حجت الاسلام و المسلمین استاد قرائتی در این نشست با اشاره به ارزش علم اظهار داشت: علم چیزی است که هم روی اشرف مخلوقات اثر دارد و هم روی پست ترین مخلوقات، اشرف مخلوقات انسان است و در انسانها، اشرف انسانها انبیاء هستند. علم در انبیاء هم اثر دارد. پیغمبری سوار الاغی بود از قریهی مخروبه میگذشت، گفت: خدایا چطور مردهها را زنده میکنید؟ «فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عام» (سوره بقره : ۲۵۹) صد سال خدا پیغمبر را مرگش داد. «ثُمَّ بَعَثَه» بعد از صد سال مبعوثش کرد. گفت: چند وقت اینجا هستی؟ گفت: یک نصف روز یا یک روز است. گفت: نه صد سال پیش سؤال کردی. تو را مرگ دادم. جان الاغت را گرفتم. حالا نگاه کن میخواهم الاغت را جلوی چشمت زنده کنم. یعنی صد سال پیغمبر بمیرد تا یک چیزی یاد بگیرد. آن هم چیز تجربی، علم ارزش دارد که آدم صد سال برایش بمیرد. این روی بهترین افراد.
استاد اخلاق ادامه داد: پست ترین افراد، سگ حیوان نجسی است. اما همین حیوان نجس اگر آموزش دید و گوسفندی را برای شما شکار کرد، این گوسفند حلال است. چرا؟ برای اینکه شکارچیاش آموزش دیده است. یعنی آموزش روی سگ هم اثر دارد. این ارزش علم است.
وی علم را بر سه قسم دانست و گفت: علم مفید، علم مضر و علمی مابین مفید و مضر و در تعریف علم مفید باید گفت این همان علمی است که پیغمبری باید صدسال بمیرد تا یاد بگیرد؛ چرا که یادگیری، فهم و رشد و بصیرت را به دنبال دارد. اقسام دیگر علم شامل علم واجب، علم مستحب، علمی که مشکل جامعه یا کسی را برطرف کند و اگر غیر از آن باشد؛ غرور است.
استاد قرائتی افزود: شعار «انسان هر چه را بداند بهتر از این است که نداند» غلط است چون در دعا میخوانیم «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ». اقرا باید به اسم رب باشد، اگر اقرا به اسم رب باشد؛ انسان را به سجود میکشاند چون ثمره علم، بندگی خداست؛ در این صورت علم مفید است. اینگونه علم ها را باید آموزش ببینید مانند فرمول دعوت بچه ها به نماز، انتخاب همسر در قرآن، نامگذاری اطفال در قرآن، رفع اختلافات داخلی خانواده ها. آیت الله امامی کاشانی در درس آیت الله بروجردی از ایشان خلاصه درس را می خواهد: ایشان می فرماید تمام آیات و روایات درباره علمی است که به مردم بدهید. امام خمینی به آیت الله سبحانی میفرمایند: هر چه برای مردم گفتی ارزش دارد؛ نه هر چه در حوزه خوانده ای.
مفسر قرآن کریم در ادامه به جایگاه و ارزش زن پرداخت و گفت: طبق آیه ۳۵ سوره احزاب «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُوْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَالصَّآئِمَاتِ»؛ در سوره احزاب زن و مرد دوشادوش یکدیگر تکامل پیدا می کنند و بعضی از افتراها نسبت به نادیده گرفته شدن حقوق بانوان به طور مثال در سهم الارث غیر واقعی است چرا که زن مالک همه اموال ارثی رسیده به خودش است و این درحالی است که زنان در اموال ارث همسر نیز شریک هستند و در واقع ارث او دو برابر می شود و این حکمت دستور اسلام است. طبق آیه ۳۳ سوره احزاب «وَقَرْنَ فِى بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ …»؛ اول: زن در خانه بماند، دوم: اگر نیاز به حضور در جامعه شد؛ حضور در جامعه بدون خود نمایى باشد. طبق آیه ۱۱ سوره تحریم «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»؛ لازم نیست الگو، پیامبر یا امام معصوم باشد و لازم نیست سابقه توحیدی داشته باشد. زن فرعون، نه معصوم بود و نه موحّد، بلکه با دیدن معجزه موسی ایمان آورد. در معرّفی الگو و تجلیل از شخصیت ها، فرقی میان زن و مرد نیست.
Δ