نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم

نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم و رویکرد وحدت از منظر رهبر معظم انقلاب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با موضوع تبیین سیره سیاسی اجتماعی پیامبر، الگویی کارآمد برای مسلمانان عصر حاضر با حضور طلاب و فضلاء غیرایرانی خواهر و برادر در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نمایندگی خراسان برگزار شد.

نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم و رویکرد وحدت از منظر رهبر معظم انقلاب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی الصمطفی در خراسان با موضوع تبیین سیره سیاسی اجتماعی پیامبر، الگویی کارآمد برای مسلمانان عصر حاضر با حضور طلاب و فضلاء غیرایرانی خواهر و برادر در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی نمایندگی خراسان برگزار شد.

سهم معرفی رسول خدا در فعالیت‌های علمی وفرهنگی، کمرنگ است

به گزارش روابط عمومی نمایندگی المصطفی در خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، در مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) و امام جعفر صادق(علیه‌السلام)، ضمن گرامیداشت و تبریک اعیاد وهفته وحدت، اظهار داشت: نقش رسول گرامی اسلام و امام جعفر صادق(علیه السلام) در زندگی مسلمانان جهان و ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و تمدنی آن‌ها بسیار برجسته است ولی معرفی رسول خدا را در فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی به مخاطب، کمرنگ است، لذا باید اندیشه ، سیره، اخلاق و رفتار پیامبر اسلام به عنوان یک الگوی شایسته، توسط نویسندگان،مبلغان، ائمه جمعه و جماعات به نسل جدید معرفی شود .

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد:آنچه در شخصیت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به عنوان یک پیامبر جهانی مشاهده می‌شود، جامعیت  شخصیت ایشان است لذا در قرآن کریم نیز خداوند متعال می‌فرمایند که پیامبر(ص) الگوی شماست. این الگویی که خداوند به آن اشاره فرموده، الگوی مطلق است یعنی پیامبر در همه ابعاد در اوج قرار دارند و اسوه اعتقادی و فکری، عبادی و معنوی، اخلاقی و رفتاری، خانوادگی، عقلانی، سیاسی، اقتصادی، عاطفی و تربیت جسمانی هستند.

اخلاق پیامبر(ص) مهم‌ترین بخش زندگی ایشان

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اخلاق پیامبر را مهم‌ترین بخش زندگی ایشان دانست و عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم هیچ کلمه‌ای را مناسب ندید که با آن کلمه عیار اخلاق پیامبر را بسنجد و فقط یک کلمه پیدا شده که بتواند و ظرفیت داشته باشد که حکایت کند از آن و فرموده است: «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ» خداوند در همین راستا دستور داده است که با اخلاق پیامبر(ص) آشنا شوید .

سیره سیاسی اجتماعی پیامبر(ص)

وی اظهار داشت:یکی از بخش های برجسته حیات نبوی مربوط به سیره اجتماعي وسیاسی و روش مواجه ایشان با مسائل، مشکلات وچالش های اجتماعی است. بابررسی تاریخ صدراسلام ومسائل واتفاقات اجتماعی، مشخص می شود پیامبر با طیف‌های مختلفی از چالش ها و جریانات متعدد اجتماعی مواجه بوده اند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به روش پیامبر(ص) در مواجهه با مشکلات و چالش‌هایی که پیامبر(ص) با آن‌ها مواجه بوده‌اند تصریح کرد: اولاً ما در روایات مختلف داریم که هیچ پیامبری همانند پیامبر گرامی اسلام اذیت نشده بودند. همه ما با انواع چالش‌ها و سختی‌ها مواجه هستیم اما مهم رفتاری است که در برابر این چالش‌ها از خود نشان می‌دهیم. روایتی در کتاب کافی است که از پیامبر نقل شده «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»؛ یعنی در مسیر خدا هیچکس مانند من اذیت نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح اظهار داشت: یکی از رنج‌هایی که پیامبر(ص) داشتند این بود که به شدت نسبت به ایشان اهانت و توهین می‌شد و با تحقیر و راه انداختن جنگ روانی سعی در تضعیف روحیه پیامبر و یارانش را داشتند .نمونه های آن در تاریخ مانند ریختن فضولات گوسفند روی سر مبارک ایشان، ریختن خار در مسیر حرکت پیامبر، تحریک کودکان برای سنگباران باهدف اینکه، پیامبر (ص) از فعالیت‌های خود دست بردارد، ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع بخشی از آزارها و اذیت‌هایی که نسبت به پیامبر(ص) صورت می‌گرفت جنگ روانی بود. در تاریخ معاصر انقلاب هم شاهد همین اتفاقات در کشور از سوی معارضان وبرخی منافقین داخلی هستیم لذا طبق الگوی رفتاری که پیامبر(ص) نسبت به این رفتارها داشتند امروز ما نباید از این جنگ‌های روانی که راه انداخته‌اند و از تمسخر آن‌ها بترسیم، زیرا اتفاقاً آن‌ها در صدد هستند که روحیه ما را تضعیف کنند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان عنوان کرد: گام دوم دشمنان پیامبر(ص) محاصره اقتصادی  بود و در همین راستا زندگی و معیشت پیامبر(ص) و یارانشان را تحت فشار قرار دادند و اتفاقاتی مانند محاصره شعب ابی پیش آمده و پیامبر و تازه مسلمانان در فشار اقتصادی و معیشتی و مشکلات تغذیه سختی قرار گرفتند. اینجا پیامبر(ص) اسلام با تحمل گرسنگی شدید و با حضور در بین مردم، هم در با مردم به آن ها روحیه می دادند. همچنین طیفی دیگر از اقدامات واذیت ها دشمنان اسلام شدیدتر می شد و به اقدامات فیزیکی می انجامید دشمنان با شکنجه‌ها و راه اندازی جنگ های بزرگ و کوچک و کشتن یاران پیامبر(ص) اسلام در صدد بودند که روحیه ایشان را تضعیف و مردم را از اطراف پیامبر(ص) خارج کنند.

وی اظهار داشت: حقیقتاً اقداماتی که دشمنان پیامبر(ص) انجام می‌دادند به اینجا خاتمه نیافت و در نهایت نیز توطئه قتل پیامبر(ص) را کشیدند و در همان شبی که بنا بود توطئه خود را عملی کنند امیرالمومنین(ع) به جای پیامبر(ص) در بستر ایشان خوابیدند و توطئه آن‌ها را خنثی کردند. در واقع این‌ها توطئه‌هایی بود که در راه تحقیر، تهدید و ارعاب پیامبر(ص) اسلام انجام می‌دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: این اتفاقاتی که در آن زمان رخ می‌داد دقیقا همانند آن را در جامعه امروزی می‌توانیم مشاهده کنیم. به گونه‌ای که در اوایل انقلاب شاهد بودیم که برای اینکه مردم را بترسانند چه میزان از یاران امام راحل مانند شهید مطهری و شهید بهشتی را با ترورهای ناجوانمردانه شهید کردند،  ۱۷ هزار نفر در تهران و شهرهای دیگر را ترور کردند ۹نگ تحمیلی را راه انداختند که در واقع این افرادی که دست به اینگونه اقدامات می‌زنند در صدد هستند که جمهوری اسلامی ایران را سست و تسلیم کنند.

این عضو هیات علمی المصطفی اظهار داشت: اما بخش دیگری از چالش ها جریانات داخل مدینه بود که در ایات قرآن می بینیم پیامبر با سه گروه از مخالفان و معارضان مواجه بودند. اولین گروه منافقین بودند که این افراد با توطئه‌های ضد اسلامی خود در فکر بر اندازی نظام نوپای اسلامی بودند. گروه دوم، افرادی بودند که با پخش شایعات و دروغ و حرف‌های غیر واقعی خود ارتش اسلام را تضعیف می‌کردند و همواره تلاش می‌کردند تا با شایعات خود مبارزین اسلام، روحیه کسانی که از جنگ ها باقی ماندند، خانواده شهدا و افرادی که به اسلام گرویده بودند را تضعیف کنند و این نوع شایعات به نوعی مرجفون در مدینه بودند.اما گروه سوم هم گروه اراذل و اوباش و شهوت پرستان بودند که قرآن از این گروه فی قلوبهم مرض (افرادی منفوری هستند که ایمان کافی ندارند) یاد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد:  امروز هم دروغ سازی کار رسانه‌های صهیونیستی است و رسانه‌های جهان علیه اسلام اقداماتی را انجام می‌دهند. آنجایی که تعطیلی روز رحلت پیامبر اکرم(ص) را به دروغ اعتصاب نشان می‌دهند درحالی که وجود خارجی نداشت، ولی حضور شکوهمند ۲۵ میلیون زائر کربلا را که واقعیت خارجی داشت سانسور کردند .

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: هر یک از این اتفاقات برای ما درس‌آموز است و هر یک از شما در کشورهای خود شرایط مختلف و سختی‌هایی به لحاظ فشارهای امنیتی دارید و در این عصر می‌توانید با الگو گیری از پیامبر گرامی اسلام بر مشکلات فائق آیید، شجاعت، تدبیر و حکمت در مسیر کارهایی است که می‌توانید در این راستا انجام دهید.

نحوه رفتار پیامبر(ص) در مواجهه با چالش‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح گفت: رفتار پیامبر(ص) به دلیل حکمت ایشان در برابر این گروه‌ها متفاوت است .پیامبر اکرم(ص) بسیاری از این موارد افراد را می‌بخشید  چون فوق‌العاده سعه صدر داشتند، دوماً در برابر این رفتارها صبوری می‌کردند و روش پیامبر(ص)، حلم و صبر و نصیحت و دعا و سعه صدر  بوده است. حتی برای هدایت آن ها دعا می کردند: ” در برابر افرادی که می‌دانستند از روی نا آگاهی ایشان را آزار می‌دادند و یا تحریک به این کار شده‌اند برخوردی نمی‌کردند طبق آیه قرآن که می فرماید: “وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا” از آن‌ها می‌گذشتند و می‌فرمودند”اللهُمَّ اهدِ قَومی فَاِنَّهُم لا یَعلَمُونَ” یعنی خدایا این امت مرا ببخش، آن‌ها نمی‌دانند و از روی ناآگاهی این کار را انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: بخش دیگر حرکت پیامبر(ص) استقامت بود، در جایی از قرآن خداوند از کلمه جمیلا در سخن با پیامبر(ص) استفاده کرده است و در جای دیگر نیز آورده است که نسبت به آزارهای کلامی و آنچه پشت سر تو می‌گویند و مخالفت می‌کنند تحمل کن. در واقع این صبر جمیلی که خداوند به پیامبر(ص) سفارش کرده است از اساسی‌ترین محورهای سیره نبوی است و در جایی دیگر نیز می‌فرماید «وَٱصۡبِرۡ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَٱهۡجُرۡهُمۡ هَجۡرٗا جَمِيلٗا»؛ نسبت به آنچه که گفتند صبر کن و از آن‌ها کناره بگیر و البته کناره گیری تو باید با زیبایی صورت گیرد، توهین و تحقیر نکن، زیرا پیامبر(ص) باید زیبا عمل کند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان عنوان کرد: هدف اصلی پیامبر از این صبوری ها و گذشت ها ایجاد فرصت و زمینه هدایت مردم بوده است لذا خداوند متعال بیش از ۲۰ مرتبه پیامبر(ص) را دعوت به صبر و استقامت کرده است تا شاید مردم اصلاح و هدایت شوند زیرا این مهم است.

هدف پیامبر(ص) هرگز انتقام نبود. در زمان فتح مکه یکی از افرادی که در آنجا بود فریاد زد و خواست انتقام بگیرد، اما پیامبر(ص) پرچم را از او گرفتند و فرمودند که امروز روز وحدت است نه روز انتقام.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: اما سومین رفتار پیامبر(ص) در برابر این چالش‌ها که بسیار هم اهمیت دارد این است که همیشه تسامح و بخشش وصبر،  جوابگو نیست و اینگونه نیست که همیشه صبر، دعا و تسامح کنیم بلکه این رفتار ایشان تنها در برابر یک طیفی از رفتار پیامبر(ص) در مقابل مخاطبانی که قابل اصلاح هستند؛ بود، اما گروهی به نام منافقین در برابر پیامبر اسلام حضور داشتند که یکی از سوره‌های قرآن کریم نیز به نام منافقون نامگذاری شده است. در واقع برخورد پیامبر(ص) با مرجفون در آیه ۶۰ سوره مبارکه احزاب نشان می‌دهد که با طیفی از افراد باید با اقتدار برخورد کنیم.

وی اظهار داشت: در قرآن کریم آمده است که می‌گوید اگر منافقین و افرادی که در قلبشان بیماری و مرض است و مرجفون که افرادی هستند که اخبار دروغ را منتشر می‌کنند، دست از کارهای خود بر ندارند تو را بر ضد آن‌ها خواهیم شوراند و بر آن‌ها مسلط خواهیم کرد و سپس غیر از مدت کوتاهی آن‌ها نمی‌توانند کنار تو در مدینه بمانند و آن‌ها را بیرون خواهیم کرد.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: جامعیت نشان می‌دهد که در جایی رفتار انقلابی در برابر منافقین و در جایی نیز برخورد جراحی در جامعه نیاز است و اینگونه نیست که فقط مامور به رعایت مسائل اخلاقی باشیم هرچند دشمن بخواهد سوء استفاده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: شبکه‌هایی که امروزه علیه جمهوری اسلامی ایران اینگونه سوء استفاده می‌کنند که در روز رحلت امام که تمام فروشگاه‌های شهر تعطیل هستند، اینگونه مخابره می‌کنند که ایران دست به اعتراض زده است، شاید برخی افراد باشند که نسبت به این دروغ‌های آن‌ها آگاه باشند، اما برخی از افراد شاید فریب بخورند. همچنین بارها نسبت به اتفاقات مختلفی که هیچ بنیانی نداشته وارد شدند و ایجاد اضطراب کردند.