در دیدار شهردار تهران با رئیس المصطفی مقرر گردید؛

تدوین تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری تهران و جامعةالمصطفی

شهردار تهران در سفر به قم با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن تبریک سالروز مباهله و خوشامدگویی به آقای زاکانی، اظهار داشت: خوشبختانه جنابعالی از مدیران سخت‌کوش نظام هستید و در مسئولیت‌های مختلف موفق بوده‌اید.برای شما در این مسئولیت دشواری که بر عهده دارید آرزوی توفیق می‌نماییم.

وی در ادامه به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: جامعةالمصطفی در سال ۱۳۸۶ با تلفیق دو مجموعه سازمان مدارس خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی شکل گرفت. این مرکز در اتحادیه دانشگاه‌های جهان، اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و اتحادیه دانشگاه‌های آسیا اقیانوسیه عضویت دارد. هم اکنون دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت در المصطفی مشغول به تحصیل هستند که این تنوع ملیتی در میان مراکز علمی داخل کشور بی‌نظیر و در سطح جهانی کم‌نظیر به شمار می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به فعالیت مراکز جامعةالمصطفی در واحدهای داخل و خارج از کشور، یادآور شد: بر اساس رویکرد تقریبی انقلاب اسلامی، جامعةالمصطفی پذیرای طلاب اهل سنت در واحدهای خود است که بر اساس مذاهب خود و با نگاه مقارن و مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

وی با اشاره به ارائه ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع توسط جامعةالمصطفی در سه حوزه دانشی کلان علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ شناسی، خاطرنشان کرد: در کنار تحصیل ده‌ها هزار نفر از طلاب علوم دینی در جامعةالمصطفی، هزاران نفر از دانش‌پژوهان این مرکز از طریق دانشگاه مجازی المصطفی به تحصیل غیرحضوری اشتغال دارند و مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی نیز سالانه میزبان گروه‌های مختلف فراگیر از سراسر جهان است.

رئیس جامعةالمصطفی آموزش زبان فارسی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز علمی بین‌المللی خواند و ابراز داشت: امروز صدها هزار نفر به برکت تحصیل در جامعةالمصطفی با زبان فارسی آشنا شده‌اند که امروز این ظرفیت بزرگ فرهنگی و دارای پیوند قلبی با انقلاب اسلامی در اختیار بخش‌های مختلف کشور قرار دارد و عقبه فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آیند.

وی اداره امور شهری مرکز جمهوری اسلامی ایران را مسئولیتی سنگین دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود در دوره مسئولیت جنابعالی تلاش شود الگویی صحیح از یک کلان شهر دینی و معنوی از این شهر ارائه گردد. هرچند عقب‌افتادگی‌ها و کاستی‌ها از گذشته وجود دارد که رسیدن به چنین هدفی را زمان بر می‌نماید، اما باید تلاش کنید الگوی یک کلان‌شهر با زیبایی‌های ظاهری و معنوی که ارزش‌های اخلاقی و معنوی در آن مشهود باشد را ارائه نمایید.

رئیس جامعةالمصطفی برنامه‌ریزی بلندمدت برای دستیابی به این اهداف را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امکاناتی که در اختیار شهرداری قرار دارد فرصت مهمی است که باید نسبت به آنها برنامه‌ریزی شود. البته در مسئله معماری و شهرسازی، آسیب‌های فراوانی را در شهر تهران شاهد هستیم که اصلاح آن کاری بنیادی است. جامعةالمصطفی از لحاظ علمی و پژوهشی از امکانات مناسبی برخوردار است و آمادگی دارد این امکانات را در راه کمک به پیشبرد برنامه‌های شهرداری تهران در اختیار قرار دهد.

آقای دکتر زاکانی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جامعةالمصطفی، به چشم انداز سال ۱۴۱۰ تهران به عنوان کلان‌شهر الگوی جهان اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: معتقدیم اجرای این طرح در مرکز کشور هرچند با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه است اما می‌تواند این الگو را راحت‌تر به سایر شهرها نیز تسری داد.

وی با اشاره به مشکلات متعددی که در عرصه‌های مختلف، شهرداری تهران با آن مواجه است، برخی برنامه‌های این شهرداری برای رفع این مشکلات و پیشبرد طرح‌های آینده را تشریح کرد.

شهردار تهران، کارکردهای تحولی این برنامه‌ها را در چهار حوزه تحولات “درون زا”، “فناورانه و دانش بنیان”، “سخت افزاری و کالبدی” و “نرم افزاری و روحی” دسته‌بندی کرد و برنامه‌های مربوط به هر بخش را تبیین نمود.

آقای زاکانی در پایان از آمادگی شهرداری تهران برای افزایش همکاری‌ها جهت گسترش فعالیت‌های نمایندگی جامعة المصطفی در تهران خبر داد.

شایان ذکر است در پایان این دیدار مقرر گردید تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان جامعةالمصطفی و شهرداری تهران تدوین گردد.