در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی به موضوع “تلاش هدفمند از منظر ثقلین مبارکین ” پرداخت.
وی تشویق به کار و تلاش را به عنوان عامل مهمی در رشد معنوی و تربیتی و سلامت فکری و معیشتی انسان دانست و عنوان کرد: این موضوعی است، که قرآن کریم در آیات متعددی انسان رابه آن دعوت و توصیه نموده است و حدود ۴۰۰ آیه در تشویق به کارو تلاش و بیان ارزش و اهمیت و آثار و برکات آن وارد شده است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی عنوان کرد: در آیات و روایات تشویق به اصل کار و تلاش ، ارزش و اهمیت کار و آثار و برکات آن اشارات فراوانی وجود دارد و قرآن کریم انسانها را از بیکاری پرهیز داده و میفرماید: “فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ”(پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ میشوی به مهم دیگری پرداز)
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در آیات و روایات کار کردن و تلاش مثبت رویکرد کاملا آخرت گرایانه داشته و ارزش کار و کارگر و فعالیت کسی که به دنبال معیشت حلال و طیب است عبادت محسوب گردیده تا آنجا که اگر در این مسیر کشته شود شهید از دنیا رفته است و اجر و پاداش شهداء را دارد. و خداوند هادی و هدایت گر این مجاهدان می باشد.” وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ”(و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راههای خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.)
رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان همچنین در خصوص تشویق و ترغیب به کار در قرآن کریم عنوان کرد: این مهم در آیات فراوانی به چشم می خورد که از آن جمله می توان به سه آیه اشاره نمود : نخست آیه ۸۸سوره مدثر که می فرماید : ” هر کس در گرو اعمال خویش است (کل نفس بما کسبت رهینه) . نیز آیه ۱۹ سوره اسراء که می فرماید:”و آن کسی که سرای آخرت را بطلبد و سعی و کوشش خود را برای آن انجام دهد، در حالیکه ایمان داشته باشد، سعی و تلاش او از سوی خدا پاداش داده خواهد شد. “(و من أراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمن..) و نیز آیه شریفه۳۹ سوره نجم که می فرماید : ” برای انسان جز سعی و کوشش او نیست و سعیش بزودی دیده می شود او به نتیجه اش می رسد. سپس به او جزای کافی داده خواهد شد.” (و ان لیس للانسان الا ما سعی)
حجت الاسلام و المسلمین حسینی در تشریح توجه فوق العاده قرآن به کار و تلاش و تشویق به آن در آموزه های اهل بیت علیهم السلام ابراز داشت: در آموزه های قرآنی و روائی، کار در ردیف عبادت آمده است. تا آنجا که فضیلت کسی که برای روزی خود تلاش می کند، برتر و بالاتر از عابد بی کارشناخته شده است و در مقابل، تنبلی و بی کاری مظهر نقص، پوچی و ابتذال معرفی شده است. امام صادق علیه السلام، به یکی از دوستانش به نام معاذ که کار نمی کرد، فرمود: «آیا از کار کردن و داد و ستد کناره گیری کرده ای یا نمی توانی کار کنی؟»گفت: از کار کردن ناتوان نیستم، ولی ثروت زیادی در اختیار دارم که تا پایان عمر، مرا از کار کردن بی نیاز می سازد. حضرت فرمود: «کار را ترک مکن؛ زیرا ترک کار، عقل را زایل می گرداند».
Δ