به مناسبت هفته پژوهش صورت پذیرفت

دیدار رئیس نمایندگی خراسان با رییس دانشگاه فردوسی مشهد

به مناسبت هفته پژوهش حجةالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح ئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان و هیأت همراه با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد با دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه و جمعی از معاونان، دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین صالح ضمن معرفی اجمالی تاریخچه، ساختار، اهداف، رسالت‌های جامعة المصطفی(ص) اظهار داشت: امروز […]

به مناسبت هفته پژوهش حجةالاسلام والمسلمین محمدرضا صالح ئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان و هیأت همراه با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد با دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه و جمعی از معاونان، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین صالح ضمن معرفی اجمالی تاریخچه، ساختار، اهداف، رسالت‌های جامعة المصطفی(ص) اظهار داشت: امروز المصطفی رشته و گرایش های متنوع مبتنی بر نیازهای جهان تعریف کرده است که بسیاری از این حوزه‌های دانشی جدید، تنوع رشته ای خوبی را در این مجموعه ایجاد کرده که ما را در تراز مراکز علمی جهان اسلام همچون دانشگاه الازهر قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: همچنین طلاب اهل سنت نیز در مجتمع مذاهب المصطفی در گرگان با تکیه بر تقریب و اصل تربیتی مسلمان ملتزم در حال تحصیل هستند.

رییس نمایندگی المصطفی در خراسان اضافه کرد: امروز المصطفی در اکثر کشورهای جهان در قالب حوزه، دانشگاه، مراکز، موسسات و مدارس حضور فعال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح همچنین ضمن معرفی برش‌هایی از فعالیت المصطفی در خارج از کشور تصریح کرد: یکی از ظرفیت های بزرگ المصطفی در حوزه ترجمه است و تاکنون بیش از چهار هزار اثر اسلامی به سی زبان زنده دنیا با بهره‌مندی از ظرفیت ترجمانی المصطفی ترجمه شده‌ است.

وی خاطر نشان کرد: ما این آمادگی را داریم تا با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و تعریف فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مختلف در سطوح مختلف با این دانشگاه کهن و فاخر تعامل کنیم.

در ادامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: دانشگاه فردوسی از ۱۳ دانشکده، حدود ۲۵ هزار دانشجو با تناسب یک پنجم دانشجوی خارجی از ۱۷ ملیت و حدود ۸۰۰ عضو هیأت علمی در رده های مختلف تشکیل شده است.

وی افزود: در این دانشگاه، بالای ۵۰ درصد دانشجوهای ما در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و فعالیت های پژوهشی در ردیف فعالیت های آموزشی است.

دکتر ضابط ادامه داد: برنامه مد نظر ما در جهت سیاست های کلان، اسناد بالادستی و منویات رهبری انسان سازی با بهره‌مندی از یک دانشگاه اسلامی تراز با محوریت زیست بوم نوآوری شرق کشور است که منجر به خلق ثروت از دانش شود.

وی اضافه کرد: خلق ثروت از دانش نه به معنای مادی گرایی بلکه به معنای ایجاد ارزش افزوده و علم نافع است و ارزش افزوده حتما پول نیست. لذا تربیت دانشجوی قدرتمند، عزتمند و فعال در سطوح مختلف ملی و بین المللی مبتنی بر زیست بوم نوآوری هدف اصلی ما است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: واژه زیست بوم در ظاهر شبیه واژه‌های مهندسی است اما این زیست بوم در حوزه علوم انسانی بسیار کارایی دارد و در برخی حوزه ها حتی فراتر از حوزه مهندسی است. به عنوان مثال راهیان نور مصداق بارز نوعی زیست بوم با کارآفرینی، نوآوری کارا و ارزش آفرین است. لذا مقام معظم رهبری از راهیان نور به عنوان فناوری راهیان نور یاد می کنند.

وی گفت: کیفیت، ریشه در اسلام دارد. لذا آیات و روایات حوزه کیفیت باید احصاء شده و تبدیل به سند راهبردی شوند.کیفیت یعنی طراحی مبتنی بر نیاز دقیق مخاطب و بهبود مستمر و متأسفانه این ادبیات و این میراث کهن امروز تبدیل به واردات شده است.

دکتر ضابط اظهار داشت:در نوآوری نیز همینطور است و علم باید نافع باشد و دانشگاه باید در این فضا و در این زیست بوم حرکت کند. نقش اساتید، اعضای هیت علمی، مدیریت منابع و … برای این مهم ضروری است و تعاملات ما با بیرون هم در راستای همین هدف خواهد بود و در این زیست بوم یکی از نهادهای مؤثر می تواند المصطفی(ص) باشد.

در ادامه نیز پیرامون مراودات بین المللی با تکیه بر ظرفیت بین المللی طلاب، تقویت بنیه بین المللی دانشگاه در حوزه علوم اسلامی و الهیات،جذب شخصیت‌های تراز اول حوزه برای حضور در دانشگاه با هدف تبدیل شدن دانشگاه به عنوان کانون مراودات بین الادیانی در جهان اسلام مبتنی بر میراث تمدنی امام رضا(ع) به عنوان پایه‌گذار این مسئله و تبدیل شدن به قطب بین‌الادیانی در کشور و منطقه، همکاری در حوزه همایش‌ها، نشست‌ها، نشریات، رساله‌ها، طرح‌های پژوهشی، تولید مقالات و افزایش غنای علمی طرفین، تعامل در باب تولید علم در حوزه علوم اسلامی و اسلامی سازی علوم، همکاری المصطفی در جذب دانشجوی خارجی، همکاری در خصوص توسعه رشته‌ها در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی نظیر فقه مقارن، فقه مذاهب اسلامی خاص مبتنی بر نیازهای جهان اسلام، بررسی و رسیدگی به نیازهای دانشجویان خارجی در حوزه های اعتقادی و فرهنگی با همکاری المصطفی در قالب تعریف بسته فرهنگی تربیتی به صورت ویژه، تعریف دورهای کوتاه مدت و پودمانی فرهنگی برای دانشجویان خارجی و … گفتگو و تبادل نظر شد.