بررسی تفاوت‌های مذهبی و نژادی و زیست اجتماعی در افغانستان

در مدرسه علمیه پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان تفاوت‌های مذهبی و نژادی و زیست اجتماعی در افغانستان تصریح شد.

نشست علمی « تفاوت های مذهبی و نژادی و زیست اجتماعی در افغانستان» که از سلسه پیش نشست «همایش بین المللی راهکارها و تقریب و زیست اجتماعی در افغانستان» بود در مدرسه علمیه فاطمه ولایت قندهار که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است با حضور طلاب خواهر برگزار گردید.

کارشناسان این نشست آقای محمد حسین بهرام و خانم معرفه انصاری و دبیر علمی نشست خانم زهرا موسوی بودند.

آقای محمد حسین بهرام در ابتدای سخنان خویش بر تقریب مذاهب اسلامی و زیست برداردانه تاکید نمود و گفت: تقریب مذاهب اسلامی و زیست مسالمت آمیز در افغانستان یک ضرورت مبتنی بر آموزه‌های دینی است، ایشان بر حفظ وحدت و یکپارچگی مردم بر محوریت مشترکات اسلامی، تأکید کردند.

وی همچنین با استناد به آیات و روایات، افزودند: تفاوت‌های طبیعی و تباری، هرگز به معنای فضیلت و برتری نبوده و در منابع دینی با این پندار غلط نیز مبارزه شده و بزرگان دین، برتری جویی نژادی و خونی را از اخلاق جاهلیت معرفی کرده و آن را مردود دانست.

خانم معرفه انصاری در مورد تفاوت‌های مذهبی صحبت نموده و گفتند: نباید تفاوت های مذهبی ، بهانه‌ای برای خود برتر بینی، نفی یا نفرت از دیگران قرار داده شود و ما حق نداریم کسانی را که با ما هم مذهب و هم عقیده نیستند با چوب تکفیر، رد و طرد کنیم.

وی با الگو قرار دادن زندگی فردی، اجتماعی، علمی و فرهنگی سیرة معصومین(ع): زندگی و سیره معصومین(ع) بهترین الگو و راهکار تقریب و زیست اجتماعی در همه زمان ها و مکان‌ها است و ما باید در این زمینه، سیرة عملی پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) را نصب العین خویش قرار دهیم.