چالش ها و ظرفیت های فقه عام و حرکت به سوی فقه تخصصی

گروه خبر: نشست علمی “چالش ها و ظرفیت های فقه عام و حرکت به سوی فقه تخصصی” با ارائه حجت الاسلام و المسلمین شاملی در نمایندگی جامعه المصطفی در گلستان برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین شاملی در این نشست، ضمن تعریف واژه فقه و نحوه استخدام آن در آیات و روایات اظهار داشت: علمای قدیم عناصر […]

گروه خبر: نشست علمی “چالش ها و ظرفیت های فقه عام و حرکت به سوی فقه تخصصی” با ارائه حجت الاسلام و المسلمین شاملی در نمایندگی جامعه المصطفی در گلستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی در این نشست، ضمن تعریف واژه فقه و نحوه استخدام آن در آیات و روایات اظهار داشت: علمای قدیم عناصر اسلام را به عقاید، اخلاق و احکام تقسیم نموده اند که احکام همان فقه مصطلح است که به مرور زمان دامنه خود را گسترده تر کرده و به تدریج از جمله وسیع ترین علوم اسلامی شناخته شد.

عضو هیئت علمی المصطگفی در ادامه یادآور شد: از چالش های فراراه فقه عام آن است که اکثر کشورهای اسلامی آن را در عمل، خصوصاً در عرصه تقنین درست به کار نگرفته و حتی اکثر کشورهای اسلامی قوانین خود را از نظام‌های حقوقی رومن- ژرمن وکامن لا اقتباس نموده اند.

وی افزود: پیش نیاز حل این چالش رفتن به سمت فقه خاص یا فقه مضاف به یک رشته دیگر مثل فقه الاقتصاد، فقه التربیه، فقه السیاسه و… است.

سخنران نشست تصریح کرد: برای رفتن به فقه خاص نیاز است که قاعده مهم جاری بر زبان فقهاء، یعنی قاعدۀ (اِنَّ لكل واقعةٍ حكماً) را باورداشته، تطبیق نموده و قائل به این باشیم که در اسلام، برای هر واقعه ی، حکم مشخصی وجود دارد که نیاز است مجتهدین و فقهای اسلامی به تلاش برای دستیابی به آن حکم، بپردازند.

این استاد جامعةالمصطفی در پایان تلاش برای رسیدن به مرحله اجتهاد و استخراج احکام فقهی مطابق عصر فراگرفتن فقه مضاف را از اهم اهداف طلاب برشمرده و بر ضرورت آن تاکید کرد.