در درس اخلاق اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان تصریح شد؛

دنیا را گذرگاهی برای اخذ توشه و انتقال به سرای باقی است

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در گلستان با سخنران حجت الاسلام و المسلمین حسینی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در گلستان ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت، به تبیین و تشریح حکمت ۱۳۳ نهج البلاغه پرداخت.

وی اظهار داشت: سید رضی از امام علی علیه السلام نقل می نماید که آن حضرت فرمودند: دنيا سراى عبور است نه سراى اقامت و مردم در دنيا دو گونه اند: بعضى خود را فروختند و خويش را هلاك كردند و بعضى خود را خريدند و آزاد كردند(الدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِيهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در تشریح این کلام عرشی ابراز داشت: مردم در معامله با دنیا دارای دو دیدگاه می باشند. عده ای دنیا را باقی و همیشگی می پندارند و عده ای دیگر به حقیقت فانی دنیا پی برده و به آن دل نمی بندند؛ به تعبیری دیگر می توان دنیا را قرارگاه و گذرگاه نامید که عده ای قرار و سکون خود را در آن می بینند و دیگران تنها آن را محل عبور و انتقال به سرای باقی می دانند.

رئیس نمایندگی گلستان با اشاره به اقوال شارحان نهج البلاغه که دو رویکرد کودکانه و عالمانه را برای بشر در مواجهه با زخارف دنیایی برمی شمارند، اظهار داشت: انسان‌های آگاه، ناپایداری دنیا را دریافته‌اند و ارزشمندترین سرمایه حیات را که عمر آدمی است، به رایگان از دست نمی‌دهند بلکه آن را در برابر ثمنی با ارزش که سعادت اخروی است خرج می نمایند. امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند:” أما انَّ أَبْدانَكُمْ لَيْسَ لَها ثَمَنٌ الّا الجَنَّةَ، فَلا تَبيعوها بِغَيْرِها” (آگاه باشيد! بدنهاى شما جز بهشت بهايى ندارد، به چيز ديگرى نفروشيد)

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد :به همین دلیل است که امام على عليه السلام فرمودند : “اُنظُر إلَى الدُّنيا نَظَرَ الزّاهِدِ المُفارِقِ ، ولا تَنظُر إلَيها نَظَرَ العاشِقِ الوامِقِ “(به دنيا چون زاهدِ دنياگريز بنگر، و به آن، چونان عاشق شيدا منگر.)

وی واقعه عاشورا را مهمترین و بهترین نمونه برای شناخت دو گروه عاشقان و مفارقان از دنیا دانست و تصریح کرد: در این واقعه از یک سو اباعبدالله الحسین علیه السلام را می بینیم که در اوج مصیبت های دنیایی می فرماید: “الهي رضا بقضائك و تسليما لامرك و لا معبود سواك يا غياث المستغيثين”( پروردگارا! بر قضا و قدرت شکیبایى مى‏‌ورزم، معبودى جز تو نیست، اى فریادرس دادخواهان!) و از سوی دیگر عمرسعد لعین است که در پی آرزوی فریبنده حکومت ری دست به خون پاکان می آلاید در حالی که سرابی بیش نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی از جمله “احلی من العسل” حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلام بعنوان دیگر نمونه آخرت گزینی یاد کردند و اظهار داشتند : در برابر این تفکر دیگرانی نیز بوده اند که برای نیل به حطام دنیا حاضر به بیعت با پای حکام ظلم شدند !