با تأکید بر منطقه شرق آسیا بررسی شد؛

دلایل افول سلطه استکبار از منظر قرآن و روایات

اولین پیش نشست همایش بین المللی مناسبات زبانی، فرهنگی و تمدنی ایران و شرق آسیا با موضوع "بررسی دلایل افول سلطه استکبار از منظر قرآن و روایات با تأکید بر منطقه شرق آسیا" توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری گروه زبان و فرهنگ شناسی عربی مدرسه زبان و فرهنگ ملل برگزار گردید.

این نشست با ارائه اساتید آقایان محمدجاسم مطشر و محمد حسین مدرس زاده و با حضور طلاب و دانشجویان به زبان عربی ارائه گردید.

حجت الاسلام استاد محمد مطشر در این جلسه به موضوع افول آمریکا و مصادیق افول اجتماعی پرداخت و به موارد مختلفی از جمله انحطاط اخلاقی و از هم گسیختگی خانواده اشاره کرد.

استاد مطشر در ادامه به افول امنیتی و مصادیق مختلف آن مانند نژاد پرستی، فروش اسلحه پرداخت و گفت: نصف صاحبان سلاح در جهان در آمریکا زندگی می کنند. ایشان سپس به بیان افول اقتصادی و موارد مختلف از جمله کسری بودجه، تولید ناخالص داخلی و ازدیاد تورم و مالیات و… اذعان کرده و به افول سیاسی از دو بعد جنگ نرم و جنگ سخت اشاره نمود.

استاد مطشر در ادامه ارائه خود به اسباب انحطاط نظام آمریکا از منظر قرآن کریم پرداخت و شواهدی را از قرآن کریم بیان کرد و در خاتمه اشاره کرد که ما از هیچ یک از قوانین و سنن الهی مستثنی نیستیم و اگر طبق دستورات الهی پیش نرویم به همان مشکلات و سبک زندگی غربی دچار خواهيم شد.

در ادامه استاد مدرس زاده به بیان تاریخ استعمار کشورهای شرق آسیا و استکبار جهانی پرداخت. ایشان در این زمینه پس از بیان نکات مقدماتی، به انقلاب صنعتی کشورهای مستکبر با هدف توسعه اقتصادی با استثمار کشورهای مستضعف پرداخت و بخش هایی از تاریخ استعمار کشورهای آسیای شرق را تشریح کرد.

در پایان این نشست، چند تن از حاضرین به زبان عربی خلاصه مطالب مطرح شده را بیان کردند و سوالات فراوانی نیز مطرح شد.