رئیس المصطفی در دیدار شیوخ دانشگاه الازهر:

وظیفه علمای جهان اسلام به توسعه وحدت و برادری میان امت اسلام

دو تن از شیوخ اهل سنت دانشگاه الازهر از کشورهای مصر و سوریه با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با آیت الله دکتر عباسی دیدار کردند.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی به علمای اهل سنت و آرزوی رهایی ملت مظلوم فلسطین از شرارت‌های رژیم اشغالگر قدس، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: جامعةالمصطفی یک دانشگاه بین‌المللی اسلامی است که عضویت اتحادیه‌های معتبر بین‌المللی را در اختیار دارد.

وی حوزه تخصصی جامعةالمصطفی را علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی خواند و ابراز داشت: بیش از ۹۷ درصد دانشجویان المصطفی غیرایرانی هستند. هم اکنون ده‌ها هزار دانش‌پژوه از حدود ۱۳۰ ملیت در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی به تحصیل به شکل حضوری و غیرحضوری اشتغال دارند.

آیت الله دکتر عباسی در ادامه به معرفی واحدهای جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: برخی از واحدهای جامعةالمصطفی از جمله نمایندگی گلستان به طلاب اهل‌سنت اختصاص یافته است که بر اساس فقه و کلام مذاهب خود به صورت مقارن با معارف امامیه در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به حضور علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی در نقاط مختلف جهان، افزود: در بسیاری از مراکز خارج از کشور المصطفی نیز برادران و خواهران اهل‌سنت حضور دارند از جمله در نمایندگی‌های المصطفی در اندونزی، افغانستان، غنا، کنگو و… درصد بالایی از فراگیران ما از اهل‌سنت و حتی پیروان سایر ادیان هستند.

رئیس جامعةالمصطفی راهبرد اساسی این مرکز علمی را مطابق با راهبرد کلان جمهوری اسلامی ایران، دعوت به وحدت و همکاری میان امت اسلام خواند و گفت: تلاش ما این است دانش‌پژوهان این مرکز سفیران دوستی و برادری میان مذاهب اسلامی باشند.

وی افزود: دشمنان ما می‌کوشند در میان مسلمانان تفرقه ایجاد نمایند و اعضای امت اسلام را به جان یکدیگر بیاندازند. جریان‌های تکفیری و افراطی که در سالیان اخیر در منطقه ما ایجاد شدند و به صورت پنهانی مورد حمایت جریان‌های استکباری هستند، آسیب‌های زیادی به پیکره جهان اسلام وارد نمودند که آثار آن همچنان برجای مانده است.

آیت الله دکتر عباسی با اشاره به کمک‌های آشکار و نهان برخی حکومت‌های اسلامی به رژیم جنایتکار صهیونیستی در جنایات این رژیم علیه مردم بی‌دفاع غزه، ابراز داشت: البته امت اسلام در سراسر جهان همواره در کنار مردم فلسطین و غزه هستند اما جای تأسف دارد که برخی دولت‌ها در مواضع خود با این رژیم جنایتکار همراهی و همکاری می‌نمایند.

وی شخصیت‌های بانفوذ و علمای جهان اسلام را موظف به توسعه وحدت و برادری میان امت اسلام خواند و گفت: المصطفی به عنوان یک مرکز علمی اسلامی آمادگی دارد با همراهی سایر مراکز علمی در جهان اسلام، پیشرفت‌های بزرگی را در عرصه‌های مختلف علمی و دانشی رقم زند. المصطفی تا کنون بیش از ۳۵۰ تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های مختلف جهان منعقد نموده است که بسیاری از آنان با دانشگاه‌های جهان اسلام است.

وی با ابراز علاقه جامعةالمصطفی به توسعه روابط علمی با دانشگاه‌های مصر و سوریه، اذعان داشت: البته در گذشته در دیدار با رؤسای برخی دانشگاه‌های سوریه ارتباطات خوبی با این مراکز برقرار شده است و امیدواریم این آمد و شدهای علمی میان مراکز جهان اسلام به توسعه ارتباطات علمی در راه خدمت به مسلمانان و مصالح جهان اسلام کمک نماید.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان به پیشرفت‌های چشمگیر علمی و دانشی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود و تصریح کرد: جایگاه تولید علم ایران بر اساس اعلام موسسات علم‌سنجی جهان، طی سالیان اخیر به رتبه پانزدهم رسیده است و در برخی از رشته‌های علمی مانند فناوری نانو، هوافضا، تکنولوژی هسته‌ای و… جمهوری اسلامی ایران جزء ده کشور برتر جهان به شمار می آید. تمام این دستاوردها در سایه فشارها و تحریم‌ها بدست آمده است. اگر مراکز علمی جهان اسلام با تمام ظرفیت خود کنار یکدیگر قرار گیرند، امت اسلامی به یک جهش بزرگ علمی دست خواهد یافت و می‌توانند تجربه درخشان تمدن بزرگ اسلامی در قرون اولیه تاریخ اسلام را احیا نمایند.

در ادامه، شیخ زعتری، عالم سوری دانشگاه الازهر با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی اظهار داشد: امیدواریم ماه مبارک رمضان به پیروزی محور مقاومت و رهایی غزه و فلسطین از جنایات رژیم صهیونیستی منجر گردد و به همت مردان جبهه مقاومت، به زودی شاهد آزادی قدس و اقامه نماز جماعت در آن باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه روابط علمی محکمی میان دانشگاه‌های ایران و سوریه برقرار است و امیدواریم شاهد گسترش فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی در سوریه باشیم.

شیخ طارق نصر از شیوخ مصری دانشگاه الازهر نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، تفکر تکفیری را حاصل فهم و تفسیر اشتباه از آیات قرآن کریم دانست و گفت: قرآن کریم باید توسط متخصصان و مفسران قرآنی به خوبی تشریح شود؛ زیرا آیات کلام الهی لبریز از عقلانیت و حکمت است و این معارف نورانی هرگز از افراطی‌گری و تکفیر حمایت نمی‌نماید.

استاد تفسیر قرآن کریم دانشگاه الازهر در پایان از آمادگی برای همکاری با جامعةالمصطفی در عرصه علوم قرآنی و تفسیری خبر داد.