مراسم اربعین حسینی در نمایندگی افغانستان

مراسم عزاداری به مناسبت اربعین حسینی با حضور مسئولان و کادر اداری ، اساتید و دانشجویان نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار گردید.

مراسم با تلاوت آقای قرآن کریم توسط آقای غلام علی احمدی آغاز گردید. در ادامه سخنران محفل آقای محمد آصف حکمت با موضوع: «نقش اربعین در احیاء و گسترش نهضت امام حسین(علیه السلام)» سخنرانی کرد.

وی توجه به بعد معرفتی قیام عاشورا را بسیار مهم دانست و تلقی نگاه مرد سالارانه و عدم توجه به نقش زنان و نیز نگاه صرفا سیاسی – نظامی و تاریخی به قیام عاشورا و عدم توجه به بعد معرفتی و دید کلی به قضیه را آسیب زا دانست،

وی گفت: مبارزه امام حسین (علیه السلام) بیش از هر نوع دیگر، بیشتر یک مبارزه دینی، اخلاقی و معرفتی بود، این مسئله در زیارت اربعین نیز مورد توجه قرار گرفته است. چنانکه می خوانیم: «و بذلوا مهجهم فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» این گزاره و آموزه نشان گر بعد معرفتی قضیه عاشورا است و نشانگر آنست که قیام عاشورا اهداف کلان دارد.

آقای حکمت با خواندن شعر «تاسیس کربلا نه فقط بهر ماتم است/ دانش سرای مکتب اولاد خاتم است» بیان کرد: قیام عاشورا دانشگاه معرفتی است که در این دانشگاه؛ ارزشهای اسلامی و اخلاقی توسط بهترین معلمان مانند: امام حسین (علیه السلام)، حضرت زینب(سلام الله علیها) و حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) تدریس می گردد.

وی حضرت زینب(سلام الله علیها) را به عقیله بنی هاشم و مغز متفکر قیام امام حسین (علیه السلام) توصیف نمود و بیان کرد: در گودال قتلگاه حضرت زینب (سلام الله علیها) خطاب به امام سجاد(علیه السلام) می گوید: برادرزاده شما این وضعیت را نبینید بلکه روزی را ببینید که اینجا محل تجمع عاشقان و محور وحدت عدالتخواهان می گردد.

آقای حکمت در اخیر در مورد اربعین حسینی اظهار داشت: حضرت چنین شرایط و زمانه را می بیند که در آن ۳۰ میلیون جمعیت از سراسر جهان گردهم بر محور امام حسین (علیه السلام) جمع می شود و درس ایثار، فداکاری، انسان دوستی، گذشت،محبت، اخلاق، شجاعت را عملا یاد می گیرند و به جهانیان نمایش می دهد. از این جهت اربعین رمزی به سوی جامعه مهدوی است.

مراسم با روضه خوانی و دعائیه توسط سخنران جلسه به پایان رسید.

 اربعین حسینی نمایندگی افغانستان