به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی «جرائم ناشی از نفرت» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه افغانستان برگزار شد.
محمدحسن همتی و نعمتالله نبوی کارشناسان این نشست علمی بودند و دبیر نشست سید علی اخلاقی بود.
همتی در ابتدای این نشست راجع به چیستی، چرایی و زمینههای جرائم ناشی از نفرت صحبت کرد و اظهار داشت جوامع متکثر و چند فرهنگی در مقایسه با جوامع یکدست، بیشتر زمینه جرایم ناشی از نفرت را دارد.
وی سپس، به تعریف جرم ناشی از نفرت پردخت و آن را هر فعل یا ترک فعلی که از روی تعصب، و نفرت و با انگیزه نژادی، قومی، مذهبی، ملیتی، جنسیتی، معلولیت و ناتوانی علیه قربانی صورت بگیرد، دانست و گفت: باور و اعتقادی که باعث ایجاد نفرت در شخص مجرم شده است، پیشداوری یا تصور قالبی داشتن در باره بزهدیده و در نهایت وابستگی قربانی به یک گروه اجتماعی خاص از عناصر دخیل در این سنخ از جرایم است.
همتی در ادامه به بیان ویژگیهای جرایم پرداخت و اظهار داشت: نفرتآلود بودن، خشونتبار بودن، حاوی پیام به گروهی که قربانی تعلق دارد یا محسوب میشود، تأثیر شدید بر قربانی و عمدی بودن از مهمترین ویژگیهای این نوع از جرایماند.
این استاد دانشگاه، در ادامه خاطرنشان ساخت: جرایم ناشی از نفرت ناقض حقوق بشر، منافی عدالت و ناقض کرامت انسانی است.
دکتر همتی در پایان سخنان خود به نحوه حمایت از قربانیان جرایم ناشی از نفرت نیز اشاره و میان دو نوع راهکار غیر کیفری و کیفری تمایز نهاد و نوع اول را شامل ترویج فرهنگ تساهل، سعه صدر، تحمل مخالف، مشارکت در فعالیتهای مدنی برای کمک به قربانیان جرایم ناشی از نفرت و آگاهیبخشی به کودکان از طریق آموزش دانست.
وی راهکارهای کیفری را شامل لزوم سیاست جنایی افتراقی در ابعاد ماهوی و شکلی و کیفرانگاری حمایتی (تشدید مجازات مرتکبین) از طریق تشدید مجازات صلی، پیشبینی مجازاتهای تکمیلی و تبعی معرفی عنوان کرد.
نبوی نیز در ادامه این نشست با بیان این که جرایم ناشی از نفرت را میتوان از منظرهای مختلف بررسی نمود، یادآور شد: یک وقت آن را از منظر فقهی و در پرتو شریعت و زمانی از منظر اخلاقی و حقوق بشری بررسی میکنیم.
وی در ادامه به نفرتهای نژادی، قومی، لسانی، جنسیتی و ملی که علیه فرد یا گروه دیگر انجام میشود اشاره کرد و ابراز داشت: تراکم نفرتهای مذهبی، قومی و لسانی علیه یک گروه خاص، میتواند فاجعهبار باشد.
نبوی از این منظر به نقد برخی برداشتها از آموزههای دینی پرداخت و گفت: در پرتو این برداشتهای غلط جرایم نفرتمحور تئوریزه و توجیه میشوند و گروههای مذهبی تندرو و افراطی نیز بدون کمترین احساس عذاب وجدان مرتکب این نوع جرایم میشوند.
Δ