دیدار فراگیران سریلانکایی دوره کوتاه مدت با رئیس جامعةالمصطفی

فراگیران موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی از کشور سریلانکا، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ضمن خوشامدگویی به فراگیران سریلانکایی و تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این دوره، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: جامعةالمصطفی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و هم‌اکنون ده‌ها هزار طلبه از بیش از یکصد و سی ملیت در واحدهای داخل و خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های علمی و پژوهشی المصطفی در عرصه بین المللی پرداخت و اظهار داشت: جامعةالمصطفی پذیرای همه علاقه‌مندان به آشنایی و کسب معارف اسلامی از مذاهب و ادیان مختلف است و در واحدهای مختلف این دانشگاه، خواهران و برادران اهل سنت، علوم اسلامی را بر اساس مبانی فقهی، تفسیری، کلامی و فلسفی خود می‌آموزند.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به عضویت این مرکز علمی در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، خاطرنشان کرد: المصطفی هم اکنون بیش از سیصد تفاهم‌نامه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی در داخل و خارج از کشور به امضا رسانده است و علاقه‌مند هستیم این همکاری‌ها را با مراکز دانشگاهی کشور سریلانکا نیز داشته باشیم.

وی راهبرد المصطفی را احترام به فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب مختلف خواند و تصریح کرد:راهبرد تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی برگرفته از مبانی انقلاب اسلامی است و المصطفی نیز به عنوان نهادی برآمده از انقلاب اسلامی، خود را متعهد به آن می‌داند. تلاش ما این است تا دانشجویانی تربیت نماییم که پرچمدار دوستی و صلح در جهان باشند. تربیت‌یافتگان المصطفی، حلقه‌های وصل و برادری میان ملت‌ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به وجود برخی مراکز علمی دینی در جهان اسلام که به تکفیر و تفرقه دامن می‌زنند، یادآور شد: این مراکز در حقیقت سیاست قدرت‌های استعماری را دنبال می‌نمایند. خدای تعالی به ما دستور داده است که با یکدیگر تنازع ننماییم؛ زیرا موجب ضعف و سستی ملت‌های مسلمان می‌گردد. این فرمان الهی است که ما در کنار هم و متحد با هم، در مسیر وحدت امت اسلامی گام برداریم.

وی با اشاره به همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان جامعةالمصطفی و مراکز علمی سایر ادیان در قالب تبادل استاد، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مشترک و…، ابراز داشت:‌ المصطفی با دانشگاه‌های کشورهای مختلفی همچون ایتالیا، رومانی، گرجستان، قرقیزستان، چین و… کنفرانس‌های سالانه‌ای را برگزار می‌نماید و همچنین آمادگی دارد به عنوان حلقه وصل میان مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها از جمله سریلانکا نقش‌آفرین باشد.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه سخنان خود به برخی پیشرفت‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و اذعان داشت:‌ کشورهایی که در چند دهه قبل به عنوان قدرت‌های استعمارگر شناخته می‌شدند، امروز به استعمار نو روی آورده‌اند و هرچند در ظاهر استقلال کشورها را پذیرفته‌اند، اما در واقع به سرنوشت و منابع آنان تسلط داشته و علاقه‌ای برای استقلال حقیقی آنان ندارند و همچون گذشته، بر همه مجاری فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشورهای تحت استعمار جدید خود تسلط دارند. این قدرت‌ها به ملت‌های جهان اینگونه القا می‌نمایند که هیچ کشوری بدون قرار داشتن تحت سلطه آنان، نمی‌تواند به پیشرفت دست یابد؛ بنابراین، پیشرفت‌های سایر ملل را منعکس نکرده و یا آن را انکار می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان با تاکید بر لزوم تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی میان ملت‌های مسلمان، اظهار داشت: سیاست دائمی استکبار ایجاد تفرقه و جدایی میان ملت‌ها بوده است تا نتوانند در کنار هم به یک قدرت تاثیرگذار تبدیل شوند. امیدواریم حضور شما در جمهوری اسلامی ایران فرصتی برای تقویت ارتباطات علمی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا را فراهم آورد.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین میرفاطمی، نماینده المصطفی در سریلانکا به ارائه گزارشی از دوره کوتاه‌مدت برگزار شده ارائه داد و از همکاری همه بخش‌ها به ویژه موسسه کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی در برگزاری این دوره تقدیر نمود.

گفتنی است در پایان این دیدار فراگیران سریلانکایی گواهی پایان دوره خود را از دست رئیس جامعةالمصطفی دریافت نمودند.