در درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران گلستان تبیین شد؛

 نخستین شرط تحصیل آرامش در زندگی

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده جامعةالمصطفی در مازندران و گلستان برگزار شد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان در این درس و در تبیین عوامل آرامش در زندگی از دیدگاه آیات و روایات عنوان کرد: نخستین شرط تحصیل آرامش در زندگی از دیدگاه آیات و روایات آن است که انسان با واقعیت های زندگی کنار بیاید و با نگاه عقلانی به پدیده ها و رخدادها بنگرد تا بتواند به آرامش دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی یکی از عوامل پیدایش آرامش در زندگی را تلاش در رفع نیازهای مردم دانست و ابراز داشت: نخست باید مردم را بشناسیم و بعد در رفع نیازهای آنان تلاش نمائیم. اهمیت این موضوع به حدی است که در روایات از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم :”مَنْ أَصْبَحَ و لا یَهْتَمّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ” (کسی که شب را صبح کند ولی دغدغه مسلمانان را نداشته باشد مسلمان نیست!)

وی افزود: برای رفع نیازهای مردم در درجه اول باید اجتماعی باشیم؛ چرا که پیش نیاز شناخت نیازهای مردم، اجتماعی بودن است. سپس شناخت نیازهای مردم است و در درجه سوم اولویت بندی این نیازها است. لذاست که امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: “من کمال السعاده السعی فی صلاح الجمهور” (کمال سعادت انسان تلاش کردن در اصلاح امور مردم است.)

استاد حوزه و دانشگاه از نو شدن و تغییر نمودن به عنوان دیگر عامل ایجاد آرامش در زندگی یاد کرد و اظهار داشت: انسانها باید در تلاش برای تغییر باشند و جنبه های منفی را به مثبت تبدیل نموده و از نیش نوش بسازند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه عمل گرایی را شرط دیگر تحصیل آرامش دانست و ابراز داشت: علی(ع) با اشاره به سرنوشت کسانی که در انجام وظائف الهی خود کوتاهی کردند، می فرماید: “كسى كه در عمل كوتاهى كند، به اندوه گرفتار مى شود”. از این رو زمانی که انسان به وظیفه خود عمل نماید به آرامش خواهد رسید.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مهمترین راه برای کسب آرامش در زندگی ارتباط با خدای متعال و منبع فیاض و لا یزال فیض است و انسان باید آرامش واقعی را در پرتو قرآن و سنت دریافت کند و با ذکر الله به ساحل آرامش راه یابد چرا که “بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ”