اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی فرزندان و خانواده‌های المصطفی

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی فرزندان و خانواده‌های طلاب جامعه المصطفی(ص) با حضور نخبگان قرآنی همسران و فرزندان طلاب ملیت‌های مختلف جهان اسلام در مشهد، مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت با حضور رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری و روحانیت و جمعی از اساتید و خانواده‌های قرآنی برگزار شد.

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی فرزندان و خانواده‌های طلاب جامعه المصطفی(ص) با حضور نخبگان قرآنی همسران و فرزندان طلاب ملیت‌های مختلف جهان اسلام در مشهد، مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت با حضور رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری و روحانیت و جمعی از اساتید و خانواده‌های قرآنی برگزار شد.

رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری و روحانیت در این مراسم گفت: ما قرآن را در چند شکل متفاوت پیدا می‌کنیم، اولین شکل قرآن شکل مکتوب آن است که ما در خانه‌هایمان داریم و نگهداری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به اهمیت خواندن قرآن در خانه بیان کرد: کلمات قرآن نورانیت خاصی دارد. یک شکل دیگر وجود قرآن، شکل صوتی و در قالب اصوات است. تمامی صداها و الفاظ قرآن نورانی است. سفارش شده است با خواندن قرآن خانه‌هایتان را نورانی کنید، هنگام خواندن قرآن پاکیزه باشید. حقیقت قرآن چیزی نیست که در برگه کاغذ است، حقیقت آن در قلب‌هاست، در قلب کسانی که خداوند متعال به آنها عطا کرده است.

حجت‌الاسلام دولابی افزود: تلاش کنید قلب شما ظرف قرآن بشود. اگر در سبک و سیره زندگی ما آموزه‌های قرآنی جاری نباشد و در خانه‌ها قرآن تلاوت نشود به یک خرابه می‌ماند. در خرابه فرشتگان نمی‌آیند.

دولابی به شکل دیگری از قرآن اشاره کرد و ادامه داد: در مرتبه چهارم از اشکال قرآن گاهی وجود انسان مکسره قرآن می‌شود، اخلاق پیغمبر قرآنی بود و وجودش قرآن مجسم بود. اگر انسان تلاش کند وجود خود را به قرآن نزدیک کند می‌تواند در سایه انس با قرآن، آرام آرام کلام نورانی حق را به دل و جانش وارد کند و در ادامه تبدیل به وجهه علمی قرآن بشود.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان به اهمیت جایگاه خانواده در قرآن اشاره کرد و گفت: خانواده در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آرمان ها و رسالت جامعه المصطفی از جایگاه اصیلی برخوردار است. خانواده دارای شان تربیتی بسیار برجسته‌ای است که می‌تواند نسل آینده را تربیت کند.
خانواده‌ای که هم هدف و یاری دهنده یکدیگر در ایفای رسالت خود باشد خانواده‌ای مطلوب است. هدف جامعه المصطفی این است که خانواده‌ای را تربیت کند که هم آموختن را آموزش دهد هم فرزندان آنان همراه طلاب عزیز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح خطاب به طلاب جامعه المصطفی اظهار کرد: آنچه از مجموعه روحانیون انتظار می‌رود این است که در کنار رسالت جهانی خود یعنی تبلیغ دین اسلام و مخاطب قرار دادن بشریت نسبت به این رسالت، در کنار خانواده باشند و از آن غفلت نورزند. یکی از رسالت‌ها و آموزه‌های دینی این است که به فرزندان خود قرآن یاد دهیم.

حجت الاسلام صالح با بیان این مطلب که خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید ما تو را برای بشریت مبعوث کردیم، افزود: پدر و مادر هم برای فرزندان مانند پیامبر، راهنمای آنها هستند و موظفند به فرزند خود نماز و تمام واجبات را آموزش دهند. نظام تربیتی خانواده در قرآن فوق العاده، علمی و به روز است و برای همه زمان‌ها مناسب است. نظام توحیدی و فکری خانواده، نظام فکری و اعتقادی خانواه، نظام اخلاقی خانواده، نظام رفتاری و عبادی خانواده در قرآن آمده است. مثلا در نظام ارزش‌ها و اخلاقی خانواده آمده است با فرزندان برخورد ارزشمندانه داشته باشید، با پدر و مادر چه مسلم چه غیر مسلم، رفتار و گفتارتان کریمانه باشد.

در پایان این مراسم از نفرات برتر تجلیل و از مجموعه بازی فکری جامعه المصطفی با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، رونمایی شد.

نفرات برتر آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآنی جامعه المصطفی اعلام شد | حضور ۴۷ ملیت از سراسر جهان اسلام

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآنی جامعه المصطفی برندگان خود را شناخت و ۵۵ نفر از میان بیش از ۵ هزار شرکت کننده به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

دبیر اجرایی اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قرآنی المصطفی در حاشیه این مراسم تشریح کرد: این جشنواره با هدف پایش سطح قرآنی طلاب در سه بخش همسران، فرزندان پسر و فرزندان دختر جامعه المصطفی، از روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه به میزبانی نمایندگی جامعه المصطفی خراسان رضوی در سالن همایش‌های مجتمع اقامتی آفتاب ولایت مشهد شروع شد و امروز اختتامیه آن در همین مکان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضوی خاطرنشان کرد: ما این جشنواره را با شعار “قرآن، عزت است” از ۱۳ آبان شروع کردیم و در ایام مقدس دهه مبارک فجر اختتامیه آن را برپا کردیم. یکی از دلایل همزمانی آیین اختتامیه با ایام مبارک فجر این بود که نگاه استکبار ستیزی را در این جشنواره شروع کنیم.

حجت‌الاسلام قاضوی در خصوص جزییات شرکت کنندگان ابراز کرد: در این جشنواره ۵هزار و ۵۲۱ نفر از سراسر ایران و جهان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴هزار و ۹۲۵ نفر در ۵۴ رشته قرآنی به رقابت پرداختند. هزار و ۷۴۶نفر از این شرکت کنندگان فرزندان پسر بودند و هزار و ۵۳۹ نفر نیز فرزندان دختر طلاب جامعه‌المصطفی بودند.

ریاست مرکز امور خانواده‌های المصطفی افزود: ۱۰۹ شرکت کننده به مرحله پایانی راه پیدا کردند و حدود ۵۵ نفر هم به عنوان برگزیده در تمامی رشته ها انتخاب شدند.‌ بیش از ۳۰ داور مشغول داوری بودند. همچنین از ۴۷ ملیت در این جشنواره شرکت کردند، ۱۰ ملیت به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

گفتنی است در مرحله نهایی این جشنواره تعداد ۱۰۹ نفر به تفکیک ۴۹ نفر پسر، ۳۸ نفر دختر و ۲۲ نفر از همسران از ۱۰ ملیت؛ آذربایجان، افغانستان، الجزائر، اندونزی، پاکستان، تاجیکستان، عراق، گینه، نیجریه و هندوستان رشته‌های اذان، حفظ کل و اجزاء، قرائت تحقیق و ترتیل، قرائت تقلیدی و مناجات‌خوانی به عنوان نفرات برتر از نمایندگی‌های اصفهان، قم و مشهد در دو نوبت صبح و عصر با هم به رقابت پرداختند.