درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی برگزار شد.

وی در این درس به تبیین و تشریح فرازی دیگر از دعای مکارم الاخلاق پرداخت و عنوان کرد: امام علیه السلام در فراز دوم این دعا از پروردگار متعال سه درخواست مهم را طلب می نماید و عرضه می دارد که بارخدایا،به لطف خود نيت مرا از هر شائبه مصون دار و به رحمت خود يقين مرا استوار گردان، و به قدرت خود فساد مرا به صلاح بدل نما! (اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِک نِیتِی، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَک یقِینِی، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِک مَا فَسَدَ مِنِّی)

وی در تشریح مفهوم “اصلاح” عنوان کرد: اصلاح مقابل افساد است، و افساد به تباهى کشاندن نظم لازم یک موجود، یا یک فرد بوده و اصلاح از بین بردن تک تک مفاسد و بازگرداندن نظم سابق است؛ بعبارت دیگر اصلاح، حرکت درست هر چیز در راستای صحیح است.

رئیس نمایندگی گلستان اظهار داشت: در این عبارت سه بخشی، سه مفهوم مهم نهفته است: از عبارت “وَفِّرْ بِلُطْفِک نِیتِی” برانگیختن انگیزه ها ، از عبارت “صَحِّحْ بِمَا عِنْدَک یقِینِی” لزوم درک درست و سلامت نظام شناختی و از عبارت “اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِک مَا فَسَدَ مِنِّی” نظام رفتاری درست مستفاد می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه تصریح کرد: اصلاح نظام شناختی و رفتاری مورد اشاره در این فراز دارای آثار فراوانی است .اولین اثر آن در روح و جان آدمی است که سعادت و آرامش را برای انسان به ارمغان می آورد. دومین اثر در محیط پیرامونی است کما اینکه رذائلی چون دروغ و بی حجابی در محیط پیرامون اثرگذاری سریع و مستقیم دارد. سومین اثر اصلاح نظام شناختی و رفتاری، اثری است که در برزخ و قیامت هویدا خواهد شد و آن هم منبعث از اعمال آدمی متاثر از صلاح و فساد نظام شناختی و رفتاری است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ارتباط سطح معرفت با نیت ابراز داشت: گاهی بر اثر جهل و نا آگاهی نیت های آدمی دچار نقصان خواهد شد؛ بلکه جهل ، زمینه ساز ورود انسان به مهالکی است که از آن خلاصی نخواهد داشت.

وی افزود: از این رو به گناهان “ذنب” می گویند چرا که ادامه دار و دنباله دار بوده و آدمی را ورطه هلاک خواهد کشاند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آثار اصلاح در زندگی اظهار داشت: زندگی با بندگی معنا می یابد و انسان باید متوجه این معنا باشد که اگر اصلاح در پیش گیرد مفاسد اعمال پوشانده خواهد شد چرا که قرآن کریم می فرماید : “وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ”( در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) از بین می‌برند؛ این تذکّری است برای کسانی که اهل تذکّرند!)

شایان ذکر است در این مراسم بمناسبت ایام سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها ، حضار با ذکر مصیبت آل الله و مرثیه سرائی به اقامه عزا و سوگواری پرداختند.