حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی:

شخصیت علمی رهبر انقلاب حاصل تعامل در سه حوزه علمیه مشهد، قم و نجف است

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی دبیر کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای در دومین اجلاسیه این کنگره، به تشریح سیر تطور تفسیر مقام معظم رهبری پرداخت.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث با اشاره به مصادف بودن برگزاری  این اجلاسیه با سالروز نکوداشت علامه طباطبایی، اظهار داشت: نخستین استاد قرآنی امام خامنه ای پدر بزرگوار ایشان بوده است و پدربزرگ مادریشان نیز در مسجد گوهرشاد مشهد مفسر قرآن کریم بودند. مادر گرامی معظم له دومین استاد ایشان بود و سومین استاد رهبر انقلاب نیز حضرت علامه طباطبایی بودند که حضرت آیت الله خامنه ای طی سالهای ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ در قم از محضر این عالم برجسته بهره مند بود.

وی شکل گیری شخصیت علمی رهبر انقلاب را حاصل تعامل در سه حوزه علمیه مشهد، قم و نجف دانست و ابراز داشت: دوره اول تفسیر عمومی رهبر انقلاب از سال ۱۳۴۳ با تفسیر سوره مائده در مشهد آغاز شد. در سال ۱۳۴۵ نیز جلسه تفسیر سوره کهف معظم له در تهران برپا بود و در سال ۱۳۵۳، تفسیر قرآن کریم در مسجد امام حسن(علیه السلام) و مسجد کرامت مشهد را ادامه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: دوره تخصصی تفسیر رهبر انقلاب برای طلاب از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ در مدرسه میرزا جعفر در مشهد با تفسیر سوره های برائت، مائده، انفال و یونس آعاز شد. دوره سوم فعالیت های قرآنی رهبر انقلاب تفسیر موضوعی است که بسیاری با آن آشنایی دارند.

وی در ادامه به سیر تطور تفسیر مقام معظم رهبری در سال های پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امام خامنه ای در سال ۱۳۵۸ در قم به تفسیر قرآن کریم پرداخت و در سال های ۱۳۶۱ تا ۶۲ نیز تفسیر سوره های حشر، جمعه، ممتحنه، مجادله، صف، تغابن و منافقون را برای پاسداران دفتر ریاست جمهوری برپا داشت. ایشان در دروه رهبری نیز جلسات تفسیر قرآن کریم را برای دانشجویان برگزار می نمود.

سخنران اجلاس تدوین بیش از ۲۳۰ پابان نامه حوزوی و دانشگاهی در موضوعات مرتبط با اندیشه های قرآنی امام خامنه ای را نشان دهنده ظرفیت گسترده این اندیشه ها دانست و ابراز داشت: رهبر انقلاب در تفسیر خود از سه جریان تفسیری تاثیر پذیرفتند. نخست تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی که به صورت وسیع مورد استفاده معظم له قرار دارد. همچنین تفسیر سیاسی حضرت امام خمینی(قدس سره) و تفسیر اجتماعی کتب تفسیری همچون المنار در رویکردهای تفسیری معظم له مشهود است.

وی روش تفسیری امام خامنه ای را تفسیر جامع اجتهادی و پرهیز از تفسیر به رای دانست و در ادامه، مبانی عام و خاص تفسیری معظم له را تشریح نمود و ابراز داشت: مقام معظم رهبری در مبانی تفسیری خود از نوآوری هایی بهره مند است که مکتب تفسیری ایشان را ممتاز می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در پایان هدف اصلی این کنگره را شناساندن ابعاد علمی مقام معظم رهبری دانست و اذعان داشت: بُعد علمی رهبر انقلاب چندان برای ما شناخته شده نیست و به ویژه نسل جوان حوزه و دانشگاه از این شخصیت عمیق علمی غافل هستند. شناخت این ابعاد برای جوامع علمی ما بسیار ضروری است و معرفی آن از وظایف ما به شمار می آید.