ضرورت تبیین منظومه فکری رهبر انقلاب در حوزه قرآن برای نسل جوان

­رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: باید منظومه فکری رهبر انقلاب در حوزه قرآن برای عموم جامعه اعم از نسل جوان و خواص و نیز سطح امت اسلامی تبیین شود.

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای که صبح روز ۲۲ آبان در سالن الغدیر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، با تأکید بر اینکه کنگره فوق بین‌المللی است و فقط خلاصه به ایران نمی‌شود و در سطوح مختلف انجام می‌شود، گفت: سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی در برگزاری این کنگره نقش‌آفرینی می‌کنند که گوشه‌ای از آن را ارتش عهده‌دار شده است.

رئیس اجلاسیه دوم این کنگره درباره هدف برگزاری این کنگره گفت: اهداف متعددی را مسئولان برگزاری کنگره درنظر گرفته اند. فرماندهی کل قوا از جمله معدود شخصیت‌های جهانی ذوالفنون هستند که در بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی و قرآنی و … صاحب نظر هستند. ایشان هم در کلام دارای منظومه فکری هستند و هم اختصاصاً در حوزه قرآن. اگر منظومه فکری رهبری که برگرفته از قرآن است در سطح راهبردی جامعه بالاخص امت اسلامی بیان شود، چون قرآن برای هدایت تمام بشریت است، آن هنگام امت اسلامی در تراز قرآنی خواهیم داشت. از سوی دیگر باید به سراغ عالمان این عرصه برویم.

وی با تأکید بر اینکه نظریات رهبری در حوزه مسائل قرآنی جزو استثنایی‌ترین نظریات است گفت: نظریات قرآنی رهبری در اداره جامعه منحصر به فرد است. اما آیا دیگران با این دیدگاه آشنا هستند و آیا امت اسلامی با نظریات قرآنی ایشان آشنایی دارند؟ آیا نسل جدید با نظریات قرآنی ایشان آشنایی دارد، اگر آشنایی دارد آیا با آن ارتباط می‌گیرد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از نسل جوان با این دیدگاه آشنا نیستند، چه برسد به دیدگاه جهانی. اینجاست که عناصر فعال قرآنی وظیفه دارند دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را به جامعه هدف برسانند. جامعةالمصطفی  این عرصه را پرچمداری و این موضوع مهم و راهبردی جهان اسلام را پیگیری می‌کند تا جامعه با این فضا آشنایی بیشتر پیدا کند.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی  العالمیه و معاون علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در این نشست با اشاره به اینکه فرایند اجرایی این کنگره از دو سال قبل کلید خورد و آغاز شد، گفت: هدف از برگزاری این کنگره خدمت به ساحت قرآن و نشر معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) است. شناخت اندیشه‌های قرآنی رهبری، مبحث علوم انسانی و علوم طبیعی از دیدگاه قرآنی رهبری، کشف، استنباط و تبیین آن‌ها و ارائه نوآوری‌های علمی ایشان به جامعه برای آشنایی عموم جامعه ضروری است.

فعالیت ۱۵ کارگروه در این کنگره

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ کارگروه در این کنگره و عضویت حداقل پنج صاحب نظر در آن، اضافه کرد: این کارگروه‌ها براساس موضوعات مختلفی، چون تفسیر و علوم قرآن، روش شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان رشته‌ای)، ترجمه، حفظ، انس و فنون قرائات، قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، قرآن و مستشرقان و عرصه بین‌الملل، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی، سیره و فعالیت‌های قرآنی امام خامنه‌ای، قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ، مبانی قرآنی شعار‌های انقلابی، استکبارستیزی و مقاومت امام خامنه‌ای فعالیت می‌کنند.

مسترحمی با تأکید بر اینکه رعایت اصول اولیه در مقالات مهم است، گفت: ۲۰ محور برای این همایش با توجه به سخنرانی‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری استنباط شده است. همچنین از نوآوری‌های این کنگره تهیه و تدوین کتابی به عنوان منبع شناختی برای این کنگره است که بیش از ۸۰۰ صفحه کتاب از مجموعه مقالات، پایان‌نامه‌ها و همایش‌ها و کتاب‌هایی است که موضوعات کنگره را توصیف کرده‌اند که منبع خوبی برای تدوین مقالات پژوهشگران شد و فایل این منبع در پایگاه اینترنتی جامعةالمصطفی  قابل دانلود است.

وی با تأکید بر اینکه پوستر این همایش به ۱۰ زبان منتشر شده و مراکز مختلف پای کار آمده‌اند و بیش از ۱۸۰ مرکز برای مشارکت در این کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند، اضافه کرد: بیش از ۵۰ مجله که بیش از نیمی از آن‌ها علمی ـ پژوهشی هستند برای چاپ مقالات برتر، اعلام آمادگی کردند. براساس آخرین اطلاعات، آمار مقالات ارسال شده به این کنگره دو هزار و ۴۱۱ چکیده مقاله با بیش از ۲۳ زبان دنیاست که از این تعداد ۱۶۶۴ اصل مقاله دریافت شد. در ارزیابی انجام شده بیش از نیمی از مقالات رد شد که نشان دهنده جدیت دوستان در پالایش و ارزیابی مقالات است و از این تعداد نیز یک چهارم پذیرفته و برای چاپ ارسال شده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه مقالات در ابتدا در کمیته‌ای از لحاظ شکلی بررسی می‌شود، گفت: در صورت تأیید بدون نام، به دو داور ارسال و پس از آن در صورت نیاز به اصلاح به نویسنده بازگردانده و سپس در مرحله انتشار در نشریه با ویژگی‌های خاص چاپ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از نرم‌افزار مشابهت‌یاب مرکز علوم اسلامی، مقالاتی که بیش از ۳۰ درصد آن‌ها کپی باشند، حذف می‌شوند و به نویسنده ارجاع داده خواهد شد، اضافه کرد: از دو سال گذشته هر هفته جلسه‌ای بدون توقف برای برگزاری بهتر و باکیفیت‌تر این همایش، انجام شد. بیش از ۱۸۰ پیش نشست در شهر‌ها و کشور‌های مختلف، چون ترکیه، پاکستان، هند، عراق و …، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲کرسی آموزشی برگزار شد. با توجه به درخواست مراکز مختلف، اولین اجلاس سه‌شنبه، ۲۳ آبان با ۲۰۰ مقاله ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد و اجلاسیه دوم نیز چهارشنبه، ۲۴ آبان به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تشکیل می‌شود.

۴۰ درصد مقاله ارائه شده از سوی بانوان

مسترحمی با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد از مقاله‌های ارائه شده از سوی بانوان است، اضافه کرد: به تناوب نیز اجلاسیه‌هایی در آذر در اصفهان، دی‌ماه در مشهد، در بهمن‌ماه از سوی حوزه علمیه بانوان قم و در خارج از کشور برگزار خواهد شد. همچنین نزدیک به ۴۰ درصد ثبت‌نامی‌ها دارای مدرک دکتری یا سطح چهارم حوزه هستند.