رئیس المصطفی در اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی تاکید کرد:

ضرورت بازخوانی تجربیات گذشته و ترسیم برنامه‌های نو

هفدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی العالمیه با موضوع بازتعریف حضور علمی تربیتی المصطفی در عرصه بین الملل صبح امروز در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی آغاز به کار کرد.

خدمت در المصطفی توفیقی الهی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با خوشامدگویی به رؤسای مراکز و نمایندگان جامعةالمصطفی و تقدیر از همه دست اندرکاران در برگزاری این اجلاس، اظهار داشت: خداوند را بر همه نعمت‌ها به ویژه نعمت ولایت اهل بیت(علیهم السلام) و فرصت خدمت در نهاد بین المللی و مبارک جامعةالمصطفی شکرگزاریم. این توفیقی الهی است که بتوانیم نقشی کوچک در این نهاد بزرگ ایفا نماییم و امیدواریم این نعمت هرگز از ما سلب نشود.

وی در ابتدای سخنان خود به تبیین اهمیت برخورداری از صفت توکل در مومنان پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از واژگان اخلاقی که در قرآن کریم مکرراً از آن به عنوان یکی از صفات مومنان یاد شده است، صفت توکل بر خداست. توکل یعنی انسان کسی را وکیل خود قرار دهد و کارش را به او بسپارد.

توکل یعنی باور به قدرت لایزال الهی

رئیس المصطفی توکل را به معنی واگذاری همه امور به قدرت الهی دانست و ادامه داد: هیچ قدرتی در دنیا استقلالی نیست و همه عرضی هستند. تنها منبع قدرت بی پایانی که هیچ مانعی در برابر آن قرار ندارد و کاملا استقلالی است، قدرت خدای عالم است. توکل یعنی انسان باور داشته باشد به چنین قدرت لایزالی در عالم تکیه دارد و بداند همه اسباب این عالم در کف قدرت اوست و هیچ سببی بدون اراده او تاثیری ندارد.

وی وجود چنین روحیه ای را موجب شکست ناپذیری انسان خواند و ابراز داشت: کسی که به قدرت بی‌انتهای الهی اتکا داشته باشد هرگز در کار خود دچار یأس، ناامیدی، ترس و خستگی نخواهد شد. بنابراین مکرراً در آیات قرآن کریم به توکل به خدای متعال توصیه شده است.

از برجسته‌ترین صفات مومن توکل بخداست

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، توکل را یکی از صفات مهم، برجسته و ممتاز اهل ایمان برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم قلب مومن هنگام ذکر نام خدا از خشیت الهی به تپش می‌افتد و زمانی که آیات الهی بر آنها تلاوت می‌شود، باورشان مستحکم‌تر می‌گردد و حقیقت‌ها در برابر چشمانش روشن‌تر می‌شود. باور انسان به خداوند منجر می‌شود احساس آرامش و امید تمام وجود مومن را فرا گیرد و هرگز ترس و یأس در وجودش پدیدار نگردد.

وی با اشاره به ذکر صفات و اسمای حسنای الهی در کنار واژه توکل در آیات قرآن کریم، ابراز داشت: اسماء و صفات الهی همانند رحیم، رئوف، حکیم، عزیز، علیم و… منشا توکل کامل انسان به خداست. به چه حقیقتی جز خدایی که هم شکست‌ناپذیر است و هم رحمت دارد، هم قادر است و هم رحیم است، هم شنواست و هم آگاه بر امور ما، می‌توان توکل نمود؟ مگر می‌شود انسان به چنین صفاتی ایمان داشته باشد، اما نگران کار خود باشد؟ با چنین پشتوانه‌ای انسان با خیال آسوده در همه مسئولیت‌ها تلاش می‌کند و در طوفان حوادث، یأس و نامیدی هرگز سراغش نمی‌آید.

اقتضای پویایی یک سازمان آمادگی برای شرایط جدید است

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه با اشاره به موضوع هفدمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، یادآور شد: در این گردهمایی به یکی از مسائل مهم روز المصطفی، یعنی بازتعریف حضور این نهاد علمی در عرصه بین الملل خواهیم پرداخت. المصطفی به عنوان یک سازمان پویا به صورت طبیعی در حرکت است و در یک نقطه و ایستگاه توقف نخواهد داشت. اقتضای پویایی یک سازمان این است که در هر زمان، نوآوری‌ها و تحلیل شرایط به گونه‌ای صورت گیرد تا مجموعه بتواند خود را با واقعیت‌های جدید روبرو نماید.

وی ایستایی و رکود را یک آسیب جدی برای هر سازمان دانست و اذعان داشت: اگر یک سازمان نتواند خود را با تحولات هماهنگ نماید، قطعا در عرصه رقابت عقب خواهد ماند. از طرف دیگر المصطفی به دلیل فعالیت در عرصه بین الملل، در محیطی متحول و با تغییرات پرشتاب قرار دارد. ما امروز شاهد تحولات سریع در عرصه جهانی هستیم و چاره‌ای نیست جز اینکه خود را برای چنین تحولاتی آماده نماییم. بنابراین بازخوانی تجربیات گذشته و اصلاح و تکمیل آنها و ترسیم برنامه‌های نو، یک ضرورت سازمانی برای المصطفی به شمار می‌آید.

ضرورت ارزیابی گذشته و ترسیم آفاق جدید

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی بررسی و ارزیابی گذشته و ترسیم آفاق جدید را برای حرکت المصطفی ضروری دانست و افزود: شرایط بین‌المللی بر اساس شواهد و قرائن گویا این واقعیت است که ما در یک مرحله انتقال تمدنی در عالم قرار گرفته‌ایم. امروز نشانه‌های افول و زوال تمدن مادی که چند صد سال ادعای سلطه بر عالم را داشته است و رویش و شکل گیری یک تمدن الهی، آشکار است.