در نشست علمی بررسی شد؛

امکان سنجی جرم انگاری معامله با رژیم صهیونیستی در حقوق کیفری ایران

چهل و هفتمین پیش نشست همایش بین‌المللی ۷۵ سال اشغالگری در فلسطین با موضوع امکان سنجی جرم انگاری معامله با رژیم صهیونیستی در حقوق کیفری ایران برگزار گردید.

برنامه با تلاوت قرآن کریم آغاز و سپس دبیر نشست آقای محمدرضا زاهدی از طلاب مقطع ارشد حقوق جزا و جرم شناسی ضمن خیر مقدم و تبریک هفته معلم و استاد، برنامه را رسماً آغاز کرد.

آقای زاهدی گفت: رژیم سفاک صهیونیستی از سال ۱۳۴۸ و با حمایت انگلیس، آمریکا و قدرت های غربی بوجود آمد و بر مردم فلسطین تحمیل گردید.

وی با اشاره به اینکه ظلم و ستم علیه مردم مظلوم فلسطین در طول ۷۵ سال اشغالگری جریان داشته است، اظهار داشت: اوج آن در حملات اخیر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن بیش از ۴۱۰۰۰ هزار فلسطینی و حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه است.

دبیر نشست عنوان کرد: برای توقف ماشین جنگی اسرائیل باید روشنگری صورت گیرد و علما و اندیشمندان ساکت ننشینید و هر کسی به سهم خود در این خصوص و برای دفاع از مظلومان قدمی بر دارند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمصطفی حسینی کاشانی به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشت: مسئله‌ی فلسطین از دایره جهان اسلام خارج گردیده و جهانی شده است و در این زمینه در اقصی نقاط عالم اجتماعاتی برای حمایت از مردم فلسطین شکل گرفته است و این نشست ان‌شاءالله قدمی کوچک‌برای حمایت از فلسطینیان حساب گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاشانی در توضیح عنوان نشست، معامله را امر طرفینی خواند و بیان نمود: در قانون و حقوق کیفری ایران نیز برخی معاملات جزم انگاری گردیده است مثل خرید و فروش اموال ورشکسته

کارشناس نشست مبانی جرم انگاری را در داخل و خارج ایران به بررسی گرفت و عنوان کرد: در مکاتب غربی چند مبنا برای جزم انگاری تعیین گردیده است. نخست اصل ضرر، غرب فقط ضرر مادی را جزم می‌داند در حالی که ضرر معنوی نیز قابل جزم انگاری هست و باید مورد توجه قرار بگیرد. دوم اصل پدر سالارانه، حاکمیت می‌تواند هر گونه قوانین برای جامعه و نظم و انضباط آن وضع کند و منافع مردم و جامعه را بهتر از دیگران می‌داند. سوم اصل ارزش های اخلاقی ، هر چیزی که در تضاد با اخلاق باشد جزم انگاری می گردد. بنابراین هر فطرت پاک در جهان از نسل کشی صهیونیست‌ها اعلام انزجار می‌کند.

وی به مواردی از مبانی جرم انگاری در حقوق کیفری ایران پرداخت و به عنوان نمونه به ضرر اعم از مادی و معنوی،. اخلاق و ارزش‌های جامعه، منافع جامعه و مردم، مصلحت‌های پنجگانه مثل جان، ناموس، دین و … اشاره کرد.

سخنران نشست ضمن تشریح خلاصه ای از مبانی و بر شمردن مبنای جرم انگاری برای معامله با رژیم صهیونیستی، هر یک را عنوانی برای تحقیق و پژوهش به عنوان مبنای جرم انگاری اینگونه معامله دانست و از دانشجویان درخواست کرد در این زمینه ها تحقیق و بررسی نمایند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و دبیر پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس همین مبانی قانون گذار ایران نسبت به هرگونه اقدام که کمک کننده به رژیم صهیونیستی باشد را جرم انگاری کرده و حاکمان غرب نیز با توجه به مبانی جرم انگاری که خود دارند، می‌توانند در خصوص جنایات متعدد و نسل کشی‌های صهیونیست‌ها اقدام به جرم انگاری نمایند.

در بخش پایانی نشست آقای عطایی از طلاب مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی مقاله‌ی با موضوع آرا و اندیشه های مقام معظم رهبری در موضوع فلسطین را قرائت کرد.