نشست آشنایی با جریان های انحرافی معاصر در جهان اسلام

دومین نشست از سلسله نشست های آشنایی با جریان های انحرافی معاصر در جهان اسلام با عنوان « جنبش های نوپدید دینی » با همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعة المصطفی العالمیة و با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای سید علی محسنی استاد حوزه و پژوهشگر جریان شناسی در مدرسه مرعشیه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

در این نشست استاد محسنی به موضوعاتی از قبیل ویژگیهای معنویت دینی و الهی، عوامل و زمینه های پیدایش معنویت های نوظهور، تفاوت معنویت دینی با معنویت های نوظهور، وابستگی برخی از جریانهای معنوی به سازمان‌های جاسوسی و آسیب دیدگی افرادی که به این جریان‌ها راه یافته اند و دچار مشکلات روانی شدیدی شده اند، اشاره شد.

یکی از موضوعات مورد اشاره در این نشست علمی این بود که معنویت ها از حیث ساختاری یا فرقه ای هستند یا فرهنگی. در معنویت های فرقه ای یک لیدر فکری، آئين و مناسک و دارای مخاطبان محدودی است؛ اما در جریانات فرهنگی رهبری نامشخص، ارائه خدمات به ظاهر فرهنگی و اجتماعی و همچنین مخاطبان گسترده ای دارد که می توان به جریان تفکر نوین و طرفداران قانون جذب اشاره کرد.

از جمله جریانات فرقه ای می توان به جریاناتی که خاستگاه شرقی دارند مثل اوشو و سای بابا و همچنین آنها که خاستگاه غربی دارند می توان به اکنکار، کارلوس کاستاندا و … اشاره کرد.