با موضوع بررسی روابط تشیع و واتیکان صورت پذیرفت؛

برگزاری دهمین نشست فرهنگ‌شناسی ملل در نمایندگی المصطفی در خراسان

دهمین نشست فرهنگ‌شناسی ملل با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با موضوع بررسی روابط تشیع و واتیکان در نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد.
اسلام؛ پیشتاز برقراری روابط صلح‌آمیز با سایر ادیان آسمانی است

به گزارش روابط‌عمومی نمایندگی المصطفی در خراسان حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در دهمین نشست فرهنگ‌شناسی ملل نمایندگی المصطفی  در خراسان که با موضوع روابط تشیع با واتیکان برگزار شد در جمع اعضای هیئت‌علمی، اساتید و کارکنان این نمایندگی با بیان تاریخچه روابط شیعه با مسیحیت اظهار داشت: در روابط گفتمانی و صلح‌آمیز با همه ادیان آسمانی به‌ویژه مسیحیت طبق نص صریح قرآن کریم و آیه “یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیینا و بینکم … ” اسلام از چهارده‌قرن پیش، در برقراری روابط صلح‌آمیز پیشتاز است و تا امروز هم به آن پایبند بوده‌ایم.

امروز، ترسیم زیباترین چهره ادیان بزرگ و آسمانی یک ضرورت است

وی افزود: در دنیای امروز ترسیم و ارائه زیباترین چهره ادیان بزرگ و آسمانی برای ترویج صلح، صلح، دوستی و عقلانیت یک ضرورت است.

ایران اسلامی شیعی، پیشران و پیشتاز گفتگو با واتیکان

حجت‌الاسلام دکتر نواب ادامه داد: پس از تشکیل شورای دوم پاپی و بیانیه ۱۹۶۵ واتیکان و همچنین پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط بسیار خوبی میان اسلام، تشیع و مسیحیت به‌ویژه کلیسای شرقی برقرار است و ثمره ۴۴ سال گفتگوی منظم انقلاب اسلامی شیعی با واتیکان، دیدار پاپ با آیت‌الله‌العظمی سیستانی مرجع عالی‌قدر تشیع در عراق است.

همه پیروان حقیقی ادیان الهی مسلمان محسوب می‌شوند

وی اضافه کرد: امروز ما به‌عنوان تشیع پیشران گفتگو با واتیکان به‌عنوان یک تشکیلات منظم شناخته شده هستیم و ۴۰ سال از سایر کشورهای اسلامی دراین‌رابطه جلوتر هستیم و ارتباطات و شناخت خوبی میان ما و واتیکان حاصل شده است. چرا که طبق بیان علامه طباطبایی (ره) همه ادیان آسمانی که تسلیم خداوند هستند و زیر چتر دین حنیف بوده‌اند (حنیفا مسلما) مسلمان محسوب می‌شوند، لکن ادیان در شریعت‌ها و قوانین با هم متفاوت‌اند؛ لذا ان الدین عندالله الاسلام یعنی ان الدین عندالله التسلیم لله است نه این اسلام ما و یهودی‌ها و مسیحی‌ها تسلیم خدا و امرونهی او هستند و آنچه متفاوت است شریعت پیامبران است. لکن اصل دین مشترک است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر در بحث گفتگوی ادیان محور‌های مشترک بسیاری وجود دارد و این مسئله حتی در ادیان شرقی مثل بودایی‌ها هندوها و … با بهره‌مندی از ۵۰۰ سال مطلب مشترک با ما، فضا برای گفتگو باز است.

تأسیس دانشگاه ادیان در قم به روابط ایران و شیعه با واتیکان معنا بخشیده است

وی متذکر شد: امروز باتوجه‌به سابقه روابط تاریخی و روابط دیپلماسی، روابط ما با واتیکان بسیار نزدیک است و وجود سفارتخانه‌های متعدد ایران در واتیکان، ایتالیا و فائو مؤیّد این ادعا است. سفارتخانه ما در واتیکان نقشش را به‌خوبی ایفا نموده است و تأسیس دانشگاه ادیان در قم به روابط ایران و شیعه با واتیکان معنا بخشیده است و این ثمره فعالیت‌های محتوایی مؤثر بر این روابط است.

این عضو هیئت‌امنای جامعةالمصطفی خاطرنشان کرد: امروز بزرگ‌ترین و زیباترین کلیسای جهان در مسکو به نام “منجی” است. نامی که برای ما یادآور ظهور و همراهی حضرت عیسی بن مریم علیه‌السلام در حکومت عدل جهانی با حضرت مهدی موعود (عج) است.