دیدار یکی از شخصیت‌های علمی افریقای جنوبی با رئیس جامعةالمصطفی

آقای قاضی سراج، از شخصیت‌های علمی افریقای جنوبی با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به آقای قاضی سراج، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: المصطفی عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان و منطقه است و حدود ۱۵۰ رشته، گرایش و مقطع در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی در این دانشگاه بین‌المللی ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به تحصیل ده‌ها هزار نفر در مراکز داخل و خارج از کشور المصطفی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری، خاطرنشان کرد: تنوع ملیتی جامعةالمصطفی کم‌نظیر بوده و هم اکنون پذیرای دانش‌پژوهانی از صد و سی ملیت مختلف است. درهای جامعةالمصطفی به روی همه علاقه‌مندان به علوم و معارف گشوده است و برخی مراکز المصطفی به پیروان مذاهب اهل سنت و سایر ادیان اختصاص یافته است.

رئیس جامعةالمصطفی به حضور سالانه هزاران نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان در دوره‌های موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی اشاره نمود و اظهار داشت: المصطفی با موسسات علمی و دانشگاهی ایران و سایر کشورهای جهان قرارداد همکاری به امضا رسانده است که در قالب این تفاهم‌نامه‌ها، پروژه‌های پژوهشی، سمینارها و دوره‌های آموزشی مشترک را دنبال می‌نماید. بسیار علاقه‌مند هستیم این روابط و همکاری‌ها با مراکز علمی کشور افریقای‌جنوبی نیز توسعه بیشتری یابد.

وی یکی از کارکردهای جامعةالمصطفی را ایجاد ارتباط میان مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای سراسر جهان خواند و ابراز داشت: المصطفی این آمادگی را دارد که با توجه به ظرفیت‌های بین‌المللی خود، به عنوان رابط میان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و افریقای جنوبی عمل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی رویکرد مستقلانه جمهوری اسلامی ایران و افریقای جنوبی را نقطه اشتراک میان دو کشور و فرصتی برای افزایش همکاری‌ها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود موانع و چالش‌هایی که با آنها مواجه بود، به پیشرفت‌های گسترده‌ای به ویژه در عرصه‌های علمی و فناوری دست یافته است.

وی در ادامه به بیان برخی پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف علم و فناوری پرداخت و خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌های علمی موجب شده است بر اساس اعلام مراکز علم سنجی جهان، جمهوری اسلامی ایران به جایگاه پانزدهم جهانی در عرصه تولید علم دست یابد.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به گوشه‌هایی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه سلامت و پزشکی، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همه کشورهای جهان در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی همکاری داشته باشد و تجربیات خود را با سایر مراکز علمی به اشتراک گذارد. جامعةالمصطفی نیز علاقه‌مند به گسترش این همکاری‌های علمی و بین المللی است.

آقای قاضی سراج نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران و دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای ما الهام بخش بوده و مواضع بین المللی آن شایسته تقدیر است.

وی ظرفیت‌های بین‌المللی جامعةالمصطفی را شایان توجه دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های افریقای جنوبی در موضوعات علمی بیشتر توجه به غرب و اروپا دارند در حالی‌که می‌توانند از ظرفیت‌های علمی شرق نیز بهره‌مند گردند. امیدواریم فعالیت‌های جامعةالمصطفی در این عرصه مؤثر واقع گردد.

آقای سراج با تاکید بر ظرفیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور فعال در ایجاد نظم نوین جهانی، اظهار داشت: عضویت افریقای جنوبی در گروه بریکس ظرفیت مناسبی برای گسترش همکاری‌های این کشور با شرق را فراهم آورده است و امیدواریم بتوانیم در زمینه گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی به ویژه با جامعةالمصطفی گام‌های خوبی برداریم.