، فضیلت و تقوای امام را می دانستند به خصوص عمر سعد باز هم امام را به شهادت رساند.