نظام آموزشی امروز ما بجایی قرآن، تقلید از غرب است

کرسی ترویجی با عنوان نظام آموزشی در قرآن باتاکید بر اندیشه های امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با همکاری نمایندگی المصطفی در مشهد و هیئت عزاداران علی ابن ابی طالب اردو زبان در المصطفی مشهد برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد یعقوب بشوی دربارہ موضوع نظام آموزشی قرآن سخن پرداخت و گفت: برخلاف برخی تحلیل گران سطحی و مغرض که گسترش دین را شمشیر دانسته،قرآن مجید گسترش اسلام و دین را تعلیم و تربیت می داند و در اولین وحی به پیامبر اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم ، آموزش بر محوریت توحید را به آنحضرت دستور دادہ است۔رویکرد نظام آموزش قرآن بر محوریت تربیت توحیدی است و نظام آموزش را با تربیت الهی به رسمیت شناخته است۔

سخنران کرسی یادآور شد: معلم و مربی باید بر اساس اهلیت و ضوابط انتخاب شوند۔ امروز در مدارس و دانشگاه‌های ما روابط بر ضوابط، حاکم است بنابراین، ھنوز ما استخراج نظام آموزش قرآن موفق نشدہ ایم۔ رهبر معظم انقلاب ھم تاکید به تحول در نظام آموزشی در حوزہ و دانشگاه‌ را خواستار است با معلم خوب،متعهد،دارای صلاحیت و تخصص،امید به بیشرفت است۔ امروز دانشگاه‌های ما و حوزہ ما دانشمند تولید نمی کند بلکه متاسفانه بیشتر نوکر و افکار بسیار کوچک را تولید می کند با چنین عملکردی ما آیندہ خوبی نخواهیم داشت۔

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب کل جامعه را به عنوان یک مدرسه فرض می کند و باید یک عالم،مدبر و مدیر آن مدرسه باشد. رهبری بر نصاب درسی ھم تاکید فراوانی دارد که باید نصاب درسی مطابق زمان تغییر کند۔امروز نصاب آموزش ما طبق نیاز ہای مخاطب شکل نگرفته است لذا ما در جامعه پاسخ گوی نیازهای مردم نیستیم.

سخنران کرسی نظام آموزشی قرآن را دارای چهار ستون اصلی معلم، تعلیم، تربیت و پژوهش دانست و گفت: دانشگاه‌های ما تعلیم دارد اما تربیت ندارد همین طور ضعف معلمی بخاطر استخدام بر محوریت پول و مدرک و روابط است. شعبه تحقیق یکی دیگر از ستون های بسیار مهم نظام آموزشی قرآن کریم است که در بسیاری از مراکز علمی آموزشی ، به مسئلہ تحقیق اہمیت دادہ نمی شود و پژوهش در سطح پایین قرار دارد. امروز فوتو کپی مطالب دیگران و سرقت مقالات علمی، ايده ها و طرح های دیگران بنام خود بزرگ ترین خیانت به قلم و نسل آینده و همین طور جرم است که ادامه دارد.

وی قلم را قدرت نرم خواند و افزود:  در نظام آموزشی قرآن، فقاهت دین،از همه چیز، خیلی مهم بوده و هست. امروز ما از فقاهت دین، تنها یک بخش بسیار کوچک فقه و اصول را فهمیده و بخش اعظم دین هنوز در دستور کار ما قرار نگرفته و ما از آن بی خبریم. امام راحل ایده وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح فرمودند و ما این کلام راه گشا را بد فهميديم و اکتفا به چندین نشست مشترک نموديم و وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه، شکل نگرفت. همین طور تحول در علوم‌ را هم بد فهميديم. امروز دانشگاه ما بجایی که دانشمند تولید کنند،نوکر تحویل جامعه می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین بشوی ادامه داد: درباره نصاب آموزش قرآن عرض کنم که چندین آیات به این موضوع پرداخته از جمله در سوره بقره از معلم که همان پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم هستند صحبت شده و از نظام آموزشی مشتمل بر چهار پایه اصلی همچون تلاوت و قرائت، تزکیہ نفوس و تہذیب آن، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت اشارہ نمودہ است۔ نظام آموزشی ما چقدر فاصله با اين نصاب قرآنی دارد؟ امروز مراکز علمی از قاهرہ و مکه و مدینه گرفته تا قم،نجف و مدارس دیگر از نصاب حکمت خبری ندارند۔

در ادامه دکتر فاضل علی فاضلی بر اهمیت و نوآوری موضوع تاکید کرد و اظهار داشت: در پاسخ، دکتر یعقوب بشوی مطرح کردن اصل موضوع را در این مرحله، بسیار مهم تلقی کردند و گفتند کسی کہ ہنوز موضوع ازدواج را نمی داند، صحبت کردن از دختر،به نظرم ،کمی زود است این موضوع چندین ساعات جلسات را می طلبد، بندہ در این مرحله به جا انداختن و جریان سازی چنین موضوع بسیار سرنوشت ساز در جامعه و در بین نخبگان بودہ است۔